Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
JakobDahl

Første barbering med første barberkniv

Recommended Posts

Hei!

Jeg fikk min Dovo barberkniv i oliventre håndtak i posten idag,

og kunne jo ikke la vær å prøve en barbering med det samme.

Har bare 2-3 dagersskjegg, og vanlighvis barberer jeg meg en gang i uken,

da jeg ønsker å utsette det lengst mulig ettersom jeg (som de fleste) hater å barbere meg med Gilette.

Jeg prøvde først noen drag over kinnet etter å ha såpet det inn med "Parker - Rosemary & Mint" for å sjekke skarphet.

Det lugget, men gikk an å fa av hår på kinnet.

Har også skaffet tosidig hengestropp med skinn på ene siden, filt på andre.

Prøvde litt forsikitg stropping (har sett videoene til Den Gamle Barberer), men måtte være svært forsikig,

og likevel kuttet jeg tre små hakk på skinn siden. (som var den jeg brukte)

Så tok jeg en varm dusj og gjør som jeg vanligvis gjør før barbering; sørger for å bli varm i huden.

Etter det var det ny runde med barbering med kniv, og det lugget fortsatt, kanskje bitte litt mindre.

Jeg fikk fjernet det aller meste av hår på kinn og leppe med kun et lite sår inni øret,

men under haka ble utfordringen virkelig stor, og selv om jeg etterhvert fikk litt tek + 4 små kutt,

så måtte jeg ty til forhatte Gilette for å fjerne alle stumper her og der.

Det jeg tror er problemet (foruten klønete teknikk med selve barberingen) er rett og slett at kniven er litt sløv.

Jeg fikk med grønn & gul pasta, men vil gjerne ha noen råd før jeg bruker disse.

Til å begynne med lurer jeg på om jeg vil kunne få kniven skarp med pasta og stropping alene,

eller om jeg må sende den til sliping? (vil ikke gjøre dette selv med denne kniven og herpe den)

Forstår at det er noe vanskelig å gi råd om dette, ettersom det hele vel dreier seg mye om teknikk,

men alt av hjelp er meget velkomment!

Sist vil jeg si til alle som er interessert i å barbere seg med kniv, men ikke tør,

at kuttene jeg fikk ikke var noe verre en hva jeg har opplevd med Gilette, selv om jeg riktignok aldri har kuttet meg inni øret før. :rolleyes:

Ha en fin dag til alle!

Mvh. Jakob

Hei Jakob og velkommen!

Dette høres ut som min første barbering, og jeg vil starte med å si at det blir bare bedre! Det er nemlig riktig som du skriver at det går mye på teknikk til å starte med. Jeg vil gå så langt som å si at det nok kun er teknikk nå til å starte med. Nå er det riktignok sånn at mange kniver som selges "shave ready" er langt fra skarpe nok, og mange vil nok påpeke dette for deg senere.

Jeg vil påstå at så lenge kniven kutter/skjærer hårene, så kommer du langt med den knivseggen du har nå. Det er faktisk slik at du med litt feil teknikk kan skjære deg ennå mer med en skarpere kniv. Jeg brukte lang tid (2 år) på å skjønne at min startkniv kanskje ikke var så shave ready som selgeren påstod. Det var først når jeg hadde kjøpt en brukt kniv på ebay fra en som restaurerer svenske barberkniver at jeg først skjønte hva en skarp barberkniv er. Og den kutta jeg meg til blods med ved første barbering. Jeg var vant med å måtte bruke litt mer press på kniven enn hva jeg kunne med denne "nye" fordi den "gamle" kniven var litt sløv. Jeg mener også at jeg nok har bidratt til den "gamle" knivens dårligere egg med overdreven stropping og diverse slipepasta.

Men....jeg hadde ikke vært der jeg er i dag uten denne treningen og erfaringen. Stropping, sliping og barbering er håndverk som krever trening. Stå på, drit i kniven foreløpig, kjør på og lek. Hvis du er som oss andre her inne så kommer det tidsnok andre kniver, du sender Dovo-babyen til slip og får tilbake en super kniv, du kjøper masse stæsj du ikke trenger, og masse du trenger og elsker.

Nyt din nye hobby!

-Ralph (barberings nerd :D - hvertfall i følge kona)

Heisann Jakob.

