Jump to content
Barbershop.no forum

Recommended Posts

Hei alle sammen

Jeg kom over denne kniven i en butikk i Stockholm. Damen i butikken hadde ikke mye peiling på kniver, ei heller om historien til denne. Jeg har ikke kunnet finne noe på nettet da søk viser bare alt merket "Eskilstuna" MEN også C.V Hjelstrand. "hästsko eller horseshoe gir ingen treff på nettet hva gjelder barberkniver. C.V Hjelstrand var jo en person som laget kniver, og jeg har tror det er slik at "Eskilstuna" menes med området og om kvaliteten på stålet, ergo det sier ikke noe om denne modellen. Kniven ser ut som den kommer rett fra fabrikken, men hvis den var fabrikkny så ville jeg nok funnet noe på nettet.

Er det noen som vet noe mer?

mulig alder?

Hva slike kniver går for i dag? ( Vil gjerne vite om jeg fant et kupp eller ei...)

kvalitet?

andre fun facts?

IMG_1544.jpg

IMG_1547.jpg

IMG_1549.jpg

IMG_1550.jpg

IMG_1551.jpg

Hei!

Disse knivene ble laget i på heljestrand kniv fabrikk som lå i Eskilstuna( sverige)

Denne fabrikken var aktiv mellom 1808 og 1980. De laget i hovedsak kirurgiske instrumenter og barberkniver.

Alle knivene ble laget av svenskt stål, Den kniven du har er antakelig laget før 1861 ( mulig jeg tar feil!) Antar dette fordi den ikke er stemplet med C.E. Alle kniver laget etter 1861 ble stemplet med C.E.

Det har de siste årene kommet MANGE av disse knivene på markedet som er ubrukte. De hadde vist et stort lager med kniver da de gikk konkurs. Disse knivene beggynte å komme frem igjen på markedet rundt 2005-2009 og er derfor ikke priset veldig høyt.

Takk for et veldig informativt svar Cake Man.

Jeg hadde ingen anelse at den kunne være så gammel som det, jeg trodde mer på etterkrigstiden en gang.

Jeg betalte litt over 200,- for den, så jeg vil ikke si jeg ble screwed over ihvertfall. Jeg tror jeg skal bli fornøyd med kniven:)

Hvordan var kniven å sette opp?

Har ikke satt opp kniven da jeg har en annen jeg bruker, og jeg har ikke bryner selv. skal be en kar sette den opp for meg neste gang han har tid til å bryne. skal komme med tilbakemelding da

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this