Jump to content
Barbershop.no forum
JonasV

Anbefal meg et sett med bryner

Recommended Posts

Jeg har nå barbert meg med kniv i snart ett år. For vedlikehold av eggen bruker jeg kun Chrom. Oxide (grønn klump) fra tid til annen. Jeg har også en C12, liggende uten at den har vært i bruk. Har ikke noe å bruke til lapping, så usikker på om jeg tør å bruke den.

Det jeg kunne tenke meg nå er å kjøpe et fullt sett med bryner og prøve meg på noen ebay kniver jeg har liggende. I tillegg til vedlikehold av knivene som er i daglig bruk.

Hva ville dere anbefale her? Jeg skal ikke si at penger ikke er et problem, men jeg er villig til å betale for kvalitet.

Hei

Jeg har forsøkt forskjellige bryner, men har etter hvert endt opp med et oppsett som jeg har meget gode erfaringer med;

Et bryne i 1 K, til eventuelt å måtte sette bevelen/eggen på bladet.

Et bryne i 3 K, til å gi eggen skarphet.

(Et bryne i 8 K, for å finpusse eggen, og gjøre den mindre aggressiv og rå mot huden. I det siste har jeg imidlertid med stort hell, hoppet rett fra 3 K til 12 K).

Et bryne i 12 K, for virkelig å gi eggen den behagelige og komfortable følelsen.

Jeg har valgt Naniwa-bryner i 1 og 3 K (og et kombisett i 3 og 8 K fra Henckels), og en kinesisk Guangxi "Water Stone" i 12 K. Guangxi-stenen er meget langsomt-slipende, og jeg pleier som regel å avslutte med ca. 100 drag på denne. Da blir også eggen utrolig behagelig mot huden, og det er verdt litt ekstra tid :)

Fitjarsoap.no selger Naniwa-bryner (og lappeplater), og jeg kjøpte min kinesiske stein herfra: http://www.classicsh...944/5202698.htm . Den finnes også bl.a. her, hvor man i tillegg får med en slurry-stein: http://cgi.ebay.com/...e=STRK:MEWAX:IT

Som sagt, så er jeg veldig fornøyd med å bruke denne kombinasjonen og disse merkene, men det er flere bryner jeg aldri har forsøkt, som andre er meget fornøyde med. Det skulle derfor ikke forundre meg om f.eks Barberer'n vil komme med andre anbefalinger, da han har et vidt spekter av bryner m.m. :D

Jeg kommer heller ikke unna å skryte av de små "barberhones" (som typisk ligger mellom 10 og 12 K), da disse er lette og hendige å bruke på en egg som begynner å bli litt sløv. Disse fra Swaty f.eks, er gode og populære:

http://shop.ebay.com...6.c0.m270.l1313

Synes du skulle gå for ett sett med naniwa superstones som Sandman nevner. 1k-3k-8k og 12k burde holde til å takle det meste, nå har du jo en C12 fra før så en naniwa 12k får være 'optional' :) En lapping plate er ett 'must' mener jeg. Du kan komme langt med f.eks våtslipepapir, men kvalitets våtslipepapir (fra 3M blant annet) er dyrt og ganske snart har du brukt mer på slipepapir enn på en lapping plate :) Mitt personlige valg til lapping av naniwa er en diamantplate. Her har du ett bra alternativ :) Du kan selvfølgelig bruke naniwas egen lapping plate, ulempen med den er at den også må planes etter en tids bruk.. Tror forresten ikke det er å anbefale å bruke naniwas lapping plate til C12 da jeg mener å ha hørt at C12 kan bli litt drøy kost for naniwas lapping plate...

jeg må vel nesten nevne ett alternativ for deg som iallfall jeg er svært fornøyd med og det er Shapton ceramic on glass brynene. Litt dyrere inngangsbillett, men jeg foretrekker disse fremfor naniwa ss. Dette har nok mye å gjøre med at jeg brukte dette systemet i 2 år før jeg kjøpte naniwa ss og derfor er mere kjent med de. De gir en flott feedback og de sier klart ifra når du er ferdig på hvert grit på måten bladet suger seg fast til brynet på. Det blir litt smak og behag, selv om jeg må innrømme at høygritsbrynene til shapton er litt mere vriene å få sving på enn de til naniwa. De er mere aggressive og både lett hånd og få drag kreves. Personlig synes jeg at jeg får skarpere kniver ut av shaptons, men det kan jo like gjerne være bare meg siden det er dette systemet jeg har brukt mest tid på og kan best :)Får jeg en kniv som har et stål som lett chipper vinner naniwa ss over shapton cg hver gang... :) Så det er fordeler og ulemper med begge systemer, men begge er bra og jeg vil faktisk anbefale Naniwa ss over shapton cg pga evnen til å takle stort sett alle ståltyper. Det er en grunn til at jeg har begge for å si det sånn ;)

