Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
HenrikWL

Rapport fra en nybegynner

Recommended Posts

Etter å ha gått og siklet på klassisk wetshaving lenge, bestemte jeg meg for å ta mine første babyskritt. Med barberkost og -krem fra BodyShop i badeskapet kunne forventningene til dagens barbering sammenlignes med forventningene til den aller første barberingen i min glade ungdom. Etter å ha lest tipsene her inne, pluss kikket på videoene til mantic, følte jeg meg klar.

Børsten lå i en kopp med varmt vann mens jeg var i dusjen som rådene jo tilsa. Kosten fra BodyShop så etter alt å dømme ut til å kunne holde på imponerende mengder vann. Det kan ha vært at jeg hadde for mye vann i kosten, eller tok for lite krem, men skummet ble i hvert fall rimelig tynt. Noteres, og justeres ved neste barbering. En annen ting jeg også merket meg var at jeg syntes kosten var i overkant stiv mot ansiktet når jeg masserte inn kremen - noe som for øvrig ikke overrasket meg da jeg ikke regner med at BodyShop kosten til 150,- representerer ypperste kvalitet i barberkoster. Den får duge inntil videre.

Etter at kremen var på plass i ansiktet - etter litt søl fordi den var så tynn, vel å merke - var det frem med min gamle (nye?) Gillette Fusion, selve symbolet på den kapitalistiske forretningsstrategi som får magen min til å vrenge seg og var årsaken til at jeg begynte å kikke på klassisk wetshaving i utgangspunktet. Vel, jeg får ta det med babyskritt, som jeg skrev innledningsvis.

To ting slo meg i det jeg begynte å dra høvelen:

• Den gled så utrolig mye lettere enn når jeg brukte Gillettes eget skum[/*:m:2p0e7dzv]
  • Barberingen ble tettere? Dette kan ha vært et resultat av at siden opplevelsen i seg selv var så ny ble sammenligningsgrunnlaget vaklende, men jeg synes allikevel det var en interessant observasjon.

Jeg ser allerede frem til neste barbering. Nå har ikke jeg den råeste skjeggveksten i verden, så jeg kan til nød gå en hel uke mellom hver barbering, men det spørs vel om ikke jeg kommer til å gjøre det oftere nå når jeg har en ny "hobby". Jeg kommer sporenstreks til å bestille en Dove Shavette, da barbering med kniv er noe jeg virkelig har lyst til å prøve - både for å imponere bestefar og for å endelig kunne kaste min forhatte Fusion, et produkt som får meg til føle meg som en brekende, viljeløs sau (eller lojal, tankeløs melkeku) hver gang jeg bruker den.

Jeg tar gjerne imot tilbakemeldinger, tips, triks eller hva som helst. Forumet later til å være befolket av hjelpsomme og trivelige sjeler, så jeg kommer nok til å bli værende. :)

This post has been promoted to an article

Hyggelig historie! Det er utrolig hvor mye bedre tradisjonell barbering er, men dessverre er det altfor mange som tror det er noe gammeldags herk siden de aldri har prøvd det.. Hvordan har barberingen gått videre?

Jeg kan gladelig meddele at min neste barbering ble med en Shavette - og den gikk strålende! :D

Jeg gjorde to omganger "med busta" - venter med å gå over og mot til jeg er stødigere. ;) Eneste skaden jeg gjorde var et ørlite kutt rett ved adamseplet, og så reiv jeg opp ei kvise når jeg tørka meg etterpå (men det teller vel ikke 8-) ). Barberingen ble nesten like tett som når jeg bruker Fusion - og det synes jeg er veldig bra til første barberkniverfaring å være.

Når det gjelder barberkremen, så hadde jeg den for tørr under første omgang - den tørket rundt mulen mens jeg holdt på med kinnene og halsen. Et par dråper oppi koppen fiksa det greit til andre omgang, så jeg tror jeg skal klare å få det til bra ved neste barbering. Jeg fant også ut at kosten fra Body Shop holder alt for mye vann, så den må faktisk ristes ganske godt. Man kan alltids skvette litt vann i koppen etter at man har begynt å skumme opp.

Skjønner godt hva du mener når du sier "gammeldags herk". Det er jo tross alt et tiltak - man må lære seg noe nytt, og det tar gjerne lenger tid. Men for meg så er det noe med det å gjøre noe ekstra ut av det å skrape trynet fritt for skjegg. Hvem som helst kan dra en Fusion over kjaken, og hvis det eneste målet man har er å se respektabel ut i en hel dag kjøper man en eller annen elektrisk greie som fikser jobben på under 30 sekunder. Men det å barbere seg med kniv - eller i det minste å gjøre seg flid med det å forberede, lage skum, påføre, barbere og så etterbehandle - er mer motivert ut i fra en følelse av personlig velvære og mestring enn det er rent praktisk motivert. :)

Jeg ville startet å barbere på tvers av hårene før du tar den helt ut og går mot. De mest hardbarka gutta pleier å ta et drag med, et på tvers og til slutt et mot hårene. Personlig takler ikke ansiktet mitt barbering mot hårene på visse steder og jeg får en vel så tett barbering ved et par passeringer på tvers. Det kan jo være kjakan din takler det, men mot hårene er alltid risky business. Litt blod og søl må man jo uansett regne med når man skal begynne eksprimenteringen for fullt! :D

Ved bruk av kniv, så strekker du huden litt mer enn når du bruker høvel, det vil hjelpe greit nok istedet for å barbere imot håra.

