Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Rakakjake

Bryner, slipestein o. l.

Recommended Posts

...og for å gå foran med et godt eksempel, svarer jeg på denne posten:

På den bestillingen jeg prøvde å legge inn, skulle de ha noe sånt som 30 euro. Men jeg har ikke gjennomført bestillingsprosessen, så det er mulig raten endres når systemet deres skjønner at jeg vil ha varene til Norge. (De holder til i Belgia, hvis det ikke var klart. ;-) )

URL'en var litt snodig til at de holder til i Belgia, men håper virkelig at de holder til der :)

Belgisk coticule fra Afrika kan være interresant :D

Men de har jo mye godt øl i Belgia, så du kan jo kombinere? :)

Men fyr av en mail og sjekk med de, så finner du fort ut hvor grensene går, ifall man kan bestille flere steiner innenfor samme vekt-takst.

Men de har jo mye godt øl i Belgia, så du kan jo kombinere? :)

Tiltredes!

Jeg får sende dem en mail, ja.

Hvorfor mener du urlen er rar? Den er da et vanlig .com-domene (ikke at det i seg selv er noen sikkerhetsgaranti...). Hvis du tenker på "uk." først, er det fordi det er de engelskspråklige sidene deres. De slenger på "nl." for flamsk, og den franske ser ut til å være default.

Steiner.. I en liten runde for å se om jeg fant meg en liten ambolt så fant jeg denne linken:

http://www.smie.no/tols.htm

Nede der, så står det at de leverer alle slipeprodukter fra Norton, skal tro om de har Norton steinene også?, kan være verdt å sjekke for de som ønsker en slik stein allefall.

edit: snakket med de, sålenge det ikke roterer så skaffer de det ikke..

Jeg har nettopp anskaffet en Norton 4 K/8 K, og har så vidt forsøkt meg på litt sliping av en kniv.

Imidlertid er det (som med det meste annet innen barbering ;) ) mange forskjellige meninger om hvordan man skal benytte steinen for sliping.

Bl.a. omtales Norton-pyramiden, som tilsynelatende betyr 1 stroke på 4 K siden og 5 på 8 K siden. Spørsmålet er om dette betyr at for hvert stroke på 4 K skal man legge til 5 ekstra på 8 K (eks 3 stroke 4 K = 15 med 8 K), eller rett og slett kun ett og fem strokes - og ferdig?

Lynn Abrams anbefaler å kun benytte 5 strokes totalt, mens andre igjen forteller at de kjører opp mot 30 strokes.

Er det noen som har andre meninger om dette? :geek:

Mja, blir ikke kniven skarp så må du bare kjøre flere runder.

Litt av poenget med pyramiden er å redusere faren for overhoning/wire-edge, men det er ikke sånn at dette er spesifikt for Norton, såvidt jeg har forstått så kan du likegjerne gjøre dette på andre bryner, poenget er at du har en grov og en fin du veksler på, og kjører færre på den grove i forhold til den fine.

Men om det fungerer for deg?, se det.. For meg er jeg litt usikker på om dette er veien, hadde kniven vært bra i utgangspunktet så tror jeg pyramiden har noe for seg, men starter du på en "blank" kniv, så må det hardere krutt til. Men det er da bare min erfaring sålangt.

Pyramider ja... Litt av problemet når man begynner å slipe er å vite "hvor" man er med eggen. Jeg slet mye med det i begynnelsen. Kjørte den ene pyramiden etter den andre uten at det hjalp noe synlig. Poenget er som Asbjørn sier å unngå oversliping. Men har du en ebay "smørkniv" skal det ganske store og mange pyramider til for å få deg i mål. Har du derimot en ny Dovo eller TI som er ferdig slipt fra fabrikken skal det kanskje ikke mere enn en 3/3, 1/3, 1/5 pyramide for å få kniven barberklar.

Det jeg gjorde til å begynne med var å starte på norton 4k og slipe til den passerte TNT (tommelnegltesten) Dvs du fukter tommelneglen og drar kniven over kun med dens egen vekt og da skal du kjenne at den "suger" eller skjærer seg ned i neglen. Vanskelig å forklare dette, men du skal iallfall kjenne at det er motstand. Glir den bare rett over uten motstand trenger den mere jobb på 4k . Dette er forresten en fin måte og kjenne om det er hakk eller "chip" i eggen også.

Når den passerer TNT kan du prøve å gå over til 8k. Ta en 7-10 runder og bruk TPT (thumb pad test) dvs at du fukter tommelen og kjenner forsiktig på eggen, bare stryk forsiktig og i korte drag langsmed eggen. Følelsen du er ute etter er en klebrig "sticky" følelse. Når jeg har kommet til 8k pleier jeg å bruke HHT også, pluss teste den på armhåra mine. Når den kutter håra greit 3-4 mm over huden er den som regel klar.

