Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
som.lime@gmail.com

Kul side! - Whipped Dog Razors

Recommended Posts

Etter å ha surra rundt på diverse nettsider om barberkniver, har jeg kommet over denne kule siden.

Whipped Dog egner seg i all hovedsak for de som vil begynne å barbere seg med kniv, ettersom de restaurerer gamle kniver, i stedet for å selge nye kniver av kjente merker, og derfor kan selge kniver til en forholdsvis lav pris.

Når du kjøper en kniv, vil den bli levert i "shave ready" stand, altså at den er ferdig slipt og stroppet, og kan brukes så fort du får den ut av eska.

De selger også prøver på et par etterbarberingsvann og barbersåper, såpekopper, etuier til knivene dine, koster, stropper, slipesteiner og balsatre med grønn pasta på. - De skal, så vidt jeg vet, få inn flere typer etterbarberingsvann og såpe.

Du kan også få kjøpt nye håndtak, lagd spesielt til din kniv.

Håndtakene er lagd av sinter. (Eng. "sintra")

Som en ekstra bonus, og nok en gang spesielt for nybegynnere, kan man kjøpe en usett kniv, stropp og balsaplanke med grønn pasta, for bare 50 dollar - altså 275kr, per i dag.

Man får altså ikke sett kniven før man får den, og du får ingen beskrivelse eller bilder. Du aner faktisk ikke noe annet om kniven enn at den er shave ready før du åpner postkassa. Et veldig greit tilbud for en nybegynner som ikke har peiling på de forskjellige merkene, og dessuten er den lave prisen på settet langt mer innbydende enn prisen for en ny kniv.

Nok en kul ting med Whipped Dog, er at man kan sende dem to gamle barberkniver, og få én av dem tilbake i restaurert stand - De tar altså en kniv som betaling, og restaurerer den andre for deg.

Alt i alt virker Whipped Dog som en kul side, både for nybegynnere og veteraner; i tillegg til hjemmesiden, har de såklart også en Facebook-side.

Du må huske å ta med moms og fortollingsavgift. Så det ender på rundt 450kr. Men absolutt en billig måte å få prøvd barberkniv. Det hadde vært kjekt å få sett hva du faktisk fikk til denne prisen.

Hadde faktisk kanskje vært smartere å dele opp ordren slik at den kommer på under 200 kr per forsendelse.

Så vidt jeg vet, er hverken barberkniver, stropper eller såpe varer man er pliktig til å fortolle; med merverdiavgiften vil den endelige prisen komme på ca. 345 kroner. (275 * 1.25 = 343.75) - Fortsatt ingen dum pris på et sett med barberkniv, stropp og balsaplanke, så lenge kvaliteten er nogenlunde god.

Så vidt jeg vet, er hverken barberkniver, stropper eller såpe varer man er pliktig til å fortolle; med merverdiavgiften vil den endelige prisen komme på ca. 345 kroner. (275 * 1.25 = 343.75) - Fortsatt ingen dum pris på et sett med barberkniv, stropp og balsaplanke, så lenge kvaliteten er nogenlunde god.

Du er pliktig til å fortolle, men det er tollfrie varer. Dermed betaler du moms av vare+shipping og så tror jeg posten tar 75 kr ekstra i avgift for den tjenesten. Med tollavgift så kommer 10,7% på prisen før det regnes moms.

Her er fin tollkalkulator.

Du er pliktig til å fortolle, men det er tollfrie varer. Dermed betaler du moms av vare+shipping og så tror jeg posten tar 75 kr ekstra i avgift for den tjenesten. Med tollavgift så kommer 10,7% på prisen før det regnes moms.

Fra Toll.no:

Toll

De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll.

Eksempler på varer som er tollfrie:

- sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett)

- kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)

Jeg går ut i fra at også barberkniver og stropper går under sanitærartikler/kosmetikk, og dermed er tollfrie, og også frie for tollgebyren siden de ikke må fortolles. Det kan dog hende at posten krever betaling for "forenklet tollgebyr", på 72 kroner.

I blant, spesielt før juletida, er man så heldig at posten har så stor trafikk at de ikke har tid til å pålegge noen form for gebyr, slik at man får utlevert pakken gratis, selv om den kostet mer enn 200 kroner... :)

Edit: Så akkurat at jeg mer eller mindre skrev det samme som deg.. Dæven, jeg er trøtt. :P

Var vel egentlig moms jeg tenkte på. Bryr meg egentlig lite om staten kaller det moms eller fortollingsgebyr. Penger koster det uansett. Så med alt inkl kommer den på vel rundt 420 kr. Har ikke sett hva prisen på porto er. Men tror du kan få det samme for rundt 300 kr om du kjøper det hver for seg. Får da også velge kniv. Mister dog litt av spenningen. Men jeg liker ikke å betale moms og i tillegg betale 75 kr for å få lov til å betale den.