Jeg får ingen bbs med min kniv enda, men når jeg barberer med kniv så merker jeg at jeg skal ikke forsøke mothårs med det første, mulig det er fordi kniven ikke er skarp nok, men det er utrolig mye lettere å skjære seg når du gjør det mothårs.

så WTG og XTG er greit for meg med kniv, men ikke ATG..

Samme med DE, for min del, ATG fungerer bra på noen steder, men andre steder blir jeg helt ødelagt, så jeg forsøker å la være..

Jeg får ingen bbs med min kniv enda, men når jeg barberer med kniv så merker jeg at jeg skal ikke forsøke mothårs med det første, mulig det er fordi kniven ikke er skarp nok, men det er utrolig mye lettere å skjære seg når du gjør det mothårs. så WTG og XTG er greit for meg med kniv, men ikke ATG..

Min begrensede erfaring tilsier at en kniv som nesten er skarp nok kan funke greit wtg og xtg, men ikke atg, det er også lettere å skjære seg med en kniv som er nesten skarp nok, en en som er skarp nok.

Har også inntrykk av at barberingen blir tettere dessto skarpere kniven er.

YMMV

- Bjørn Erik

Min begrensede erfaring tilsier at en kniv som nesten er skarp nok kan funke greit wtg og xtg, men ikke atg, det er også lettere å skjære seg med en kniv som er nesten skarp nok, en en som er skarp nok.

Har også inntrykk av at barberingen blir tettere dessto skarpere kniven er.

Dette sammenfaller helt med mine egne erfaringer. Tror en av grunnene til at man lettere skjærer seg på en kniv som ikke er skarp nok muligens kan komme av at man ubevisst legger på mere trykk under barberingen, eller kanskje jeg er helt på jordet.. :D

Terje

Du er nok ikke på jordet, min Morfar sa altid, hvis du skal spikke med kniv, eller bruke kniv, så skal du sørge for at den er skarp, bruker du sløve kniver så er muligheten for å skjære seg større.

Men hva som gir størst skade kan vel diskuteres da. :)

Tror nok det sammenfaller godt med barberkniven også, problemet er at det virker som om den er rimelig skarp, men tydeligvis ikke skarp nok.. får bare jobbe litt mer med det..

Du er nok ikke på jordet, min Morfar sa altid, hvis du skal spikke med kniv, eller bruke kniv, så skal du sørge for at den er skarp, bruker du sløve kniver så er muligheten for å skjære seg større.

Men hva som gir størst skade kan vel diskuteres da. :)

Tror nok det sammenfaller godt med barberkniven også, problemet er at det virker som om den er rimelig skarp, men tydeligvis ikke skarp nok.. får bare jobbe litt mer med det..

Enkleste måten å lære seg å slipe kniven på, etter min mening, er Norton pyramiden, men da må en ha en Norton 4K/8K også, så kan en ta det videre derfra etterhvert.

Som alltid, YMMV

- Bjørn Erik

Når jeg nå endelig har fått meg stropp, tenke jeg det var på tide å prøve en ekte barberkniv. Siden jeg etter hvert har blitt ganske så dreven med Shavetten, tenkte jeg å liste opp tingene Shavetter og kniver har til felles:

• Grepet

Og det var det! :shock:

Det var nesten som første gang jeg barberte meg med Shavetten. Det lugget og rev, og jeg har den verste razor burn jeg noen gang har hatt. Kniven passerte TPT og HHT (såvidt) både før og etter stropping, så jeg er sikker på at kniven var skarp nok.

Riktignok så var forberedelsene varm klut i stedet for varm dusj denne gangen, og skummet ble alt for tørt. Problemene kan altså skyldes dette i tillegg til sviktende teknikk. En ting som imidlertid var positivt var at i forhold til Shavetten, så er kniven så godt som umulig å skjære seg på. Det var et par ganger hvor jeg ville grepet etter førstehjelpsskrinet hvis jeg hadde brukt Shavetten, men med kniven ble ikke en dråpe blod spilt. Ingen unnskyldning for å bli slurvete, men det er jo en stressfaktor mindre da.

Etter ett WTG og ett XTG pass, ble resultatet sammenlignbart med min første, kun-WTG barbering med Shavetten, så jeg er i det store og det hele fornøyd. :D

Min første erfaring med kniv var relativt lik; det lugget og dro og barberingen ble ikke på langt nær så tett som med en DE-høvel. Jeg har aldri vært borte i noe i forhold til barbering som har tatt så lang tid for å få til å sitte skikkelig som å barbere seg med kniv, men boy oh boy var det verdt tiden jeg satt av til det! Det er virkelig noe helt spesielt å se seg selv med et hvitt helskjegg i speilet mens det blanke stålet skraper vekk igjen... :) For min del forsvant luggingen når jeg fikk på plass teknikken med å strekke huden tilstrekkelig, særlig på vanskelig områder som haken.

Når det gjelder lugging, jeg sliter litt der selv enda :), men bruker du kniven som en ljå, i "scythe" bevegelser, så er det litt lettere å få det til uten alt for mye lugging.

Ellers når man bruker kniv så er det også greit om man ikke har todagers sjegg, man anbefaler vel helst halvdags første rundene for å få inn litt teknikk.

Tingen er jo at en shavette gjerne har et veldig kort blad, mens en kniv er en god del lengre, såfremt du ikke har benyttet de lange shavette bladene.

Selv forsøkte jeg en shavetteklone, og merker meg at faren for store skader er mye større med den, enn med kniven, joda, jeg får noen kutt med kniven også, men kuttene med DE blad i shavetten var mye værre... (Når det først går galt..)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this