Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
nikolasnjerve

Kanayama stropp

Recommended Posts

Jeg lurer på om jeg skal gå til innkjøp av noe som tilsynelatende går for å være stroppenes Rolls Royce, en Kanayama.

Stroppen jeg vurderer koster 24500 yen fra easternsmooth.com.

Før jeg spanderer så mye penger på et stykke lær og litt lærret vil jeg bare høre med forumet om det er noen som har erfaring med disse stroppene, er de verdt pengene?

MVH

Nikolas Njerve

Du har helt rett, det er muligens den beste og mest luksuriøse stroppen som finnes.

Verdt pengene er et helt annet spørsmål. Du betaler for en håndlaget, veldig pen stropp i spesielt lær. Klart det er verdt pengene :) Men blir knivene skarpere enn på en stropp til en fjerdedel av prisen? Det tror jeg faktisk ikke. Du kan kjøpe en utmerket stropp til en mye billigere penge, som gjør jobben like bra, på et funksjonelt nivå.

Vel, da er Kanayama 80000 bestilt. Leste på rasurpur at Thiers issard bruker en kanayama 30000 for å stroppe sine kniver før de sendes ut til kunder. Etter å ha stroppet ca 60000 kniver klarte noen å skjære et dypt kutt i stroppen så den måtte byttes ut, bortsett fra kuttet, og at den var litt strukket kunne stroppen fremdeles holdt i flere tusen kniver.

Regner med at når jeg stropper min kniv ca en gang om dagen, vil denne stroppen vare i ca 191 år, hvis jeg klarer å ikke skjære for mye i den.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this