Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
kristiankvam

Japanske kamisori barberkniver

Recommended Posts

Noen som har peiling på tradisjonelle japanske barberkniver?

Har blitt fascinert av kamisori knivene, men synes det er vanskelig å finne info om dem. Vet det er sider på SRP og andre forum med litt info, men stort sett så dreier dette seg om skryt av egne og andres kniver, og lite dybdeinformasjon.

Har skjønt at det knivene lages av forskjellige typer stål, Tamahagane og svensk el japansk stål. Videre er det mange tradisjonsrike smeder hvor noen verdsettes høyere enn andre. Jeg har også skjønt at det ikke er så enkelt som å gå etter en spesiell smedfamilie, det er alltid en smed i familiehistorien som rocker mer enn de andre. Prisene varierer fra noen titalls dollar, til kniver i 10tusen dollars klassen.

Jeg har også kommet så langt at jeg gjenkjenner de japanske tegnene for tamahagane stål og familienavnene til Toksuke og Iwasaki.

Ok...noen som har samlet mer info enn meg der ute som kan fylle på litt?

Skal ikke påberope meg noen ekspert kunnskap om dette, men jeg har 2 kniver. En fra 1920-tallet en gang, og en forholdsvis ny.

Jeg har erfaring med å både slipe og barbere med dem. Generelt vil jeg påstå at de er lettere å få en god egg på enn vestlige kniver, og de er veldig behagelige å bruke. Anbefales. Dersom du ikke trenger en helt spesiell kniv fra en helt spesiell smed, tror jeg det er gode muligheter for å finne bra vintage på ebay.

Har ikke peiling på historie og stål osv, men om du har spm om praktisk bruk kan jeg sikkert svare på spørsmål.

Takk JonasV for innspill, det er mulig det blir en litt billigere variant til å starte med for meg også. Spesielt nyttig at du har erfaring med vedlikeholdet, kanskje jeg tar kontakt når de skal slipes. Jeg sliter fælt med dette selv.

Men en av grunnene til at jeg ble interessert i barbering med kniv er fascinasjonen for det gode håndverket. Derfor har jeg også en interesse for klokker (den mener jeg å vite at vi deler forresten?). Det som fascinerer meg mest med de japanske knivene er helt klart prosessen der man utvinner stål fra sand (Tamahagane stål) for så å prosessere dette videre til en sylskarp barberkniv gjennom flere måneder med arbeid. Disse knivene kommer i den høye enden av prisskalaen, og er mye dyrere enn de som er laget av svensk eller japansk stål. De håndverksmessige prosessene på disse knivene er ikke mindre verdt, tvert i mot, men det blir en ekstra dimensjon med Tamahagane stål. Skulle gjerne bare hatt mer informasjon generelt om japanske kniver, stål og smeder.

Ja vi deler nok interesse for klokker. Jeg er på Tidssonen.no også. Generelt er jeg nok ganske interessert i alt som er tradisjonelt og laget av kvalitet med bakgrunn i håndverkstradisjoner :)

Jeg gjorde noen halvhjertet forsøk på å finne kniv med Tamahagane stål selv, men det ble både vanskelig og dyrt. Denne kan jo være aktuell:

http://www.rasurpur.de/english/shop/wakamisori/wakamisori.html

Tanken på å barbere seg med en mini-Katana er jo forlokkende B)

Hehe...ja, jeg måtte roe ned på tidssonen.no, blir alt for dyrt med en klokkemani som man fort kan pådra seg der inne :rolleyes: .

Har siklet på Iwasaki'en fra Rasurpur, men blir liksom litt heftig pris.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this