Jeg bestilte meg en kniv og stropp fra denne siden i går.

Jeg sendte mail til Larry Andreassen (Innehaveren av siden) og spurte hvordan han sendte pakken.

Svaret jeg fikk var at han merket pakken med gave og kostnad på innholdet til 10$. Dermed unngår man mest sannsynlig momsen. Dette gjorde vi også når jeg var i Afghanistan og skulle sende pakker hjem. Var posten selv som anbefalte det. :)

Så nå er det bare å vente til over påske for så å hente kniven og barbere seg. :)

Var vel egentlig moms jeg tenkte på. Bryr meg egentlig lite om staten kaller det moms eller fortollingsgebyr. Penger koster det uansett. Så med alt inkl kommer den på vel rundt 420 kr. Har ikke sett hva prisen på porto er. Men tror du kan få det samme for rundt 300 kr om du kjøper det hver for seg. Får da også velge kniv. Mister dog litt av spenningen. Men jeg liker ikke å betale moms og i tillegg betale 75 kr for å få lov til å betale den.

Svaret jeg fikk var at han merket pakken med gave og kostnad på innholdet til 10$. Dermed unngår man mest sannsynlig momsen. Dette gjorde vi også når jeg var i Afghanistan og skulle sende pakker hjem. Var posten selv som anbefalte det. :)

Jeg fikk faktisk det samme rådet selv når jeg skulle sende noe til USA for at mottager skulle slippe billigere unna..

Gratulerer med kniv og stropp forresten og velkommen i klubben ;) Tok du den usette 'dealen'?

Jeg tok den usette dealen siden det er min første kniv og ikke så stort budsjett.

Men venter også på en shavette fra barbershop i posten. Den kan være grei å ha når man er like mye på jobb som man er hjemme ila ett år. Og når man er på jobb har jeg ikke så mye tid til å stroppe kniv.

Men blir spennende og starte med kniv istedet for de fordømte nye barberhøvlene. :)

Jeg fikk faktisk det samme rådet selv når jeg skulle sende noe til USA for at mottager skulle slippe billigere unna..

Gratulerer med kniv og stropp forresten og velkommen i klubben ;) Tok du den usette 'dealen'?

Jeg tok den usette dealen siden det er min første kniv og ikke så stort budsjett.

Fornuftig, lite vits i å bruke for mye penger på noe som du ikke vet om du vil fortsette med. Jeg har hørt mye positivt om Larry og du vil få en 'shaveready' kniv fra starten, noe som er ganske vesentlig. Forsiktig med shavetten, husk å bruke null press, dette gjelder forsåvidt tradisjonell kniv også, men den er visst mere 'tilgivende' enn shavette. Dette er iallfall hva jeg har hørt, har aldri prøvd shavette selv. :unsure:

Det er vel ellers enn viss fare for at du ender opp som de fleste som starter med denne hobbyen, en haug med kniver, stropper og bryner, du er herved advart ;)

Skal nok være forsiktig med begge kniver. Må lære meg litt teknikk først regner jeg med. :)

Men det er utrolig deilig og bli barbert med kniv. Gjorde det veldig mange ganger i Afghanistan av en afghaner, samt at jeg gjorde det daglig når jeg var i Tyrkia. Kosta jo ingenting. :)

Fornuftig, lite vits i å bruke for mye penger på noe som du ikke vet om du vil fortsette med. Jeg har hørt mye positivt om Larry og du vil få en 'shaveready' kniv fra starten, noe som er ganske vesentlig. Forsiktig med shavetten, husk å bruke null press, dette gjelder forsåvidt tradisjonell kniv også, men den er visst mere 'tilgivende' enn shavette. Dette er iallfall hva jeg har hørt, har aldri prøvd shavette selv. :unsure:

Det er vel ellers enn viss fare for at du ender opp som de fleste som starter med denne hobbyen, en haug med kniver, stropper og bryner, du er herved advart ;)

Skal nok være forsiktig med begge kniver. Må lære meg litt teknikk først regner jeg med. :)

Men det er utrolig deilig og bli barbert med kniv. Gjorde det veldig mange ganger i Afghanistan av en afghaner, samt at jeg gjorde det daglig når jeg var i Tyrkia. Kosta jo ingenting. :)

Teknikken er veldig viktig, med feil teknikk blir barberingen dårlig selv om kniven i utgangspunktet er skarp nok. Det er en treningssak, bare å ta det med ro. Nå har du tydeligvis fått noen knivbarberinger av andre og det er en fordel for da vet du jo hva du skal sikte etter/forvente deg. :)

Ja har noe å hige etter. De jeg barberte meg til var veldig flinke, så vet hvordan det skal kjennes ut. Så nå gjenstår det vell bare å finne ut hvordan det ikke skal kjennes ut. les- første barberinger. :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this