Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
oyvsva@yahoo.no

Anbefaling til problemhud

Recommended Posts

Har vert plaget med tykke skjeggstubber som kommer frem, de kan dras lett ut, og de sitter lengre inne i huden enn de andre skjeggstubbene.

Det er på siden av munnvikene og rett ned til hakepartiet. De har en mørkere farge, og om jeg klemmer et av hårene som er dratt ut med pinsett er det som om de er av dårlig kvalitet. Hårene virker nesten litt "fete/oljete"

Er det en betennelse som er under huden eller er det hva noen kaller inngrodde hår?

Har en ganske fet hud med en del porer i ansiktet. har også noe "nupper" i huden. Bare spør, jeg kan ikke alle faguttrykkene da jeg er fersk i faget.

Har brukt Quattro Titanium høvel fra Wilkinson(multiblads)og vanlig barberskum.

Har ikke brydd meg noe særlig om hudpleie før nå, og har tenkt å ta et lite krafttak for å få litt penere hud.

Hva anbefaler dere, både til behandling av huden generelt og til skjegget?

Hei Oivind

Jeg vet ikke om det er inngrodde hår du har, men jeg betviler det. Inngrodde hår er bare vanlige hår som gror i en krøll under huden, og som ofte blir litt betent. Tenker at det vel bare er at du har litt varierende hår i forskjellige deler av skjegget, og at det ikke er noe å bekymre seg over. (Du nevner ingen problemer ifht disse, bortsett fra at de har andre kvaliteter enn resten av skjegget.) Dersom du ikke har boen plager rundt dette ville jeg ikke tenke mer på det, men en lege er i alle tilfelle den som kan diagnostisere dette rikgig, og evt ambefale en behandling.

Det er mange ting du kan gjøre for å foredre huden. Mye kan gjøres med daglig vask med en mild såpe, gjerne en organisk type. I tillegg kan en ansiktsskrubb kanskje hjelpe. Jeg har selv brukt Shiseido for Men Deep Cleansing Scrub, og har vært fornøyd med den.

Når det gjelder barberingen tror jeg at den største forskjellen er å barbere seg på gamlemåten, med ordentlig barbersåpe eller -krem, og enbladet barberhøvel eller barberkniv. Det er så mange forskjellige ting i skumboksene som de fleste bruker, og jeg vil i alle fall ikke ha noe av det der i ansiktet mitt, og det er vanskelig å få rengjort flerbladssystemene på en ordentlig måte etter bruk. Når det gjelder såper og kremer finnes det mange gode merker, det er bare å velge. Jeg setter stor pris på Mitchells Wool Fat, det er em mild og organisk barbersåpe som er laget for ømfintlig hud.

Til selve barberingen ville jeg valgt en barberkniv eller en god gammel høvel med utskiftbart blad. Jeg bruker ikke barberhøvel, men hører gode ting om weishi safety razors. Av kniver finnes det mange bra og også en del dårlige der ute, spesielt på ebay. Dovo har bra kniver, se f.eks her på Barbershop.no

Jeg tror at mange av problemene vil gå tilbake når du gjennomfører disse endringene, og dersom de ikke hjelper ville jeg snakket med legen din om det.

I alle fall, lykke til, og velkommen hit på forumet.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this