Jump to content
Barbershop.no forum
garni

Ny i faget

Recommended Posts

Barberer`n kan ha et poeng. Slik som han påfører balmen, slik gjør jeg det også. Har du liten skjeggvekst, da er det ikke sikkert at at du behøver å smøre deg inn med noe annet før du seper deg inn. Alle muligheter bør prøves. Men jeg er rimelig sikker på at hovedgrunnen er at du ikke barberer deg hver dag, slik at huden ikke blir herdet. Og hvis du har myk skjeggvekst, da kan dette være vanskeligere å barbere enn det som jeg kaller "sandpapir" skjeggvekst. Prøv hver dag, og bruk et lettere trykk enn lett med høvelen, ikke vær nøye med å få barberingen perfekt med å dra høvelen i alle retninger, osv. Skyll godt, og påfør balmen slik som Bar. beskriver. På denne måten herdes huden.

En annen ting som kan ha en innvirkning er: Bruker du lang tid på barberingen, da kan skummet tørke når du begynner på halsen. Påfør hele tiden friskt skum. Vi kan tro at skummet er mykt, men det har lett for å tørke under skummet, selv om det tilsynelatende ikke virker slik.

Kan du få irritasjoner andre steder i ansiktet der du ikke barberer deg?

Mvh Tyf

Men jeg er rimelig sikker på at hovedgrunnen er at du ikke barberer deg hver dag, slik at huden ikke blir herdet.

Veldig enig i dette.

Da jeg begynte med enbladshøvel sleit jeg litt med sår hud i oppstartsfasen; først tenkte jeg at det var på grunn av at jeg trykket for hardt. (Og det kan nok stemme)

Men jeg har merket at om jeg barberer meg hver dag, så blir huden jevnt over mindre irritert - og problemområdene forsvinner - for så å blusse opp litt når jeg venter et par dager mellom hver barbering.

Barberer`n kan ha et poeng. Slik som han påfører balmen, slik gjør jeg det også. Har du liten skjeggvekst, da er det ikke sikkert at at du behøver å smøre deg inn med noe annet før du seper deg inn. Alle muligheter bør prøves. Men jeg er rimelig sikker på at hovedgrunnen er at du ikke barberer deg hver dag, slik at huden ikke blir herdet. Og hvis du har myk skjeggvekst, da kan dette være vanskeligere å barbere enn det som jeg kaller "sandpapir" skjeggvekst. Prøv hver dag, og bruk et lettere trykk enn lett med høvelen, ikke vær nøye med å få barberingen perfekt med å dra høvelen i alle retninger, osv. Skyll godt, og påfør balmen slik som Bar. beskriver. På denne måten herdes huden.

En annen ting som kan ha en innvirkning er: Bruker du lang tid på barberingen, da kan skummet tørke når du begynner på halsen. Påfør hele tiden friskt skum. Vi kan tro at skummet er mykt, men det har lett for å tørke under skummet, selv om det tilsynelatende ikke virker slik.

Kan du få irritasjoner andre steder i ansiktet der du ikke barberer deg?

Mvh Tyf

det kan nok tenkes at pga av at jeg ikke barberer meg så ofte så er ikke huden helt herdet for barberingen. jeg kan prøve å barbere meg ofte en periode for å se om det blir bedre.

Jeg får sjelden irritasjoner andre steder en der jeg barerer meg.

takk for gode råd og tips.

skal prøve og barbere meg ofte over en periode for å se om det blir bedre både for å herde huden og forbedre teknikken.

Jeg barberer meg også ca 3 ganger per uke, og jeg blir ikke sår og rød. Derimot har jeg tilnærmet 0 trykk på høvelen, så jeg tror det kan hjelpe dersom du er litt mer forsiktig. :)

Etter min 3 barbering med fokus på minimalt med gode forberedelser, minimalt med trykk med høvelen, to passeringer rett ned var resultatet den beste barberingen jeg har hatt. tenker først og fremst ikke da på tettheten, men først og fremst aldri hatt så lite irritert hud og rødhet. Dette var jeg storfornøyd med:-)

Etter første passering byttet jeg blad fra det tradisjonelle merkurbladet som var med i min merkur 34c HD pakke til et feather blad. med featherbladet føltes det ikke som om det tok i det hele tatt, og det var ingen lyd som tilsa at noe ble kuttet. Er dette normalt? fungerer feather blad optimalt med min merkurhøvel?

Jeg trenger en ny kost da min gamle begynner å bli sliten. har tenkt å kjøpe en Mühle classic silvertip sort. noen erfaringer med denne? og hvilken størrelse bør jeg kjøpe av small, medium og large? er det stor forskjelle? Er den største best?

Håper på nye gode svar fra dere gentlemen!

Selv bruker jeg en Merkur 23c, med Feather-blader; og det stemmer nok at bladene til Feather er nærmest lydløse i forhold til både Merkur og Derby.

Det mest bråkete, og det dårligste, bladet jeg har brukt var et 7AM-blad; mine erfaringer tyder på at skarpe blader bråker mindre.

Spesielt med blader er det mye smak og behag; det finnes neppe noen blader som passer bedre til bestemte høvler, men for meg er det Feather som er de beste bladene så langt.

Når det kommer til koster, vil størrelsen påvirke hvor mye vann kosten kan holde; her er det også mye smak og behag. (Stor kost = Mye vann, liten kost = lite vann)

Jeg trenger en ny kost da min gamle begynner å bli sliten. har tenkt å kjøpe en Mühle classic silvertip sort. noen erfaringer med denne? og hvilken størrelse bør jeg kjøpe av small, medium og large? er det stor forskjelle? Er den største best?

jeg har den største av denne kosten. Den blomstrer veldig opp i størrelse etter bare noen få gangers bruk, så ikke bli redd for at den var veldig liten når du åpner den opp. Jeg tror kanskje jeg ville anbefalt den mellomste størrelsen. Som nevnt i svaret før meg er mengden vann den holder avhengig av størrelse på kost. Uansett får du nok bra skum med alle disse.

det er samme kvaliteten på alle kostene så ingen er bedre enn de andre :)

lykke til, jeg tror du kommer til å stortrives med kosten din!

(og ikke vær redd for lukten. den gir seg etter to-tre dager. :)

Det er dessverre feil. :mellow:

Som jeg nevnte, ville det ha krevd at at muskler åpnet og lukket hver eneste pore.

Når porene blir tette vil de se større ut, men det er visstnok ingen fysisk forskjell. :)

Om du vil, kan du lese mer på disse lenkene:

http://www.beautyfool.net/skin-myths-can-pores-open-and-close/

http://askville.amazon.com/pores-face-open-close/AnswerViewer.do?requestId=6939979

http://spas.about.com/b/2007/07/06/spa-writing-faux-pas.htm

Jeg stiller meg og kritisk til dette. Hvis du tar og varmer fjeset ditt vil alt mulig guff begynne å sive ut. Selv om du kanskje ikke direkte åpner porene ved å gjøre de større så løser du det som ligger rundt håret og blokkerer. Etter det jeg kan se på linkene dine så gjelder det reduksjon av porer. Slik at de blir visuelt mindre og ser penere ut. Har ikke lest alt her. En annen ting som slår meg er at en til og med lærer det i sykepleien at en skal først påføre varmt vann før barbering og deretter kaldt vann etterpå. Og der pleier ting å være ganske godt støttet opp av vitenskap.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...