Bryner er en jungel og det har blitt mye å velge i etterhvert, men dette er iallfall litt info om de brynene jeg har erfaring med og kan stå inne for. Andre har sikkert andre forslag og preferanser. Uansett hva man velger så er det iallfall viktig å lære seg å bruke det man har før man prøver noe annet :)

Tusen takk begge to. Jeg ser at Norton 4K/8K er veldig populært. Er disse kombisteinene på nivå med Naniwa? Er det noe å anbefale?

Et annet spm. Er det noen fordeler å handle dette i utlandet. Regner med at frakt + moms utligner prisforskjellene en del. I så fall hvor vil dere anbefale å handle?

Ahh, Norton 4k/8k, mitt start bryne og iallfall på dette forumet, litt kontroversielt. La det være sagt at etter min mening kan norton 8k måle seg med både naniwa 8k og shapton 8k,det polerer alldeles nydelig og gir en svært bra egg. Faktisk så bra så de første to årene brukte jeg ikke annet. Når det er sagt så slet jeg litt mere med 4k siden på kombi brynet. 4k siden er forholdsvis bløt og trenger hyppig planing. Med en diamantplate er dette 'grei skuring'. Ett Norton 4k/8k og en Naniwa 12k er kanskje den billigste inngangsbilletten du får. Eller droppe Naniwa 12k og bruke den C12 du har. Selveste Lynn Abrams bruker jevnlig Norton 4k/8k til tross for at han har det meste av bryner i arsenalet sitt deriblant både Naniwas og Shaptons og det burde si en del :)

Min personlige mening er at både naniwa 5k (3k har jeg ikke..) og Shapton 4k er lettere å bruke enn Norton 4k, men det er jo en viss prisforskjell her også da..

Sum summarum: Norton 4k/8k er absolutt ett bryne å ta med i vurderingen :)

Velger du å handle fra utlandet vil jeg anbefale http://www.straightrazordesigns.com/index.php?main_page=index De har svært bra priser og siste bestillingen derfra hadde de også merket 'fordelaktig' om det er regelen eller unntaket vet jeg ikke, jeg har bestilt endel derifra og dette var eneste gangen... Skal du ha naniwa ss tror jeg nesten det blir hipp som happ om du bestiller derfra eller fra fitjarsoap.no som har bra priser på naniwa ss.

Det settet jeg bruker er:

otto-albums-otto-s-2nd-picture63594-norton-220-1000-norton-4000-8000-chinese-guangxi-polishing-hone-aka-c12k-osaki-japanese-natural-finishing-hone.jpg

Norton 220 / 1000

Norton 4000 / 8000

Chinese Guangxi polishing hone aka. C12k

Osaki Japanese natural finishing hone

En liten oppdatering.

Jeg kjøpte meg et sett med Norton 1K og 4K/8K, pluss DMT 325 til lapping. Jeg skal nok kjøpe en Naniwa 12K også, men klarer meg med C12 steinen inntil videre. Får heller legge litt til og oppgradere på sikt.

Skjerpet opp min første ebay-kniv for noen dager siden. det ble litt knoting og at og frem, før den satt. Største uromomentet var om jeg klarte å sette en god nok egg på 1K i starten. Kniven var ikke spesielt dyr så det gjorde ikke noe om det ble litt styr av det. Nå er jeg i gang med neste kniv, men den skal jeg pusse opp og bestille nye scales til før jeg går i gang med brynene.

Jeg har også vunnet en Kamisori på ebay, som jeg skjerpet opp i dag. Brukte kun 8K og 12 K på denne etter anbefalinger. Den var nok så skarp da jeg fikk den også. Brynet selvsagt på japansk vis, hovedsaklig 7/1 på omote/ura sidene.

Jeg må bare si Fy f...!! Det ble den skarpeste kniven jeg har testet. På nivå med Feather blades. Aldri hatt så behagelig barbering med kniv noen gang. Kniven gikk gjennom stubbene som om de var smør. Ikke var det spes vanskelig med ny teknikk heller. Nesten så jeg har problemer med å gå tilbake til vestlige varianter i fremtiden.

478443479_o.jpg

478443511_o.jpg

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...