Jump to content
Barbershop.no forum
JonasV

Hvor mange barberinger per blad?

Recommended Posts

Jeg barberer meg normalt med kniv, men ettersom jeg har dårlig tid om morgenen og bør være nybarbert de fleste dager i uka (jobber med salg)har jeg gått til dels over til DE høvel igjen.

Før jeg startet med kniv kunnne jeg hive et barberblad etter ca 2-4 barberinger, men de siste ukene har jeg holdt på hvert blad i opptil 10-12 barberinger uten problem.

Spiller ikke så stor rolle hvilken type heller. Får fine barberinger ut av i utgangspunktet drittblader som 365, 7 am, og Merkur og annet ræl jeg har liggende.

Hvor ofter bytter dere? Og har det endret seg noe over tid?

Har veldig mye å si egentlig på hvor langt skjegget har vært og hvor mye tid jeg har brukt på å myke det opp. Men i snitt bytter jeg blad en gang i uken. Så et sted mellom 3-5 barberinger som oftest. De fungerer som oftest fortsatt i det jeg bytter de. Men ettersom det koster meg under en krone for et barberblad så liker jeg å ha et som biter, da spesielt på halsen hvor det er vanskeligere å barbere seg. Men har merket at huden min har blitt mer vandt til barbering og dermed kan jeg være litt mer røff mot huden enn jeg kunne før. Så kan være en av grunnene til at et blad varer lengre for deg.

Med Merkur-blader kan jeg barbere meg inntil tre ganger, mens med Feather og Derby må jeg bytte etter to barberinger.. og søplebladet 7am holder ikke til ett drag engang. :P

Litt ny i DE-verdenen, hvilke blader kan du anbefale? Mitt inntrykk har vært at Feather og Merkur bladene er ganske ålreite.

Dette blir veldig individuelt, med tanke på preferanser, men i hovedsak hvor kraftig sjeggeveksten er og hvor skarpt man ønsker bladet sitt.

Selv syntes jeg Feather er det beste bladet jeg har brukt og faller alltid tilbake på det. Personlig syntes jeg de holder lenge, uten å ha full kontroll på antall barberinger vil jeg påstå at jeg skifter mine i snitt etter 14dager. (La oss si 10 barberinger)

Jeg bytter når jeg kjenner at det ikke skjærer like godt. Lyden blir også tydeligere. Selv om jeg tror nok at mine brukte Featherblad er skarpere enn en gilette 5bladshøvel.

Prisen er det ingenting å si på. Gjør en sammenligning med "vibrator-høvelblader" så skjønner du hva jeg mener.

Jeg hiver bladene etter 2 eller tre barberinger.

Nå bruker jeg bare DE til hodebarberingen innimellom:)

Uansett fabrikat, etter maks tre er det bytte.

Jeg opplever Bic bladene litt mildere enn feather, men fortsatt veldig skarpe. Jeg har en tends til å få små kutt med feather av og til, med Bic unngår jeg kuttene og får fortsatt en fin og tett barbering.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...