Vet du om kniven har fabrikkegg eller har selger slipt den opp for deg før du mottok den? Forøvrig har Ralph helt rett, teknikken er viktig og det må læres... Selv med en nyslipt shaveready kniv må man regne med litt 'kladding' i starten. Er du usikker på om kniven er slipt fra selger eller er skarp nok kan jeg gjerne ta en kikk på den for deg. Jeg skal ikke ha noe for det, bare du betaler portoen frem og tilbake. Hvor bor du forresten? Kanskje du er i nærheten av noen andre som kan hjelpe deg, vi begynner jo å bli noen innpå her nå :)

Hva slags stropp har du? Du er sikker på at det virkelig er filt og ikke stoff/ bomull eller syntetisk på tøysiden? Synes du skulle drøye litt med pasta foreløpig. Den gule (Dovo) pastaen er vel egentlig bare for å trimme læret så det ikke skal tørke ut, den grønne (Dovo) derimot er slipende... Du bør uansett prøve å gi kniven noen runder på tøysiden før lærsiden. Minimum 20-30 på tøysiden og like mye på lærsiden. Ta det bare rolig, gjerne overdrevent sakte, poenget nå er få muskelminne i hånden, farta kommer etterhvert :)

Haka er gjerne det vanskeligste punktet å barbere med kniv når man er ny, jeg foreslår at du drøyer den til teknikken sitter bedre og heller bruker Gilletten der :)

Husk også god prep, masse varmt vann og godt skum. Prøv også å ikke ha for lang skjeggstubb i starten..

Lykke til og hold oss oppdatert :)

Tusen takk for velkomsten!

Kniven er en Dovo barberkniv med oliventre håndtak, og kjøpte den her på barbershop,

og den var pakket med forsegling, slik at den er levert med hva jeg tror er "factory-edge".

Om dette er skarpt nok vet jeg ikke, men den kuttet jo i det minste håra på kinnet ganske bra.

Stroppen er en "Muhle dobbeltsidig skjerpestropp", og det står at det er kuskinn på en side, stoff på den andre.

Stoff kan jo bety hva som helst. Men kanskje ikke filt?

Betyr dette at stoff siden er ubrukelig uten pasta og at jeg kun skal holde meg til skinnsiden?

Når jeg tar på stroppen føles stoff siden grovere enn skinn siden, men det er den vel i realiteten ikke,

med mindre jeg dynker den i grønn pasta, eller?

Kommer til å kjøpe en tradisjonell barberhøvel også, ettersom dette faktisk er mer rimelig enn Gilette,

samt vurderer å kjøpe barberkniv med utskiftbare blader for å øve teknikk, hvis dette anbefales.

Evt. også en billigere barberkniv litt senere for å øve bryning.

Det skal vel godt gjøres å herpe kniven så mye ved å stroppe at jeg ikke kan få den fiksa av en sliper?

Bor i Oslo, og setter pris på hjelp til å sjekke kniven for om den faktisk må brynes,

men er ikke klar for å slippe den ute av syne ennå. :rolleyes: Gjerne på et senere tidspunkt.

Dette ble mye spørsmål, jeg kan bare skylde på at mine foreldre aldri lærte meg å bruke barberkniv,

isteden lærte jeg at kvinner har mensen, vi har Gilette. :D

Takk igjen for velkomsten, skal holde dere oppdatert om hvordan neste barbering går.

Etter hva jeg hitill har forstått skal jeg da:

1) stroppe kniven på begge sider uten pasta (kommer til å vente med pasta en stund)

2) dusje, såpe inn, barbere

3) tørke kniven forsiktig og stroppe 20 ganger på tøy siden.

Mvh. Jakob

Stroppen er bra den, og stoffsiden fungerer helt flott uten pasta, bruk den før skinnsiden før hver barbering. Grunn til at jeg lurte på om det var filt er at man får kjøpt stropper i presset filt, men disse brukes gjerne med diamantspray eller chrom.

Det skal godt gjøres å herpe en kniv så mye på stroppen at den ikke kan fikses, (med mindre du slår den borti metalldelene x-antall ganger) som regel er det stroppen som får svi..det er dog lett å 'rulle' over eggen ved feil stroppeteknikk.

Jeg forstår at du ikke er særlig sugen på å sende ut kniven når du nylig har fått den, men jeg må bare understreke at uten en skarp kniv så gjør du veien unødig mye tyngre for deg selv.. Nå skal det jo sies at kniven kanskje er skarp nok, men å få noen til å bekrefte det er en god ide.

Å kjøpe en DE høvel er ikke dumt, jeg gjorde det samme selv da jeg var i startfasen med kniv, greit å ha noe å bytte med når det butter som verst ;). En barberkniv med utskiftbare blader derimot...Tja, smak og behag, enkelte foretrekker dette fremfor tradisjonell kniv, selv har jeg aldri prøvd det, men andre kan sikkert uttale seg om det :) Umiddelbart så virker det dog som en god ide å trene opp teknikken med den kniven du har!?

Når det gjelder stropping av kniv etter barbering pleier jeg å bruke kun skinnsiden, 12-15 runder for å fjerne smuss og eventuell fukt som måtte sitte igjen på eggen.Tror det er en vanlig prosedyre å avslutte på rent skinn..

