Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
catovs90

Ny på forumet.

Recommended Posts

Har nå barbert meg med kniv i ca ett år, begynte med en shavette som jeg likte veldig godt med tanke på at jeg alltid har muligheten for et skarpt blad. Etter dette tok det ikke lang tid før jeg gikk til anskaffelse av flere kniver og stropper og pastaer osv..

Barberingene har i stor grad føltes helt OK, bortsett fra litt hudirritasjon fra tid til annen grunnet litt dårlig forarbeide! Men i går etter å ha lest på en del eldre poster her på forumet gikk jeg igang med shavetten (som jeg bruker som reisekniv siden det blir litt tungvindt å dra med seg stropp og slikt når jeg skal 2 uker på jobb), da jeg begynte fikk jeg rett og slett en åpenbaring. Jeg har ALDRI hatt en så komfortabel barbering i hele mitt liv, jeg koste meg rett og slett! Så og si eneste forskjellene jeg gjorde i forhold til det normale var at jeg la kniven med en mye mindre vinkel mot ansiktet og at jeg tok en lengre dusj i stedet for en varm klut i ansiktet. Og kniven den bare kuttet hårene som smør uten så mye som litt lugging :D

Nå når jeg har hatt denne opplevelsen håper jeg at denne vil gjenta seg med monkhouse barberkniven min når jeg kommer hjem, og ønsker derfor å be om noen pekepinner jeg aldri har fått helt svar på samme hvor jeg har letet.

Når det snakkes om stropping blir det alltid påpekt at en skal bruke den grove siden på stroppen, men hvilken er egentlig den grove siden? Stroppen har en ''nuppete/ semsket'' side og en ''glatt'' side som er noe hardere enn den semskede siden. Hvilken bruker jeg? Og tøystroppen hvordan skal jeg bruke denne? Skal den være helt tørr eller skal jeg ha noen form for pasta på denne?

Så synes jeg at det er på tide at jeg investerer i litt stein så jeg kan skaffe meg den optimale barberopplevelsen med ordentlig kniv. Er det noen fallgruver jeg burde passe meg for? Hvilken stein burde jeg gå for? Har allerde en japansk naturstein som er så og si glatt som glass! Kan det holde for meg å kjøpe en stein som har en grit oppgitt til mellom 6- 8000 og fortsatt kunne gi kniven en egg som jeg kan holde skarp på stropp i lang tid etter dersom jeg honer kniven lenge og nøye?

På forhånd vil jeg bare takke for alle svar jeg skulle komme til og få og også takke alle som har gitt gode utfyllende svar på andre posten som har gitt meg en barberopplevelse som er til og drømme om! :)

-Cato

Hei

Takk for et godt innlegg, hvor du deler dine erfaringer med kniv og shavette.

Det jeg tenkte, når du beskriver den gode opplevelsen og barberingen du fikk etter å ha gått tilbake til (om jeg forstod deg rett?) shavetten, etter å ha benyttet en fullblodskniv en stund, var; Har dine kniver vært ordentlig skarpe, slik at du har kunnet få tette og behagelige barberinger med dem? I hvilken stand var de da du kjøpe dem - bekreftet "barberingsklare" rett ut av esken, eller "produsentklargjort", i den grad de kan kalles klare? Som du sikkert har oppdaget, er det avgjørende at kniven er skarp nok. En god teknikk kan til en viss grad kompensere for en litt sløv kniv, men den må allikevel ha en relativt brukbar egg for å oppnå gode resultater.

Når det gjelder stropper så finnes det flere typer; Det finnes enkle stropper i lær, med kun én side som er beregnet på stropping. Baksiden på disse er som oftest meget nuppete og grove, og er rett og slett bare "en bakside" på den delen som skal brukes mot kniven. Så er det modeller med to forskjellige skinnkvaliteter på hver side av én stropp, hvor den ene siden gjerne er grovere enn den andre (på enkelte gamle stropper er disse sidene også merket f.eks "Sharpen" og "Finish"). Her er tanken at man først stropper kniven på den grove (sharpen) siden, og deretter avslutter på den finere siden (finish). En kniv som har vært brukt, vil få små "grader" i tynt metall (forstørret ser dette ut som tråder som spriker i forskjellige retninger). Stropping på en grovere overflate, vil rette ut ("align", som det heter på engelsk) disse ujevnhetene. Stropping på en finere overflate vil deretter så "polere"/glatte ut eggen ytterligere noe.

Tilbake til selve stroppene igjen; Det finnes flere varianter av grov/fin overflate på stropper. Noen har f.eks 4 forskjellige skinntyper (paddle), hvorav noen av sidene ofte settes inn med en slipepasta i forskjellig grovhet. Dette kan nok gi en viss grad av slipeeffekt på en egg, men er alt for tidkrevende på en skikkelig sløv egg. Andre stropper igjen, har bakside eller separat stropp i en eller annen form for stoff (bomull, lin osv). Disse er da ment å bruke før avslutningen på den glatte skinnsiden.

Til rent vedlikehold av stroppene, gnir jeg alltid over skinnflatene med håndflaten 10-15 ganger før bruk. Fett og oljer fra hånden, vil holde skinnet smidig og fuktet. Det finnes i tillegg egne kremer/oljer å sette inn skinn og stoff med, men jeg mener at dette ikke er absolutt nødvendig, om ikke stroppen f.eks har ligget ubrukt lenge, og blitt ekstra tørr i overflatene.

