Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Nils Yngvar

Barbering med kniv

Recommended Posts

For 10 år siden var jeg på et møte i Verona i Nord-Italia. Av en eller annen grunn, så reiste jeg fra barbersakene mine i Trondheim. På hotellet ba jeg om råd og fikk tilbud om å låne en elektrisk maskin, men avslo dette. Da ble jeg henvist til en barber-/klippesalong. Dette var kanskje litt mer alvorlig enn hva jeg hadde sett for meg. Men; og dette er viktig - det ble et knallresultat og jeg gikk 4 - 5 dager før jeg barberte meg neste gang. Dette har jeg tenkt på i de siste ti årene, og nå har jeg tatt ut AFP-pensjon, og brukte noen tusenlapper på barberkniv, høvel etc fra Barbershop. Jeg gjør så godt jeg kan og fomler meg til litt barbering, men jeg tror nok jeg behøver litt grundig opplæring. Jeg bor i Trondheim, men Skien og Oslo er to alternative opplæringssteder. Er det noen som kan hjelpe meg - eller lede meg til en som driver med denne typen barbering?

Du skriver at du har kjøpt både kniv og høvel så det er vanskelig å vite hva du faktisk trenger hjelp til. For det første vil jeg si at det er viktig med skikkelige produkter slik at du kan lage deg et godt skum. Det er utrolig hvor langt du faktisk kan komme ved hjelp av bare forumet her. Så hvis du presiserer hva du har problemer med her er det nok av ildsjeler som er villige til å spre gleden av skikkelig barbering.

Hvis du reiser til Skien så har tyfonikus barbersalong der. Han bruker i hvert fall kniv når han barberer. Kan sikkert lære noen triks av han.

Bruk det flotte forumet vi er på nå, dette sammen med de engelsspråklige forumene Straight Razor Place og Badger & Blade.

Miljøet i Norge er lite, og avstandene er lange, så det er vanskelig å få kursing i dette fascinerende håndverket . Har selv prøvd å få til et møte med Tyfonikus, men tiden strekker ikke til og avstanden er i overkant. Det er ikke Tyfonikus det står på, han er villig.

Det er likevel ingen kursing som slår trening på egenhånd når du starter. Det er et eget nybegynnerforum på SRP som tar opp mange av problemene man kan komme (og kommer) utfor når man starter. At kniven er skarp, og at man bruker skikkelig såpe/krem er også et must.

En siste ting...jeg har etter noen år med knivbarbering fortsatt problemer med tidvise kutt i øret, nesen, kinnet og til og med fingre. Ikke bli avskrekket av å ikke få til sakene med det samme. Tror jeg brukte 8 mndr før jeg hadde min første "perfekte" barbering.

Lykke til videre!

For 10 år siden var jeg på et møte i Verona i Nord-Italia. Av en eller annen grunn, så reiste jeg fra barbersakene mine i Trondheim. På hotellet ba jeg om råd og fikk tilbud om å låne en elektrisk maskin, men avslo dette. Da ble jeg henvist til en barber-/klippesalong. Dette var kanskje litt mer alvorlig enn hva jeg hadde sett for meg. Men; og dette er viktig - det ble et knallresultat og jeg gikk 4 - 5 dager før jeg barberte meg neste gang. Dette har jeg tenkt på i de siste ti årene, og nå har jeg tatt ut AFP-pensjon, og brukte noen tusenlapper på barberkniv, høvel etc fra Barbershop. Jeg gjør så godt jeg kan og fomler meg til litt barbering, men jeg tror nok jeg behøver litt grundig opplæring. Jeg bor i Trondheim, men Skien og Oslo er to alternative opplæringssteder. Er det noen som kan hjelpe meg - eller lede meg til en som driver med denne typen barbering?

Hei:

Jeg tror ikke at "noen" barberer seg likt, og jeg vil gå fritt videre med det som Ralph sier, at ingen ingen kurs kan vise deg den perfekte barbering. Kun trening hjelper. Av det som jeg har sett på nettet vil jeg foretrekke den måten som Lynn Abrahms viser, men mange andre kan ha et poeng. Å sepe seg inn er det viktigste. Jeg har nevnt det flere ganger, jeg blir stille fortvilet når jeg hører at vi skal lage skum. Men ok.

Var i Steinkjer på torsdag og fredag for å undervise en frisør der, hun var kvinne, så her er det snakk om å barbere andre. Vi kan selvsagt ikke lære å barbere på 2 dager, men hun var meget flink, og jeg er overbevist om at med trening vil hun snart åpne en barber salong der. Jeg har kontakt videre med henne, og hvis hun fremdeles vil fortsette på den "smale sti", kan du når den tid kommer bli trenet av henne når det gjelder sliping, og ikke minst stropping av kniv.

Men, ingen kan lære deg mere enn det du, efter erfaring kan lære.

Vennlig hilsen, Robert

Et tips jeg fikk et sted var å legge såpeskum på en oppblåst ballong, og barbere den. Sprekker den har du gjort det feil :rolleyes:

Nei.., jeg ville bare anbefalt å forsøke hver dag. For meg har det vært til dels blodig prøving og feiling, men det kommer etterhvert.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this