Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
steinar_lund

Passende blader

Recommended Posts

Jeg er helt ny på dette forumet, så dere får unnskylde hvis jeg tar opp noe som er diskutert tidligere.

Jeg har nettopp anskaffet meg Merkur VIsion 2000, og lurer på hvilke blader som anses optimale? Har hørt at Merkurs egne blader muligens ikke er de beste.

Velkommen :)

Jeg bruker som ofter Merkur-blader og synes de fungerer veldig fint. De er passe skarpe, så de kutter hårene lett, men du skjærer ikke av deg ansiktet om du er litt rask på labben.

Smaken er som baken ogsåvidere.

Jeg har testet bare et Merkur blad i vision foreløpig (men har prøvd 7-8 andre typer..), og foreløpig synes jeg Wilkinson&Sword og Gillette fungerer bra, for meg lugget Merkur, Gillette lugget mindre, og Wilkinson lugget ikke. Men det skal også sies at Merkur var det første jeg forsøkte, så det skal prøves igjen, også i andre høvler. (har jo et lass..)

Kjøpte Feather også, men etter å tullet med det så har jeg ikke turt å prøve det i Vision enda, ble feig.. (Feather, jeg kjente absolutt ingenting når jeg dro en høvel nedover siden, alle hår og antydniger til hår var borte.. en kort stund etterpå så det ut som om jeg var fregnet.. blodet bare piplet fram overalt.. Men det er min feil, jeg som gjorde det feil, uansett merket jeg raskt forskjellen på et godt blad og et dårlig blad.. :D )

Takker for svarene. Jeg fikk anbefalt "Super+ Platinum (Israeli Personna) Double Edge Blades" av en som mente at Merkurs egne blader var litt stive. Så jeg har bestilt førstnevnte fra http://www.encure.com/storepage/store.htm. Billige er de også; 25 USD for 100 st, inkludert frakt. Skal bli spennende å prøve dem. Jeg sliter litt med "sår hals". ;)

Skarpe blader er selvsagt ingen ulempe :)

Men, utifra hva jeg hra lest, og delivs erfart selv, er at de skaper iritasjon, om det er pga for skarpe blader, idiot som styrer høvel (+1 i mitt tilfelle), andre egenskaper med metallet (burrs etc), som er årsaken er litt uvist..

I tråden om korking av fjera i B&B er det endel interresante opplysninger, jeg korka min, og da ble det anderledes, men om det var fordi jeg fjernet idiotiet bak den første prøven, eller om korken hadde effekt er usikkert.

Det som virkelig hadde vært interresant, er å fått sett eggen på flere blader i mikroskop (eller tilsvarende) for å se hvordan eggen er, Noen sier at Feather er laserslipt, og da er det vel ikke garantret at eggen så god, siden laser brenner materialet..

Og noen mener at enkelte typer blader er pusset et og ett før det pakkes i pakken, noe jeg betviler, men samtidig, hvorfor er Gillette så gode? (altså de svenske blå pakkene). Begge lages vistnok av samme stål.. uten at jeg skal garantere noe, jeg har bare lest rundtomkring og drar et par slutninger :D

Skarpe blader er selvsagt ingen ulempe :)

Men, utifra hva jeg hra lest, og delivs erfart selv, er at de skaper iritasjon, om det er pga for skarpe blader, idiot som styrer høvel (+1 i mitt tilfelle), andre egenskaper med metallet (burrs etc), som er årsaken er litt uvist..

Jeg bestilte en pakke Feather siden nysjerrigheten tok overhånd, og gud bedre så irritert huden under nesen ble. Det har jeg aldri prestert før. Men barberingen var svææært tett. Så jeg sitter igjen med irritert babyhud, det er vel en tap - vinn-situasjon. :)

Å korke bladet fungere kjempebra synes jeg :):) Eller vil jeg si at i mitt tilfelle så lugger også Merkur bladene, både når jeg bruker Futur, Tech og Slant. Jeg foretrekker skarpe blad, har ikke noen særlige problemer med at jeg kutter meg og foretrekker derfor Feather og Gillette blader. Synes kanskje at Feather føles litt mykt så derfor har jeg brukt mest Gillette i det siste. BBS hver gang :D:D:D Venter i disse dager på en sampler pack så da får jeg testet ut enda flere. ;)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this