Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
theKopite

Nybegynner - ønsker tips

Recommended Posts

Hei!

Jeg er helt fersk på tradisjonell barbering - har aldri prøvd det før.

Ønsker derfor tips om ulike produkter. Er student og har ikke så alt for mye penger. Jeg har kombinasjonshud, derfor trenger jeg produkter med minst mulig olje i seg.. i alle fall fet olje. I tilegg er jeg senestiv for parfyme og alkoholer, og foretrekker derfor produkter som er parfymefrie, parabenfrie, alkoholfri osv. Kan også være verdt å nevne at jeg ikke har noe kraftig skjeggvekst.

Hadde sett for meg prorasso barberkrem til 99,-, da den er rimelig og meget anbefalt av dere. Hvordan passer den huden min? Ser det er coconut oil i den, er det en olje jeg bør unngå med kombinasjonshud? Finnes det evt. noen rimelige barberkremer som ikke består av olje i det hele tatt? Hvilke oljer bør jeg unngå ved kombinasjonshud (altså fet hud i t-sonen - panne, nese og hake)?

Hadde også tenkt å kjøpe et produkt for etter barbering. Hvilke rimelige produkter er det å anbefale her? Ser men-u Matt Skin Refresh Gel skal hindre fet og blank hud, samt kontrollerer oljeproduksjonen. Noen som har prøvd denne? Kan heller ikke ha produkter som tørker ut huden min, fordi jeg får lett tørr hud - noe som igjen fører til at huden selv må produsere mer olje, som igjen fører til fet hud. Trenger derfor produkter som gir mye fuktighet, men som er lite fete og inneholder lite olje.

Setter stor pris på svar.

På forhånd takk

Heisann, jeg har ganske ømfintlig hud og etter at jeg startet med denne for over ett år siden har jeg knapt brukt noe annet. Gir ett godt fyldig skum som smører godt under barberingen og ikke irriterer, anbefales :) Etterbarberingsprodukter vet jeg ikke så mye om da jeg stort sett bare bruker Pinaud Clubman After shave lotion (alkoholbasert) og avslutningsvis tar på en klatt nøytral fuktighetskrem på halspartiet ved ørene og nedover der huden min er tynn og lett får irritasjoner. Andre kan sikkert gi deg bedre råd om etterbarberingsprodukter :)

Hei og velkommen

Jeg har ikke så mye erfaring med din hudtype så tror mange andre kan gi deg bedre anbfalinger på krem. Jg har derimot god erfaring med etterbarberingprodukter uten alkohol.

Jeg bruker Arlington og Rose fra D.R Harris. Ingen av de inneholder alkohol og den fungerer bra med min hud (jeg har normal hud) Duften er litt "old school", men jeg synes de gir en sofistikert finish på barberingen :D

Den er drøy og jeg føler jeg har fått mye for pengene. Den er tyntflytende og lett å påføre huden. Jeg føler huden min blir veldig myk og deilig etter jeg har brukt melken, og huden føles ikke oljete eller fet etterpå. (Du kan også se mine anmeldelser på barbershop)

Har du prøvd Clinique apres rasages (tror det skrives sånn)? Den er helt uten parfyme osv. Ganske kjedelig sak, men ønsker man noe uten parfyme er det lite å velge i. Kjøpte min på tax free på Gardermoen og virker veldig bra, Drøy i bruk. Bruker min sjelden da jeg elsker gode dufter.

Jeg har kombinasjonshud jeg og i tillegg til myk/sparsomelig skjeggvekst. Men det gir små til ingen problemmer under barbering ved hjelp av en god ansikts-scrubb eller såpe + litt grov klut.

1 - skaff deg en blodstillerstift. Hvis du er helt ny i game'et, vil du trolig få noen kutt i ny og ne inntil du har fått teken.

2 - 1 barbersåpe kan vare lenge, så prisen på en såpe er ikke så dyr, og Tabac er en såpe jeg har god erfaring med. Har en Parker såpe og Fitjar krem som jeg vekslet mellom, har fortsatt litt under 1/2 igjen og har vart meg 1 år nå (Tabac'en vil trolig vare like lenge/ stor såpe)

3 - Skaff deg gjerne en god kost, dette er en engangsutgift hvis du tar godt vare på den. Jeg har denne (liten størrelse, men fin til sitt bruk!), den holder utrolig mye vann.

4 - Jeg har samme kombinasjonshud jeg og, men det gir små til ingen problemmer under barbering ved hjelp av en god ansikts-scrubb eller såpe + litt grov klut. Aftershaven tar seg av å gi fuktigheten tilbake til huden utenfor t-sonen, resten fikser seg selv hos meg.

Du kan jo sjekke ut andres Barber rutiner her, samt hva de bruker.

Har samme type hud selv.

Har prøvd veldig mange forskjellige typer såper men har endt med såpe ifra fitjar og en alum block som aftershave.

Er også lurt å bruke en skrubb 1-2 ganger i uken for å fjerne fett ifra huden og åpne porer.

Proraso med grønn te er heller ingen dårlig såpe men personlig så tåler jeg ikke lukten.

( kokosnøtt olje er ikke noe man skal behøve å passe seg for)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this