Jump to content
Barbershop.no forum
-Tommy

Skum for sensitiv hud

Recommended Posts

Heisann,

Kjøpte meg en DE-høvel, en kost og proraso barberkrem for noen måneder siden og er langt mer fornøyd med denne komboen enn den gamle gilettehøvelen jeg hadde. Men har veldig sensitiv hud så får veldig lett røde "nupper" på halsen, så tenkte at det kanskje hjelper med en snillere barberkrem? Noen andre som har erfaring med det her inne?

Heisann,

Kjøpte meg en DE-høvel, en kost og proraso barberkrem for noen måneder siden og er langt mer fornøyd med denne komboen enn den gamle gilettehøvelen jeg hadde. Men har veldig sensitiv hud så får veldig lett røde "nupper" på halsen, så tenkte at det kanskje hjelper med en snillere barberkrem? Noen andre som har erfaring med det her inne?

Hei

Gratulerer med gode valg, og velkommen hit :)

Jeg skal ikke påstå at sensitiv hud ikke kan forårsake rød og sår hud etter barbering, men jeg tror nok heller at dine røde nupper på halsen skyldes din barberingsteknikk. Det kan være flere årsaker til disse nuppene, men om du bruker for stort trykk på høvelen, kan du oppleve dette. Er bladet for sløvt, kan dette også være årsaken til røde nupper. En annen vanlig grunn er barbering mot hårene, eller rett og slett at du ikke har preparert/fuktet hårene, eller såpet deg tilstrekkelig inn før du barberer deg.

Sats altså på skarpe blader, fukt ansiktet/skjegget godt med varmt vann, og bruk god tid til innsåpingen. Vær pinlig nøye med å ikke legge for stort trykk på høvelen, og om du barberer deg mot hårene - vurdér å heller kun barbere med, eventuelt på skrå av hårenes vekstretning ;)

Har du for øvrig sett på demonstrasjonsvideoene eller lest tipsene som bl.a finnes her: http://www.barbershop.no/artikler?

Se om ikke dette kan hjelpe på problemene, som er noe de fleste opplever i større eller mindre grad, spesielt når man går over fra multibladshøvler til DE-høvler.

Lykke til, og hold oss oppdatert.

Jeg og har sensitiv hud og meget kraftig hårvekst. God kombo:D

Merket at jeg reagerte på skummet fra gilette ved at det begynte å klø/svi når jeg hadde tatt det på. Prøvde mange ulike skum helt til jeg endte opp her og fikk fatt i skikkelige barbersaker.

Men har ikke reagert noe på proraso sin krem. Tror helst at det er slik som Sandman sier at du ikke har fått det til skikkelig. Sett av en time til barbering om så nødvendig. Brukt skoldvarmt vann på en håndduk som du tar over ansiktet gjentatte ganger. Bygg opp skum som er så rikt at du ikke har sjangs til å få det vekk igjen når du sveiper kosten over. Og eller følg rådene til Sandman.

Hvis det er dog kremen du reagerer på så er kanskje Calmomilla noe for deg. Har egentlig bare brukt east indies, men vært strålende fornøyd med den. Ser at de er utsolgt for den, vet ikke om barbershop har sluttet å føre Fitjarsoap. Men de kan og finne flere såper hvis du bare søker på sensitiv i søkefeltet her.

Okai, takk for svar. Men får prøve meg litt til da :D

Hei -Tommy,

Er selv også en av dem med sensitiv hud og jeg har litt annen erfaring enn de to andre her. Produktene jeg bruker er av STOR betydning. Proraso kan gi en lett irritasjon hos meg, men bruker den likevel i det jeg synes den er helt overlegen ved litt tøffere sjeggvekst.

Har også erfaring med at jeg tåler kremer dårlig, mens såper stort sett går bra så lenge de er svakt parfymert. Aftershave lotions også varierer stort.

Foreslår at du kontakter barbershop.no eller andre nettbutikker og såpeprodusenter (fitjar osv) og får tak i endel prøver slik at du kan teste hvilke du reagerer på.

Det er selvfølgelig viktig med riktig teknikk også.

Se der ja, bra å høre at jeg ikke er helt på villspor. Men igår så tok jeg meg good tid, varmet kosten godt, fikk det skikkelig skummet og satte igang. Går greit nok til å begynne med, men føler at på slutten så er det liksom slutt på "glidemiddelet", høvelen glir veldig dårlig på slutten. Det ble riktignok litt bedre nå, men fremdeles en god del røde nupper igjen :/ Men får se om jeg får tak i noen prøver ja :D

Se der ja, bra å høre at jeg ikke er helt på villspor. Men igår så tok jeg meg good tid, varmet kosten godt, fikk det skikkelig skummet og satte igang. Går greit nok til å begynne med, men føler at på slutten så er det liksom slutt på "glidemiddelet", høvelen glir veldig dårlig på slutten. Det ble riktignok litt bedre nå, men fremdeles en god del røde nupper igjen :/ Men får se om jeg får tak i noen prøver ja :D

Høvlen vil gli lettere når du rekker å barbere deg før skummet tørker. Barberingen tar etterhvert kortere tid. Når jeg startet å barbere meg med kniv, så tok det 45-60 min, måtte da skumme opp i to omganger. Nå bruker jeg 20 min ca. Da ligger såpen og kosten i "bløt" mens jeg tar en dusj.

Trening og gode rutiner er nøkkelen! Stå på, det er verdt det når du har opparbeidet erfaring. :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...