Åjo forresten, det kan være lurt og ikke la skjegget bli for langt i startfasen. På den annen side så kan barbering med kniv føre til en viss sårhet i huden før den 'herder' så ta det pent ;)

Holder stort sett med barberer'n bortsett fra at jeg vil være mer kategorisk og si "hold deg unna utskiftbart blad". Tren med den du har! Tror uansett at du kommer til å merke stor forskjell allerede på neste barbering.

Jeg tilbyr meg også å ta en tur til Oslo en dag å se på kniven din hvis du vil det. Barberer'n har bedre kompetanse på sliping og stropping enn meg, men jeg skal da kunne finne ut av om kniven duger for deg.

Hvis vi sees så kan vi sammenligne barberingsarr :lol: send meg en PM hvis du er interessert.

Hei igjen og god morgen til alle!

Jeg tar en avgjørelse etter neste barbering som blir imorgen,

og da er jeg 99,9% sikker på at avgjørelsen blir å sende den til sliping.

Siden jeg ikke vet mye om barberkniver,

tenkte jeg prøve barbere meg (et lite område) med en av mine vanlige kniver som er skarpe nok til å kutte hår,

og sammenligne det med skarpheten på barberkniven.

(jeg samler nemlig på kniver, macheter, sverd og generellt skarpe ting :D )

Hvis den ikke er mye skarpere bør den vel slipes.

Så jeg er ute etter å finne et sted/person som gjør dette billig og trygt,

og der jeg ikke behøver vente >30 dager på å få kniven tilbake også. ;)

Har fått nevnt fitjarsoap.no, og tenkte kontakte dem angående hvor lang tid de pleier å bruke.

Jeg tenker at hvis jeg først skal sende kniven avgårde, så blir det til en som også kan slipe,

da jeg ikke tror det holder å kun stroppe den, men den avgjørelsen tar jeg som sagt imorgen.

Tusen takk for alles hjelp og interesse så langt!

mvh. Jakob

Et par tips:

Bruk en smørkniv eller lignende til å trene stropping. Stropping i hurtig tempo krever trening og innbaning av bevegelser, akkurat som andre fingerferdigheter.

Bruker du en sløv kniv kan du trene uten å kutte stroppen. Dette kan du gjøre noen minutter hver dag så går det fortere.

Shavette (med utbyttbare blader) kan være en grei nåte å trene barbering på. Shavetten er billig og barberbladene er skarpe. Da får du hvertfall feedback på at teknikken sitter og kan lettere avgjøre om det er deg (teknikken) eller kniven som eventuelt gir dårlig resultat.

Alt dette er selvsagt ikke nødvendig, men kan være greit å prøve.

Nå har jeg fått tatt 2 barberinger med kniv etter å ha fått den satt opp av en annen på forumet.

Nå kunne jeg vite kniven var skarp nok, og jeg merket stor forskjell med en gang.

Første barbering tok jeg bare kinnene og under nesa, resten med tradisjonell høvel.

Det lugget noe, som skyldes at jeg hadde lang hårvekst etter å ha vært syk, og at jeg ikke hadde preppet godt,

men barberte uten å dusje eller varme opp huden tilstrekkelig.

Likevel var det fantastisk å se at hårene ble borte med et drag av kniven, mens høvelen trengte flere.

Kuttet meg ikke en eneste gang heller. :D

2. barbering tok jeg nettopp, etter en liten dusj først.

Nå barberte jeg hele ansiktet med kniv,

og ble forbløffet over en så god barbering at jeg ikke trenger rette på noe mer en liten stubb på haka.

Kuttet meg 3 ganger på halsen, men det er steder med inngrodde hår eller noe, for de stedene er veldig lett å kutte.

Hadde aldri trodd at det ville gå å få en så bra barbering etter bare 4 førsøk med kniv. :)

Det vanskelige var venstresiden, for da måtte jeg bruke venstre hånd til å skjære,

samt at jeg syns det ble vanskeligere å se meg i speilet da.

Så barbering har endelig begynnt å bli en glede, blir spennende å se hvordan neste går. :D

Apropo stropping,

stroppen jeg har er ikke like bred som kniven, som betyr at jeg enten må bevege den frem og tilbake i en \ form,

eller kan jeg også bare dra den rett frem og tilbake, først bakre del, så fremre del av kniven?

En kan vel ikke "overstroppe" midten på kniven?

Ha en riktig god natt alle sammen!

Mer trening og skarp kniv rocker! Grattis, og bra du ikke gir deg.

Når det gjelder stropping så klarer du nok ikke å ødelegge eggen, uansett så trenger den nok hyppigere slip nå når du skal lære deg dette. Noen feil gjør du uansett. Men konvensjonen er å bruke en X bevegelse. Synes de illustrerer fint på SRP. Lykke til videre!

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this