Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Tonberry

Knivsliping i Oslo - kan noen hjelpe meg litt?

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har lenge hatt lyst til å lære meg dette med å barbere meg med kniv. Har fått tak i et par kniver i løpet av de siste årene, den peneste av dem er en svensk C.V. Heljestrand MK №.7 hulslipt kniv i tilsynelatende utmerket stand. Jeg har littegrann erfaring med å slipe kjøkkenkniver og denslags, men er ikke trygg nok på det til å legge barberkniven min på steinen helt ennå. I tillegg er jeg student med litt laber økonomi, og 500-800 kroner på en god stein er litt mer enn jeg kan bruke akkurat nå. Jeg ønsker imidlertid at kniven skal være god og skarp før jeg begynner å bruke den. Mye kan nok gjøres ved å stroppe den, men igjen bør jo utangspunktet være en god egg.

Så jeg tenkte jeg skulle høre på forumet her - mer spesifikt etter å ha sett de strålende videoene til herr Tyfonikus - om det var noen erfarne folk i Oslo-området som kunne tatt seg bryet med å få slipt kniven min skikkelig? Til gjengjeld finner vi sikkert noe jeg kan hjelpe deg med!

Mvh. Glenruben.

Heisann!

Jeg har lenge hatt lyst til å lære meg dette med å barbere meg med kniv. Har fått tak i et par kniver i løpet av de siste årene, den peneste av dem er en svensk C.V. Heljestrand MK №.7 hulslipt kniv i tilsynelatende utmerket stand. Jeg har littegrann erfaring med å slipe kjøkkenkniver og denslags, men er ikke trygg nok på det til å legge barberkniven min på steinen helt ennå. I tillegg er jeg student med litt laber økonomi, og 500-800 kroner på en god stein er litt mer enn jeg kan bruke akkurat nå. Jeg ønsker imidlertid at kniven skal være god og skarp før jeg begynner å bruke den. Mye kan nok gjøres ved å stroppe den, men igjen bør jo utangspunktet være en god egg.

Så jeg tenkte jeg skulle høre på forumet her - mer spesifikt etter å ha sett de strålende videoene til herr Tyfonikus - om det var noen erfarne folk i Oslo-området som kunne tatt seg bryet med å få slipt kniven min skikkelig? Til gjengjeld finner vi sikkert noe jeg kan hjelpe deg med!

Mvh. Glenruben.

Hei.

Heljestad knivene virker interessante. Jeg har ennu ikke sett en dårlig slik kniv. Kontakt meg på "roaarb@online.no". Jeg kan bruke opp til 2 timer med sliping og polering for å få en varig bit i en kniv. Hvis dette skjer, trenger du normalt kun en stropp, og med riktig stropping vil den da vare kanskje i flere år uten å bruke sten. Jeg er en "rimelig" person, og jeg vil ikke ruinere deg.

Mvh Tyfonikus

Hei alle sammen:

Jeg fikk kontakt med en kniv samler. Han hadde 180 kniver og prisen på alle var 25000. Ca 139 pr. kniv. han gikk med på å ikke selge alle under ett, så jeg kjøpte 20 kniver av ham. Så godt som alle de 180 knivene var i god stand, og jeg kommer til å kjøpe flere. Men grunnen til mitt innlegg er følgende: Jeg visste at det for mange år siden ble laget kniver i Norge, men at det var så mange, visste jeg ikke. Bevisst tok jeg ut noen norske kniver. "Peter Roksvoll" Kristiansand og "J.C. Johnsen" også fra Kristiansand.

En ting er sikkert, bedre kniver kan ikke lages. Jeg har tatt inn dyre kniver som er nye, men som jeg sier til kundene: "Betal gjerne flere tusen for en kniv, men disse gamle knivene er av mye bedre kvalitet, og de er billigere". Nye kniver under kr. 1500? Da ber vi om trøbbel, men vi kan selvsagt være heldige.

Jeg har ennu ikke sett over alle knivene som jeg har, men jeg tror at det er flere norske, og neste besøk hos samleren, da vil jeg konsentrere meg om de norske.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this