Har du tatt 25 runder på 8k og du fremdeles ikke er fornøyd så gi den 4-5 runder på 4k igjen og prøv på nytt. Dette er jo litt individuelt fra kniv til kniv da, jeg har f.eks en rustfri Dovo som trenger 40 sveip på 8k. Det går mye på å eksperimenter og prøve seg frem litt.

Pussig nok så har jeg i det siste gått mere tilbake til pyramider igjen, til sitt bruk er det en genial måte å slipe på.

Det er forresten utrolig hvor mye ett uheldig/dårlig drag på brynet setter deg tilbake, ett lommemikroskop er til god hjelp.

En annen ting er at Norton brynet ikke tillater mye feilstrøk, iallfall ikke på 4k siden. Misforstå meg rett, jeg har ikke brukt annet enn Norton 4k/8k det siste halvannet året og jeg har vært kjempefornøyd og fått mange bra egger ut av det. Men den rustfrie Dovo'n som jeg nevnte har jeg slitt mye med på 4k siden, et lite feilstrøk og vips så "chipper" den.

Men iallfall, når du får et blad og ikke vet hvor du skal begynne så start med TPT og HHT, passerer den ikke disse testene kan du prøve TNT, TNT er nemlig litt "brutal" mot eggen så ta den sist.

Håper dette hjelper noe.

:D

Mente jeg hadde postet den tidligere, men finner den ikke igjen selv heller :)

Det er iallefall informative filmer, viser hvordan du gjør tpt etc. Selv vil jeg forsøke 1200'n på nytt til bevelsetting for å se hvordan det går (men tror man skal fortsatt være forsiktig på det på gode kniver..)

Lurer litt på hvor han fikk skaffet det tynne coticulet.. kan bli dyrt å kjøpe et coticule og sage :)

Lurer litt på hvor han fikk skaffet det tynne coticulet.. kan bli dyrt å kjøpe et coticule og sage

Tja, kan jo prøve en mail til Howard på perfect edge, han har kanskje noe liggende. Men det er klart, hvis du klyver coticulen din så kan jo jeg kjøpe andre halvparten :lol:

Æ tvile itj.

En mulighet kunne jo være å sjekke om han kunne klyve en og selge ja..

Antar det er en sabla jobb å klyve slike selv?, kjøpte en belgianblå slurrystein, Chrisl hadde kjøpte en belgisk blå som han hadde fått delt opp i småbiter, det så ut til å være bra saget.

Nå tror jeg ikke sagingen med diamantblader etc burde være noe problem, men mer størrelsen og håndteringen...

Forøvrig, etter jeg testet coticulen tørr, så er det ikke den første steinen som forlater kåken her.. jeg har brukt den altid våt med slurry, men etter å ha lest meg opp litt, og forsøkt bare våt, og senere tørr, så ser jeg at dette er virkelig en kurrant stein :)

Coticulen er skikkelig bra, jeg brukte den også med slurry og det var ikke stort å skryte av. Men våt og tørr fungerer veldig bra for meg også.

Antar det er en sabla jobb å klyve slike selv?, kjøpte en belgianblå slurrystein, Chrisl hadde kjøpte en belgisk blå som han hadde fått delt opp i småbiter, det så ut til å være bra saget.

Jeg har ikke prøvd å dele noe slikt før, men vi har ei saktegående vannkjølt sag på jobben så jeg tenkte å prøve å få delt ene norton stein min der. Det er ikke stort igjen av den så den kan "ofres".

Ah, så du får lagt steinen på en slik sag og sage den?, hvor tykt blir skjæret da?, 5mm?

Et 8x2" coticule koster $125, deler man det i fire, så burde man ha passende biter?

Og da er jo spørsmålet om man skulle forsøke et coticule, eller prøve å få tak i en combinasjon-stein, bla+coticule, hvis det er noe poeng.

Tenker man bør ha 8" lengde hvis man skal lage så tynne bryner, man må jo holde de på en måte også..

Skjæret blir vel på mellom 3-5 mm tenker jeg ja. Tror det burde gå og spenne den fast og dele den. Skal prøve å få gjort det til uka og rapportere tilbake :)

Kult. Har sendt mail til Howard for å sjekke hvordan tilgangen er på kombinasjonsbryner, og evt om han har tynne.

Evt så kunne vi ha kjøpt et bryne og sagt litt i det, hvis man tør...

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this