Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
ingunnvj

Truefitt & Hill

Recommended Posts

Ok, gutter jeg trenger litt råd.

Jeg skal kjøpe barbersett til kjæresten min til jul, da jeg vet han har lyst å begynne med tradisjonell barbering. Det jeg lurer på er valg av barberkrem. Hadde lyst å gå for Truefitt & Hill rett og slett fordi jeg (og han) liker slik god old-fashion kvalitet.

Men: Er de egentlig noe bra? Hvilken type bør jeg går for?Til info snuser jeg på kosten fra Mühle, Silver Tip Badger.

Og hvordan unngår jeg å ende opp med en krem og aftershave balm som lukter bestefar? (kjæresten er 30) Han liker ikke sitruslukt så godt, det vet jeg. Ønsker meg en som er litt mild, frisk og ren i duften uten at den blir for tung og parfymert, men likevel mann ;-)

Så på 1805 og sandeltre, men skulle gjerne hatt noen innspill fra dere gutta.

Hei Ingunn

Hyggelig at du er så snill mot kjæresten din :).

Mange kvinner synes nok at tradisjonell/gammeldags barbering umulig kan være noe bra, når det finnes moderne barberhøvler med en skog av blader, og herlig barberskum fiks ferdig på boks <_< I tillegg finnes det jo også raffe barbermaskiner som angivelig er det ypperste man kan bruke for å få en tett og behagelig barbering.

Vi her inne kan skrive under på at dette ikke stemmer helt. Det finnes en helt annen verden, lett tilgjengelig :)

Du gjør ikke noe galt ved å eventuelt velge en barberkrem fra T & H. Dette er et firma som har sine røtter tilbake til 1805, og må klart kunne kalles "old fashion" Det er vanskelig å vite hvilken variant du bør velge for å få kjæresten din til å lukte som sin bestefar, når jeg ikke vet hva bestefaren luktet.

Jeg personlig synes at både modellene "1805" og "Trafalgar" lukter meget godt, i tillegg til at de er svært gode kremer. Ingen av dem lukter heller av sitrus, så de tilfredsstiller også din kjærestes preferanse innen duft.

Som vanlig vil jeg også trekke frem en av mine absolutte favoritter innen barberkrem. Det gjelder den italienske "Proraso" i grønn tube ( http://www.barbersho...67/category/22/ ). Proraso startet produksjonen av barberartikler i1930, og er derfor heller intet moderne merke. Denne er lett å skumme opp med en kost, og gir et tykt og langvarig skum, som smører og fukter huden godt.

Gode kremer krever også kun en mengde på størrelse med en drue for å gi nok skum til en full barbering, og er derfor svært drøy i bruk.

Jeg tror ikke du vil finne et dårlig barberprodukt hos Barbershop.no, men det er sikkert lurt å lese de forskjellige produktomtalene som ligger ved de fleste varene. Mye blir smak og behag.

Lykke til, og fortell oss gjerne hva du velger til slutt ;)

Tusen takk for så utfyllende svar!!

Ser av svaret ditt at det hadde sneket seg inn en feil i innlegget mitt med et "ikke" for mye (har fikset det nå)... målet var altså ikke at det skulle lukte som bestefar... tvertimot skal det helst IKKE lukte som en bestefar ... :-)

Jeg lever nemlig i den tro at eldre og yngere menn liker litt forskjellige dufter. Men kanskje jeg tar feil? Har dere gutter individuell smak helt uavhengig av alder? Jeg vil ihvertfall unngå den "tunge" duften jeg ofte lukter at litt eldre menn bruker.

Jeg tviler forøvrig ikke på at tradisjonell barbering er bedre enn disse nymotens greiene med hyperintelligente blader med nanoteknologi ... Den nye høvelen vil nok bli tyvlånt i all hemmelighet ;-)

Hei igjen

OK, så kjæresten din ville altså ikke lukte som sin bestefar :rolleyes:. Begge deler er forsåvidt forståelig, for mange har gode minner om sine fedre og bestefedres barberingsrutiner og de produktene de brukte, og vil gjerne videreføre de samme gode og trygge tradisjonene. Dette innebærer ofte at man anskaffer mye av det samme som disse benyttet, og spesielt duften av barbersåper, -kremer og etterbarberingsvann er det man husker best.

Mye av gleden ved tradisjonell barbering er for mange derfor å benytte flest mulig "old-school" produkter, enten det er DE-høvel, barberkniv, barberkost, skjerpestropp, eller barberkremer og -såper som har eksistert i uminnelige tider.

Når det gjelder duften fra en barberkrem (eller såpe), så er ikke dette noe som "henger i" lenge etter at man har barbert seg. Dette blir derfor noe man kan nyte mens man barberer seg, og etter barbering bør man så påføre et etterbarberingsprodukt, og eventuelt en "godlukt" til slutt. For å lære seg å skumme opp en krem eller såpe skikkelig (og mye annet), finnes mye god informasjon her: http://www.barbershop.no/artikler .

Kanskje en idé hadde vært å kjøpt et barbersett med den barberkremen du måtte bestemme deg for, og høre om ikke Barbershop kan legge ved noen små vareprøver på forskjellige cologner, EdT eller annet? Da kan kjæresten din i ro og mak prøve forskjellige dufter, og eventuelt finne sin favoritt ut fra disse.

Etter å ha lest en rekke innlegg på forskjellige barberfora, samt egne "duft-fora", kan det nok virke som om det er enkelte forskjeller i hva slags duft yngre og eldre menn (og kvinner?) foretrekker. Dette er kanskje til en viss grad tillært, men for alt jeg vet kan det også ha sammenheng med endringer i luktesansen med alderen, samt hvilket "signal" man ønsker å sende til omverdenen (ung og sporty, eldre og sofistikert, eksotisk og spennende osv).

Du kan sikkert få mange gode tips og tilbakemeldinger på forskjellige duftprodukter her: http://www.basenotes.net/content/

Håper dette hjalp litt mer :)

Tusen takk for så utfyllende svar!!

Ser av svaret ditt at det hadde sneket seg inn en feil i innlegget mitt med et "ikke" for mye (har fikset det nå)... målet var altså ikke at det skulle lukte som bestefar... tvertimot skal det helst IKKE lukte som en bestefar ... :-)

Jeg lever nemlig i den tro at eldre og yngere menn liker litt forskjellige dufter. Men kanskje jeg tar feil? Har dere gutter individuell smak helt uavhengig av alder? Jeg vil ihvertfall unngå den "tunge" duften jeg ofte lukter at litt eldre menn bruker.

Jeg tviler forøvrig ikke på at tradisjonell barbering er bedre enn disse nymotens greiene med hyperintelligente blader med nanoteknologi ... Den nye høvelen vil nok bli tyvlånt i all hemmelighet ;-)

Fy flate for en snill dame kjærsten din har!

Jeg er selv tidlig i 30-årene og er en av dem som sliter med den tungekrydrede bestefars lukten, eller Old Spice lukten om du vil. Det finnes en hel masse produkter hvor du kommer utenfor denne kategorien. Jeg foretrekker de friske med litt sitrus, men det ønsker ikke gubben din, så....sandeltre duft er god uten å være for tung, ellers så har Fitjar Såpekokeri mange gode dufter, Fjellheim, Bregneskog for å nevne to. Disse fåes også her på Barbershop.

Uansett, lykke til med å finne den perfekte gaven!

Tusen takk for hjelpen dere!! Jeg satser på kremen fra Truefitt & Hill med duft av sandeltre. Så får vi håpe det faller i smak sammen med barberutstyret. Venter i spenning på julaften nå... :-)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this