Jump to content
Barbershop.no forum
soddy

Barbersåpe vs krem

Recommended Posts

Hei

Kort fortalt har en barbersåpe omtrent samme, harde konsistens som en vanlig håndsåpe, og kommer som oftest i en eller annen skål eller lignende. Kan også komme som en løs "bar". Med en forvarmet og fuktet barberkost, visper man så av litt av overflaten på såpen inn i kosten, og skummer den deretter opp, vanligvis i en egen skål eller rett i ansiktet. En barbersåpe er utrolig drøy i bruk, og vil trolig vare i ca 6 mnd med daglig bruk. Det er et stort utvalg av såper å velge mellom, og disse har forskjellig duftvariasjoner, men også noe forskjeller i konsistens og egenskaper.

Det er sjelden man treffer på direkte dårlige såper, om man kjøper disse gjennom f.eks spesielle (nett-) butikker for barberartikler (som Barbershop.no og Fitjarsoap.no :)), men les gjerne andre brukeres tilbakemeldinger på de forskjellige. Noen kan være lettere å skumme opp enn andre, smøre bedre osv.

Barberkrem har vanligvis omtrent samme konsistens som tannkrem, og noen kommer også i tannkrem-lignende tuber, mens andre kommer i forskjellige skåler/krukker. Her bruker man en liten mengde krem, vanligvis enten direkte på en forvarmet og fuktet barberkost, og skummer opp i ansiktet, eller i en egen skål. Man kan i teorien også benytte fingrene til å skumme opp kremen i ansiktet, men jeg har dårlige erfaringer med det. En kost gjør jobben mye enklere og mer effektivt. Barberkrem er ofte noe lettere å skumme opp, men er ikke like drøy i bruk som en såpe (man har nok lett for å bruke for mye krem til hver oppskumming :unsure:).

Det finnes egne linker her på Barbershop, for å lære seg teknikker for å skumme opp såpe eller krem. Se også på YouTube for mange informative videoer.

Tips: Begynn heller med for lite vann på enn for mye, da det er lettere å tilføre mer vann etter hvert, om skummet blir for tørt.

Lykke til :D

Som overskirften sier.. noen som kan forklare en store forskjelden?

Barbersåpe er som et gammeldags såpestykke, barberkrem er som en vilkensomhelst krem du smører med bortsett fra at den skummer.

Begge alternativene har behov for litt varmt vann og en kost for å skummes opp til å bli som skummet du kjøper på boks i butikken. Fordelen med skum fra krem og såpe i motsetning til skum fra boks er variasjonsmulighetene, bedre ingredienser, lukten, følelsen, kniven/høvlen glir bedre, skummet fukter skjegget bedre.

Mange foretrekker krem da de synes det er lettere å jobbe med, og lettere å skumme opp. Jeg foretrekker såpe fordi huden min ikke alltid reagerer like pent på noen av ingrediensene i kremene.

EDIT: Startet på denne for noen timer siden og trykket Save nå. Derfor repetisjon av Sandman. Sorry. :)

jeg bruker nemmelig skum nå xD men skal kjøpe mülhe stylo kosten og stativet til :P kjøpte litt "proffere" høvel i går brukte parker r91 c eller noe sånt før....

men takk for svar

Er mulig at det er bare noe jeg føler, men etter min erfaring så lager såpene en litt glattere barbering og dermed tettere og mindre irriterende barbering enn kremer. Mens kremene ofte er litt lettere å skumme opp.Personlig foretrekker jeg såper. Tar et par runder med våt kost over såpen også rett opp i fjeset.

En annen ting du må ta høyde for er at det faktisk finnes flere typer såper. Du har tripple milled som er de skikkelig gode gamle såpene. Også har du glyseringbaserte. Lukten er som oftest mye sterkere hos glyserinsåpene enn tripple milled. Men til gjengjeld varer tripple milled mye mye lengre. Dette gjenspeiles og noe i prisen.

Uansett hva du velger her så ender du nok opp med et produkt som er mye bedre enn det guffet du klarer å presse ut av en dum boks. Hvis jeg skal velge for deg så vil jeg nå bare si som Ole Brumm: Ja takk, begge deler.

Hvis jeg skal velge for deg så vil jeg nå bare si som Ole Brumm: Ja takk, begge deler.

Anbefaler det det samme som Krister.

Jeg er relativt ny i faget, og jeg har begge deler. Krem er digg og lett å lage, men jeg synes såpe gjør barberingen litt glattere. Uannsett liker jeg å ha tilgang til begge deler da det er gøy med litt variasjon.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...