Jump to content
Barbershop.no forum
nattugle@gmail.com

Trenger litt hjelp

Recommended Posts

Heisann folkens!

Jeg fikk tak i to kniver til den svimlende sum av kr. 30,- pr stykk for et par dager siden...

Det jeg nå trenger hjelp av ekspertisen her på forumet er å finne ut om det er noe poeng i å bruke penger på å evt. reparere/sette i stand disse knivene.

Følgende beskrivelse av knivene vil muligens hjelpe:

Kniv 1:

ved siden av bladet på ene siden står det: "C.V. Heljestrand Eskilstuna Sweden"

På den andre siden står det en "M" etterfulgt av tre kroner (svenske riksvåpenet), "K" og "No24".

Dette er den kniven som ser ut til å være i best stand. Ingen rust, og ubetydelige hakk i bladet.

Kniv 2:

Denne kniven er en del mer medtatt. En del rust og mer skadet blad.

På ene siden av denne står det: "J.A. Hellberg Eskilstuna" og under står det "garanti"

Det står ingenting på den andre siden.

Det jeg ønsker svar på (hvis noen kan/vil hjelpe meg), er om det vil lønne seg å gjøre noe med disse knivene, eller om jeg - i beste fall - har påbegynt en knivsamling :blink:

Jeg forsøkte å laste opp bilder av knivene men fikk feilmelding fra serveren.

Hvis noen vil se bildene, så får dere sende meg en pm, så sender jeg bilder pr. e-post.

På forhånd takk for hjelp :)

Kniv 1:

ved siden av bladet på ene siden står det: "C.V. Heljestrand Eskilstuna Sweden"

På den andre siden står det en "M" etterfulgt av tre kroner (svenske riksvåpenet), "K" og "No24".

Dette er den kniven som ser ut til å være i best stand. Ingen rust, og ubetydelige hakk i bladet.

Kniv 2:

Denne kniven er en del mer medtatt. En del rust og mer skadet blad.

På ene siden av denne står det: "J.A. Hellberg Eskilstuna" og under står det "garanti"

Det står ingenting på den andre siden.

Flotte kniver du har fått deg sett utifra merkenavn og modeller hvertfall. Sender deg en PM, så kan jeg gi min mening om dem.

Har selv en Heljestrand MK30 og en Hellberg Garanti, og de ble begge mine favorittkniver ganske fort. Liker min MK30 best av alle :)

Jeg kjøpte mine av Andreas Falcini i Sverige som har slipt dem (og han gjør en fantastisk jobb forresten) for 120 kr stk, så du har nok gjort gode kjøp hvis de kan slipes uten mye om og men.

Kan sende deg mail adressen til Andreas, han tar under 200 SEK for å slipe knivene inkl returporto pr i dag, tror det var 180 ca.

Kjenner jeg gleder meg som en liten unge før julaften når det kommer til å få orden på knivene jeg fikk fatt i. Takk til Ralph for kjapt svar, PM, linker og e-post adresse! Og til slutt et lite gullkorn fra e-post jeg fikk av ham: "Misunnelig på MK24, den var flott!" :P

Gleder meg!

Oppdaterer tråden så snart jeg har fått orden på kniv og utstyr :D

Da er den ene kniven slipt og polert av Andreas i Sverige. Mottok den i går. Litt engstelig for å ta den i bruk, men det er nok den psykologiske sperren som kicker inn. Det føles ikke naturlig å legge en sylskarp kniv mot huden - langt mindre dra den bortover.

Får uansett ikke tatt den i bruk før jeg har fått tak i en skjerpestropp. Og her kommer vi til det jeg lurer på i dag: jeg skal til Skottland om ikke så fryktelig lenge... Er det noen her på forumet som vet om butikker i enten Edinburg eller Glasgow som selger barberutstyr?

[quote name='Rookie' timestamp='1313230208' post='5577'

Får uansett ikke tatt den i bruk før jeg har fått tak i en skjerpestropp. Og her kommer vi til det jeg lurer på i dag: jeg skal til Skottland om ikke så fryktelig lenge... Er det noen her på forumet som vet om butikker i enten Edinburg eller Glasgow som selger barberutstyr?

Klart kniven må prøves snarest, rull sammen en avis og stropp på den, eller gå til på sikkerhetsbeltet i bilen. I nødstilfelle har jeg også brukt innsiden på underarmen, fungerer faktisk bra selv om jeg til en viss grad forstår at dette kanskje ikke er førstevalget ;) Når det gjelder eventuelle sjapper i Glasgow eller Edinburgh er jeg blank desverre. Vet faktisk ikke om noen som produserer stropper der borte.. Kanskje andre vet?!

Hadde selv en MK23 som dessverre gikk i gølvet og brakk.. har du noen bilder av knivene? :)

Nei, jeg har dessverre ikke fått tatt noe bra bilde av knivene, men jeg kan fortelle deg at den ene kniven er skarp som... et barberblad :rolleyes: og den andre kniven er sliten og uskarp. Tanken har hele tiden vært å ta i bruk kniven, men jeg har fått det for meg at jeg må vente til jeg får tak i en god skjerpestropp. Dette blir innkjøpt nå i høst når jeg drar på guttetur til London B)

For de som evt. måtte lure på om jeg har prøvd kniven; svaret er nei. Jeg har rett og slett ikke turt å prøve ennå. Vet... jeg er feig :unsure:

To be continued...

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...