Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Atsjo

Dårlig til å barbere?

Recommended Posts

Hei,

først og fremst takk for alle innlegg som har gitt meg mye info og inspirasjon. Jeg har fulgt med på forumet en stund og anskaffet meg selv en barberkniv og en masse produkter. Barberkniven ble denne her:

http://www.barbershop.no/barberutstyr/barberkniv/barberkniv-thiers-issard/thiers-issard-barberkniv-le-dandy-5-8-skilpaddeskall.html

Jeg var missfornøyd med høvel og ville bytte til noe som gav meg mindre irritasjoner. Etter det jeg leste skulle det være bedre med kniv om man barberer seg riktig. Har nå barbert meg en del ganger og er ikke fornøyd med resultatet med kniv. Jeg får ikke fjernet skjeggveksten skikkelig uten at jeg trykker kniven hardt mot kinnet. Har forsøkt forskjellige vinkler og innskumming, men det blir stubber igjen også på kinnet. Når jeg tar litt hardt i oppstår barberkviser og i tillegg føles det nesten ut som om noen har tygget på deler av fjeset mitt i en dag etter barbering. Mitt spørsmål blir tosidig, er det vanlig å oppleve overgangen til kniv slik eller er det kniven som rett og slett er sløv? Jeg lurer på om jeg skal sende den til Fitjar Såpekokeri, men vil ikke sende den fra meg med mindre jeg må.

Håper (ikke) noen har hatt lignende opplevelser, og at de kan dele sine erfaringer.

Takk for alle svar.

A

Hei

Dette er et vanlig problem, da de fleste kniver leveres med en egg som, om det ikke uttrykkelig er opplyst fra produsent eller forhandler, ikke er skarp nok til å gi en god barbering. Jeg våger derfor å påstå at det beste du kan gjøre, er å få kyndige personer til å sjekke og mest sannsynlig, skjerpe eggen på kniven.

Jeg tror at du raskt vil finne andre brukere her på forumet, som nettopp har startet med kniv, men som i starten opplevde det samme som deg, nemlig at den fabrikknye kniven gav en ufullstendig og ubehagelig barbering.

Mitt råd er derfor at du finner noen som kan gjøre din nye kniv barberingsklar :) Du vil høyst sannsynlig få en helt annen opplevelse når du får kniven tilbake. Men, riktig prepping og teknikk er også veldig viktig for opplevelsen og det endelige resultatet. Du vil finne mye info via forumet her, samt på andre barberfora og nettsteder (f.eks YouTube)

Lykke til ;)

Hei Sandman,

takk for raskt svar. Det var det jeg befryktet. Jeg sender den til Fitjar Såpekokeri så får jeg se om det blir bedre. Gir tilbakemelding, skal ikke skylde på kniven om det var jeg som ikke kunne barbere meg skikkelig.

A

Jeg hadde samme problem da jeg begynte med kniv. Kniven var imidlertid klargjort av både restaurerer og en hyggelig bruker på dette forumet, men jeg fikk aldri gjennomført en god barbering. Kniven ble lagt på hyllen i noen år, helt til jeg bestemte med for å forsøke Feather-knivene, som ga meg en perfekt barbering på første forsøk. Utrolig skarpe, og passer min kraftige skjeggvekst og sensitive hud perfekt.

Kanskje ikke et svar på spørsmålet, men i hvert fall en anbefaling :-)

Kniven ble lagt på hyllen i noen år, helt til jeg bestemte med for å forsøke Feather-knivene, som ga meg en perfekt barbering på første forsøk. Utrolig skarpe, og passer min kraftige skjeggvekst og sensitive hud perfekt.

Ikke gi opp Atsjo! Har ikke prøvd Feather knivene selv og vil ikke si noe om dem. Stikkord er trening, trening, trening............................ og skarp kniv! Du kan sagtens få en ok barbering med en under pari knivsegg, men den blir helt perfekt når du har treningsgrunnlaget og får en skarp egg på kniven. Du kan ha en superskarp kniv med perfekt egg, men likevel få en drittbarbering med blod over hele vasken og fortsatt stubber på haka (bitter erfaring :lol:)

Hei, en oppdatering etter jeg fikk kniven min tilbake fra Fitjar Soap for sliping. Kniven er blitt skarpere, men ikke så mye skarpere enn jeg trodde. Dette henger nok sammen med at jeg ikke hadde riktig teknikk fra starten av. Jeg må imidlertid si at jeg ikke er missfornøyd med å ha sendt den inn, den ble bedre. Nå har jeg barbert meg 2 ganger etter jeg fikk den tilbake og jeg blir bedre og bedre. Om det er folk som leser dette som lurer på om de skal sende kniven sin til sliping vil jeg anbefale å vente litt lengre enn man tror. Jeg må gi de mer erfarne rett i at det nok ligger i teknikken. Takk for all hjelp

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this