Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Krister

Hjelp til å velge kniv

Recommended Posts

Vurderer å gå i anskaffelse av kniv nå som jeg begynner å bli lei av barbering med høvel.

Har vært og sett litt rundt på ulike barberkniver på nett. Men har store problemer med å bestemme meg for hvilken kniv som skal være min første. Er så altfor mange ting som blir sagt om ulike ting der ute. Så jeg tenkte jeg skulle høre med ekspertisen som er her inne om hva dere sier.

Hvor får jeg fatt i en kniv som er skikkelig skarp?

Har vært inne på Rasurpur og sett litt på startsettet der. Jeg trenger forsåvidt ikke mer enn kniv og stropp så har derfor også sett litt på løse kniver der inne også.

Likte i hvert fall det som ble sagt at han garanterte personlig at kniven var skarp og det virker som han har fått mange gode tilbakemeldinger i tillegg.

Men en ting som får meg til å stusse er postene til Robert hvor han sier at TI bare er noe drit. Så det var egentlig derfor jeg vil høre fra folk her på forumet om hva dere synes er et mulig godt kjøp for meg. Har liksom ikke lyst å bruke et par tusen på noe som ikke biter.

He he, at TI er noe 'drit' er vel å dra den litt langt. Det er ett velrennomert merke med lange tradisjoner og har vel også nå en svært bra kvalitetskontroll. Når det er sagt så er jeg bare sånn passelig begeistret for den nye ståltypen de bruker. Jeg synes de blir litt 'rå' og harde mot huden. Men skarpe blir de og de holder seg også slik lenge. Du trenger forresten ikke betale 2k for å få en bra kniv, det er mye ålreit fra ca tusenlappen og oppover. Jeg vil spesielt fremheve Böker 'King Cutter' og Böker 'Edelweiss', disse er rimelige, lette å slipe opp (noe som ikke alltid er tilfelle med TI), tar en bra egg og er svært komfortable å barbere seg med. Jeg har begge og de kan anbefales :) Og glem heller ikke Dovo, skulle jeg bruke 2k på en kniv hadde jeg før gått for en Dovo 'Bergischer Löwe' enn en TI i samme prisklasse. Litt å tenke på og mye å velge i, regner med at det dukker opp flere tips her etterhvert :)

For min del trenger jeg ikke noe fancy kniv til flere tusen. Så vurderer vel egentlig en kniv til rundt 1000-lappen og en hengende stropp til 500. Også kjøpe meg shavemacen jeg har lyst på i tilegg:D

Er det noen forskjell på selve bladet på disse to Bökerknivene?

For min del trenger jeg ikke noe fancy kniv til flere tusen. Så vurderer vel egentlig en kniv til rundt 1000-lappen og en hengende stropp til 500. Også kjøpe meg shavemacen jeg har lyst på i tilegg:D

Er det noen forskjell på selve bladet på disse to Bökerknivene?

Tror begge to har identiske blad bortsett fra at 'Edelweissen' har skaft i polert bein og litt mere forseggjort dekorasjon på bladet. Jeg merker iallfall ingen forskjell på de. Begge to tar en skarp egg lett på brynet og begge er komfortable.

Kjøpte selv min første kniv fra Rasurpur. En Le Grelot. Fikk Martin der til å sette sammen en startpakke for meg med den kniven som utgangspunkt. Kjempebra service, og kniven var nesten perfekt satt opp når den kom. Det eneste jeg angrer på nå er at ikke jeg la inn de ekstra pengene for en stropp istedenfor en paddle (som Martin anbefalte fordi stropping krever litt mer erfaring). Ble til at jeg måtte kjøpe en stropp etter et års tid.

Le Grelot er en nedlagt produsent i Thiers og stålet i disse knivene skal visst være bedre enn stålet i TI knivene som har rykte på seg for å være litt vanskelige å ha med å gjøre. Det er likevel TI fabrikken som har slipt til stålet fra Le Grelot og videresolgt disse fra dette gamle partiet.

Vær oppmerksom når du starter med knivbarbering. Håndverket kan være vanskelig å lære. Det blir litt blod og kniven får hard medfart da stroppingen kan være veldig vanskelig å få inn i hendene. Likevel er læringskurven bratt og det verdt det etter noen måneder.

Lykke til!

EDIT: Tok en titt nå og ser at Martin er utsolgt for Le Grelot, men at TI faktisk har prøvd å kopiere disse knivene i noe de kaller "Le Grelot like new forging". Merkelig greie. Ser ut til at det finnes noen vakre eldre kniver på siden der. Liker spesielt "Historical La Rose".

Den kniven var utrolig fin. Men jeg tror jeg satser på å begynne med en litt billigere kniv også heller kjøpe meg noe finere når jeg har fått draget på det. Sett litt på dovo special. Så anbefalingen er å kjøpe en god bred stropp og ikke paddle?

Dovo 'Special' er heller ingen dum kniv :) Selv startet jeg med hengende stropp, det ble riktignok litt kløning i starten, men trikset er å ta det rolig til bevegelsene sitter så kommer fart og resultater etterhvert. Når det gjelder bredde på stroppen bruker jeg selv alt fra 2" til 3", men foretrekker 2 1/2" eller 3". 3" stroppen har jo den fordel at man slipper x-drag hvilket ikke er så dumt når man er ny. Enkelte rynker litt på nesen av denne stroppen da den ikke har 'tradisjonelle' mål, personlig har jeg ingen slike aversjoner og jeg synes den fungerer svært bra :)

Den kniven var utrolig fin. Men jeg tror jeg satser på å begynne med en litt billigere kniv også heller kjøpe meg noe finere når jeg har fått draget på det. Sett litt på dovo special. Så anbefalingen er å kjøpe en god bred stropp og ikke paddle?

Helt riktig! Og enig med barberer'n også, lær deg teknikken med det samme i rolige drag. Det får du mest igjen for senere.

Så lenge kniven er av et godt merke og slipt av fagfolk (barberkniv-sliper ikke kniv-sliper)så har du en god start.

Er også enig i at jeg ville ha kjøpt en henge-stropp i stedet for paddle.

Forresten så har jeg flere T-I kniver og de er helt OK B)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this