Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Atomic

Merkur Futur

Recommended Posts

Konstruksjon: Høvelen er i metall, og polert med satin finish krom. Både ser veldig stilig ut, og er svært solid.

For å skifte blad spretter man av toppen. Det hele er en veldig enkel, men genial konstruksjon som sikrer at ingen ting blir ødelagt og alt fungerer som det skal.

Kvalitet: Bygd som en tanks, forstår ikke hvordan denne skal kunne bli ødelagt.

Ergonomi: For min del er denne perfekt både på vekt og størrelse. Meget god å holde.

Pris: Synes den definitivt er verdt pengene, hadde jeg ikke visst prisen ville jeg nok trodd at den kostet mer enn den gjør.

I bruk: Gir en svært god barbering. Høvelen kan stilles inn fra hakk 1 (sensitiv hud, kort avstand mellom blad og høvel) til hakk 6 (avansert bruker, større avstand mellom blad og høvel). Når jeg har hastverk bruker jeg den på de lavere hakkene, men har jeg bedre tid stiller jeg den til 6 og får en enda tettere barbering. En kul bonus er også skrapelyden den lager, så vet man at hårene blir kuttet av :D

Konklusjon: En fabelaktig høvel, min personlige favoritt! Har ikke prøvd Vision ennå, men denne holder i massevis for meg foreløpig.

IMG_1716.jpg

IMG_1714.jpg

IMG_1717.jpg

Justering: hakk-til-hakk.. altså som Fatboy etc?

Vision har flytende justering.. hur fett er det? :D

Jeg har dog ikke Futur, men lurer på en ting: "bygd som en tanks", ok.. Men "For å skifte blad spretter man av toppen", hvor solid er den konstruksjonen?

For den som HAR en tanks, dvs, Vision, så lurer jeg litt på hvor godt det hodet sitter på?

Og ja, likesom på Vision, lyden.. når du barberer deg.. har du brukt alt annet av høvler, du må bare teste vision, og trolig futur.. du VET at nå drar du håra av huggu.. :D

Det er flytende justering på Futur, bare litt dårlig formulert. Hakkene er vel bare indikatorer, man kan også stille den inn på f.eks. 3,5 om man vil. Det at man "spretter" av toppen er faktisk veldig greit. Mistet den i bakken en gang, og da spratt toppen av slik at det ikke skjedde noen skade. Det skal forøvrig en del til for å sprette den av, så det føles på ingen måte vinglete.

Nei, det er ikke noe fjærsystem, fungerer på en litt anne måte ser det ut til. Uansett veldig solid og tviler den blir ødelagt de neste 50 årene ;)

Det er en god omtale du (Atomic) har laget om Futur-høvelen. Jeg er enig med deg i dine vurderinger av, i mine øyne, et perfekt produkt. :D Jeg syns den var litt dyr da jeg kjøpte den, men i dag mener jeg den er verdt hver eneste krone. Er spesielt glad i muligheten for å justere agressiviteten på barberinga. :D Skulle det være noe som trekker ned så er det at skaftet kan bli glatt dersom du ikke er rimelig tørr på hendene. :(

Er det en der ute som vurderer denne høvelen? Ikke nøl. Løp og kjøp.

Nah, det går rimelig greit, isåfall har du dårlig skum.

Det som derimot fungerte dårlig, var å gni trynet med alum før du påfører skummet, da blir hårene på kosten rare, og skummet dør.

Men la fingrene (de du bruker på høvelen, du trenger ikke å "såpe" inn hele hånden), over blokken, gir deg ikke så mye av alumen at du ødelegger skum eller kost..

(Hvis kosten blir rar, så holder det å skylle den noenganger i godt varmt vann..)

Bruker Alumen nesten hver dag selv, fingrene blir så sabla glatte ellers.

Jeg hade lest på sidene til en alum-produsent at det skulle være en knallgod pre-shave :!: Vel, det gikk ikke så bra med den barberingen så jeg vasket av alt og startet på nytt uten alum. Men jeg liker det post-shave.

Ja, noen på forum sa også at det var en god preshave, det fikk hårene til å reise seg liksom.. mulig det gjorde det, men isåfall brukte man noe annet av såpe/krem... nå er det jo forskjellige såper og krem med forskjellig innhold da, jeg testet bare en vanlig krem..

Mulig andre såper kunne ha fungert bedre, men :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this