Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Sandman

Cella Crema Sapone

Recommended Posts

Etter å ha kommet over en rekke positive omtaler av den italienske barbersåpen Cella Crema Sapone, har jeg selv blitt nysgjerrig på å prøve den. Jeg kan ikke huske å ha sett den omtalt på dette forumet, og skriver derfor noen ord om min erfaring.

Jeg valgte å kjøpe den iøynefallende 1-kg blokken med såpe som kommer i en pappeske, samt en separat treskål med innhold. Dette bestilte jeg fra Connaught Shaving i England, og hadde varene innen én uke. Prisen var gunstig ;), og jeg unngikk toll og avgifter på forsendelsen http://connaughtshav...nickychini.html

Cella håndlages av en liten italiensk familiebedrift, som angivelig har gjort dette etter samme oppskrift og produksjonsmetode siden slutten av 1800-tallet. Mange mener også at den er det ypperste innen italiensk barbersåpe.

Her er mine inntrykk av såpen:

Såpen kommer enten i en tradisjonell skål i plast eller tre, eller i en 1 kg blokk, innpakket i plast og en pappeske. Konsistensen er en mellomting mellom såpe og krem, og er faktisk noe løsere og fuktigere enn f.eks Proraso's såpe i skål.

Tanken er at man etter hvert skal skjære et passende stykke såpe fra blokken, og så tilpasse dette til skålen. Pga den løse konsistensen, antar jeg at dette er lett å gjøre.

Såpen dufter mildt og meget behagelig av marsipan/mandler (noen sier bitre mandler).

Den skummer meget lett opp med en kost, og gir et svært tykt, smørende, velduftende og langvarig skum. En liten mengde såpe, som med andre merker vanligvis holder til ca. to omganger, holder her til minst tre, så den er meget drøy og derved rimelig i bruk.

Huden kjennes hverken tørr eller sår etter barbering, tvert i mot så oppleves såpen som meget mild mot huden. Av den grunn vil den nok også passe utmerket for de med spesielt sensitiv hud.

Cella har raskt seilt opp som en av mine absolutte favoritter, og har styrket min teori om at italienske barberprodukter er av høyeste kvalitet.

Dette er etter min mening en usedvanlig god barbersåpe, som pga sin rimelige pris og at den er så drøy i bruk, kan anbefales på det sterkeste :)

Må bare stemme i her. Har brukt Cella et halvt års tid. Meget bra såpe. Har nå også den mye omtalte P160 såpen og Vitos såpene på lager. Disse er for de uinnvidde omtrent samme såper som Cella.

Har lenge vært nysgjerrig på Cella så jeg kjøpte 1 kg, prisforskjellen på 1 kg og 150 gram var 120 kr.

Har testet Cella to-tre ganger nå. Er nøye med oppskummingen og tilfører vann flere ganger for å få godt skum.

Høvelen glir veldig gjevnt og fint men det føles som om det er lite beskyttelse da jeg får razorburn etterpå. Bruker alum bar etter barbering. Noen tips?

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this