Det må nevnes at man ikke vil kunne gjøre en sløv kniv skarp, kun ved å stroppe den på en grov stropp. I tillegg nevner jeg også at det i praksis nok ikke er mulig å overstroppe en kniv, men jeg personlig pleier å gi mine kniver ca 30 runder på en grov stropp (skinn eller stoff), og deretter avslutter jeg på 30 runder på en finere stropp.

Det kan nok være lurt å investere i noen bryner, om man vil være selvforsynt med vedlikehold av sine kniver. Det finnes mange meninger og hva slags steiner man trenger, i hvilken grit/grovhet, hvilket merke osv. Min erfaring er at for å relativt raskt og effektiv sette en bevel/vinkel på en riktig sløv kniv, bør man velge et bryne på rundt 1000 (1 K). For deretter å slipe frem en skarp egg, velger man ofte et bryne på rundt 3/4 K. Over dette vil brynene normalt sett mest finpusse og polere eggen, om man ikke vil bruke uhensiktsmessig mye tid på en høy grit for å gjør eggen skarp.

Jeg skal være forsiktig med å anbefale noe konkret merke innen bryner, men Barbershop selger de japanske Naniwa brynene i forskjellige grovheter, og jeg og mange med meg, er svært fornøyd med disse.

Man trenger ellers ikke være atomforsker for å kunne benytte et bryne, men det krever at man lærer seg riktig teknikk, og tar tiden til hjelp.

Håper dette var litt avklarende :)

Tusen takk for mange gode råd her :D

Har vell egentlig ikke ''gått tilbake til'' shavetten, men er bosatt på vestlandet og arbeider i Finnmark så bruker denne av rent praktiske grunner siden jeg da slipper stropping og at den tar minst plass. Har dog litt vanskelig å si om jeg har eg god nok egg på kniven eller ei, favorittkniven min er en vintage blackie C-mon fra CC. Monkhouse med hulslipt blad. Den bærer dessverre noen preg av mye sliping med litt anntydning til ''surmunn'' på eggen. Vil nok tro at man skal kunne gi denne en perfekt egg igjen, men er usikker på hvordan jeg skal kunne arbeide bort surmunnen, en naniwa superstone har en bredde på 70mm noe som er kortere enn bladet på kniven. Er det ikke da en fare for at jeg kan gjøre denne surmunnen verre? Vet du om for eksempel såpekokeriet kan tilby sliping hvor de også retter ut eggen på kniven til normalt eller er dette noe jeg må begi meg ut på selv?

Bruker normalt også en ''trebit med pålimt filt/ filtropp'' meg diamant slurry som jeg også stroppen kniven på dersom jeg føler den lugger litt. Er dette en grei løsning på og holde kniven skarp?

Når det kommer til stroppingen kan det høres ut som om jeg gjør dette korrekt på den riktige siden, dessverre synes jeg at favorittstroppen min er noe for hard på den riktige siden, så her må jeg nok få kjøpt inn en pimpelstein for å myke opp litt. Er det noen oljer eller liknende jeg kan benytte for å gjøre stroppen enda mykere?

Derson jeg skulle gå for naniwa brynene, er det da 1k, 3k og 8k jeg skulle trenge for å dekke alle behovene for en stund fremover eller kan jeg droppe 1k steinen og heller bruke lenger tid på 3k stein? :)

Det siste jeg lurer på er om jeg må sette inn tøystroppen med noen form for pasta eller om denne duger like godt tørr?

Tusen takk for all hjelp til nå Sandman, det har vært meget avklarende :D

Velkommen til forumet, Cato

Så flott å høre at du har oppdaget vinkelen. Jeg har samme erfaring, vinkelen er meget viktig for å oppnå en behagelig barbering.

Det er vanlig nå om dagen (siden det er lett å få tak i veldig mange finkornede bryner) å slipe/polere kniven opp til 10-12k. 8k er ikke ille, men mange vil ha mer. Den steinen du vedlikeholder kniven på er den siste steinen, altså f.eks en 12k-stein. Om du f.eks velger naniwa sitt sett vil jeg anbefale en 12k stein som siste. Det finnes masse andre alternativer, naturlig stein, kunstig stein, store, små. Prisene varierer naturligvis betydelig. Mange har startet på en kinastein, den er ofte brukbar og nokså rimelig, og dersom du bare skal slipe din egen kniv kan det kanskje være et alternativ.

Surmunner er ikke så lette å slipe. Det finnes videoer på Youtube dersom du vil gi deg i kast med slikt, ellers kan du sende den ut til sliping.

Diamantpasta fungerer på stropp, og det kan fungere helt greit for vedlikehold av eggen.

Oljer til stroppen; vær forsiktig her. Det er ikke alle stropper som skal ha noe olje, og som hovedregel trenger en stropp bare håndrubbing. Dersom du likevel skal ha olje på kan neatsfoot olje væære bra. Denne er laget av bein og er en naturlig bestanddel i lær. Jeg har ikke klart å finne denne i Norge, men hestebutikker ryktes å kunne ha den. Den brukes til oljing av seletøy og slikt. Lett å bestille via ebay for en relativt rimelig penge - en liten flaske varer i evigheter er min erfaring.

Det er mulig å droppe 1k-steinen. Det tar naturligvis lengre tid å sette en egg på en 3k stein, men er fullt mulig. 1k-steinen er ikke den dyreste da, så kanskje vil du likevel ha den.

Tøystroppen fungerer helt fint tørr. Trenger ikke sette den inn med noe.

Lykke til!

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this