Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
lantesh

Skjerpe stropper til kniv

Recommended Posts

Heisann. Har akkurat fått meg barberkniv i hus som er slipt. :rolleyes:

jeg er helt ny på dette med kniv.

Har brukt DE-høvel i godt og vel ett år, noe som fungerer utmerket.

Spørsmålet er egentlig hvilke strop jeg bør gå for til en kniv som er 9/16

Er de merkene Barbershop selger gode? eller er det noe annet jeg bør satste på?

er helt blank på dette :blink:

Hilsen Kenneth

Stroppene til Barbershop er bra de. Startet med en slik selv en gang i tiden. Pass bare på at du får en dobbeltsidig, en med både lær og stoff. Når det er sagt så kan de for en nybegynner være noe smale, det positive er jo at du får trent opp x-drag teknikken :) (diagonal stropping frem og tilbake for å dekke hele bladets lengde)

Om de gir mest 'value for money' er jeg også mere usikker på. Det kommer litt ann på hvor mye du vil legge i det. Du skal ikke legge til mer enn 150 kr ca så kan du få kjøpt en stropp som både er bred nok til hele bladet og også litt lenger fra fitjarsoap.no. Latigo stroppene de selger er bra og har fått positive tilbakemeldinger. Latigo stroppene er kjent for godt drag, noen ganger litt vel godt etter min smak. Skal jeg trekke frem en som har fått mye skryt og som jeg virkelig vil anbefale må det bli denne. Passe drag, fin bredde, effektiv stoffside og bra polering av eggen.

Håper dette hjalp noe :)

Knivbladets høyde, 9/16" (avstand i tommer målt fra rygg til egg) i ditt tilfelle, skulle ikke å ha noe å si for valg av stropp.

Takk for mange gode tips :-)

Da er skjerpetroppen i hus, og første fulle barbering med kniv er gjennomført uten å spille blod :blink: .

Overasket egentlig :D

Bare satse på at jeg får innøvd riktig stroppe teknikk :-)

Min erfaring er at du sansynligvis kommer til å kutte stroppen noen ganger den første tiden. Dette er så vidt jeg forstår helt vanlig fordi det tar litt tid å bane inn stroppeteknikken i nervesystemet. Sånn sett kan det være lurt å ikke kjøpe drømmestroppen med en gang. Jeg klarte nesten å dele stroppen min i to biter da jeg ble litt overivrig første dagen.

Ta det med ro i starten gutter. Ikke tenk fart, men teknikk, gjør det heller i 'slow motion' til å begynne med til teknikken sitter så kommer tempoet gradvis etterhvert :)

lantesh: Hvilken stropp landet du på? Og gratulerer med vel gjennomført forresten, blir bare bedre og bedre etterhvert som du får erfaring :)

jeg endte opp med latigo stropp 3¨sort type :-)

har fått noen små nick's and cuts i læret, men prøver å ta det rolig i begynnelsen med stroppingen :-)

jeg endte opp med latigo stropp 3¨sort type :-)

Ett bra valg som jeg tror du vil bli fornøyd med.

har fått noen små nick's and cuts i læret, men prøver å ta det rolig i begynnelsen med stroppingen :-)

Smårifter er fort gjort, men tar du det pent i starten til teknikken sitter skal det mye til å ødelegge stroppen. Er utrolig hva en pimpestein og strop dressing kan utrette ;) Kan ofte være lettere å fokusere på litt kortere drag når man er fersk forresten istedetfor å utnytte hele stroppens lengde.... prøv deg frem.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this