Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Per Marius

Oppsett av kniv

Recommended Posts

Hei.

Har falt litt for denne typen barbering (men har ikke skarp kniv enda)

Eg har kjøpt billig kniv på ebay,(Til 19 $ inklusiv frakt) en via finn og tre på trankokeriet antikvitets butikk.

Den fra ebay sliter eg med bare å skjere gjennom smør. den fra finn er ganske skarp, og dei tre gamle mangler det ikke mye igjen før dei er skarpe (hvertfall to av desse)

Gjekk til innkjøp av to stener 3k og 8K her på barbershop. ca 15 filmer på youtube, og eg setter i gang med sliping.

Prøvde to av knivene i går, lugger ganske lite. men tar ikke alle hårene enda (dette sikkert mye på grunn av min lille erfaring)

men ett rent praktisk spørsmål.

Etter att eg har brynet knivene, skal eg da stroppe knivene før bruk? eller kan eg ta dei rett fra stenen og i bruk?

Hei,

Jeg har lite erfaring med det selv, og det etter flere år med knivbarbering. Nå har jeg altså mest erfaring fra undersøkelser jeg har gjort på nett, og det ser ut til at det vanligste er å sette opp kniven på sten, også stroppe den før barbering. Men hvis kniven ikke er skarp nok til å ta hårene etter sliping på sten, så blir den nok ikke skarpere av å stroppes :unsure:

Sliping på sten krever erfaring, og det er perfekt med billige ebay kniver for å lære dette, men du kan også lage endel skade, så ikke gjør dette med de dyrere knivene dine før du har erfaringen. Jeg sender mine til sverige og betaler under 200 sek for å få kniven tilbake i perfekt stand.

Hvis jeg får sitere Tyfonikus fritt, så sier han noe sånt som at "hvis kniven er satt opp riktig, så skal det holde med stropping gjennom flere hundre barberinger". Hvis ikke det var flere tusen han skrev her på forumet.

Men kudos til deg for at du starter rett på sliping selv, det er bare slik man lærer! :)

Tusen takk for svar :)

Øvelse gjør mester heter det fra gammelt av. nå har eg ikke noe dyre kniver enda. og føler att eg skal prøver ei god stund på "billig kniver" .Dei tre knivene eg kjøpte på brukthandel er nok litt mer verdi i en ebay knivene, og slipt fra før. så desse blir brynet med stor varsomhet:)

Får se 15 youtube filemer til, og sette i gang :)

Stroppingen føler eg går mye bedre :)

Hei Per Marius

Jeg har brukt en del tid på å prøve og feile når det gjelder sliping av kniver. Hvis du ikke får bra resultat kan dette skyldes en rekke ting.

Billige kniver som er kjøpt på nett kan ha en del problemer, de kan være skeive i ryggen ( som er nesten helt umulig å fikse) dette ser du ved å legge en kniv sidelengs ned på noe helt flatt (f.eks et speil)

Den forrige eieren kan ha slipt kniven med teip på knivryggen for å få riktig vinkel på eggen.

Eggen kan være smilende noe som gjør det vanskelig å slipe hele eggen jevnt.

Bortsett fra disse punktene er det helt perfekt å øve seg på billige kniver. Jeg kjøpte meg et lite håndholdt mikroskop på Chlaes Ohlsson for en hundrings, nå kan jeg ihvertfall se hva som skjer med eggen istedenfor å gjette.

Jeg avslutter slipingen min med en 30k stein fra Shapton, dette er ikke nødvendig, men jeg vil anbefale å gå til innkjøp av en 12k stein.

Etter dette er det mange som velger å fortsette med 30-40 drag på en paddlestrop med chromium oxide pasta (chromox er ca 30k grit)

Så er det bare å hive seg i stroppingen, min erfaring er at på en skarp kniv er det greit med 20-30 drag for å få en super barbering.

Hvis du bare skal følge ett tips bør det være mikroskopet til en hundrings, det er en god følelse å vite hva som skjer med eggen istedenfor å bare bli frustrert over at kniven ikke skjærer som den skal.

Håper dette hjelper litt,

Tusen takk for svar folken.

Sette meg ned i dag, først med 3k så over til 8k med en av dei knivene eg kjøpte på brukthandel. gjekk rett fra stein til barbering. og den lugga minimalt, og håra forsvant. (Husk att eg har minimal erfaring med barbering med kniv og da)så på neste barbering, vil eg prøve meg noen drag til på 8k og så på stroppa med pasta før barbering.

Mikroskop og 12k er på min ønskeliste ( men er alt for lenge til jul:P )

Den kniven fra ebay er bare å kaste, bare tuppen og bunn av kniven som treffer steinen ene veien, og bare midt den andre. så den er langt fra rett.

Oppsett av kniv er en litt upresis beskrivelse av skjerpeprosessen. Når du sliper kniven starter du med å sette eggen. Dette gjøres oftest på et bryne rundt 1k (3k kan også fungere, det tar bare lengre tid). Du sliper til eggen er skarp og kutter hår langs det hele uten problemer før du går over til neste bryne. I teorien kan du barbere deg med kniven nå, den skal kutte hår. De etterfølgende brynene, og også stroppen, skal gjøre barberingen myk og behagelig. Du kan godt barbere deg en gang med knven etter ditt siste bryne uten stropping, for sammenlikningens skyld, så ser du hva stroppen gjør. Den største effekten får man jo også av linstroppen, med mindre man benytter CrOx eller en eller annen pasta på læret.

Mikroskop han du kjøpe på Clas Olsson for like under en hundrings, ikke noen stor utgift.

Og den kniven - ikke kast den. Det er langt fra uvanlig at knivene er litt skjeve eller ujevne i slipingen. Du kommer til å lære å slipe slike kniver helt fint, om en stund :)

En annen måte du kan bruke for å se om du sliper hele eggen jevnt, er rett og slett å farge eggen med tusj.

Bruk en tusj som ikke går av i vann, farg eggen på kniven, dra kniven et par ganger over brynet på begge sider.

Nå kan du se om tusjfargen fortsatt sitter på områder av eggen, eller om den er slipt helt av.

Helt enig med barbereren når han råder deg til å ikke kaste kniven, det er svært få kniver som er så krokete at de er hinsides all hjelp, uansett er du jo en erfaring rikere når du har bannet over denne kniven i noen timer :)

Takker alle for svar:)

Da har eg gjort alt eg kan etter kunstens regler ( og sikkert ikke regler) men tru det eller ei. knivene er nå så skarpe att eg klarer å barbere meg, i dag var ildtesten på 3 dagers stubber, og kniven tok lett. med bare mindre iretasjon i huden etter barbering ( dette sikkert grunna for lite forarbeid på huda)

Eg er nå storfornøyd så langt, men kjem sikkert til å invistere i en stein med 12k bare for å få den silkemyke avslutningen, for kniven lugger litt enda.

Stropping sitter ikke helt inne enda, men kjem sakte men sikkert:)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this