Jump to content
Barbershop.no forum
garni

Ny i faget

Recommended Posts

Hei, er ny innenfor den tradisjonelle våt-barberingen med høvel da jeg alltid har brukt Gilette høvler med 3 eller 5 blader.

Kom over denne siden, begynte og lese og vips så var jeg hektet.

Jeg har sensitiv hud og alltid hadd problem med innngrodde hår, rød og irritert hud, barberutslett etc.

Håper derfor å starte med dette vil gi meg en mer behagelig og bedre barbering.

Siden jeg er ny i dette faget trenger jeg noen råd og hjelp til å finne riktig utstyr og produkter.

Da jeg har sensitiv hud har jeg alltid hørt at produkter uten særlig parfyme og alkoholer er best noe som jeg også selv har erfart.

Håper noen kan være vennlig å gi meg noen råd og tips om:

- Hvilken 1-blads høvel kan passe fint til å begynne med, da jeg vil ha en som ikke er for aggresiv?

- Bør jeg bruke barberkrem eller såpe for min hudtype? og hvilke produkter passer sensitiv hud?

- hvilken pre- og post-shave rutine vil være gunstig for meg, og hvilke produker er å anbefale for min hudtype?

- jeg må også ha utstyr som kost, skål, stativ osv, kom gjerne med forslag!

Håper jeg kan få god og konkret veiledning slik at jeg kan ta del i denne lidenskapen som en god og tradisjonell barbering er.

På forhånd, takk!

Hei.

Hvorfor ikke bare velge dette Startsettet? http://www.barbersho...tartsett-1.html

Her får du veldig mye og gode produkter for en rimelig penge :). Trolig vil Proraso barberkrem og Liquid Cream After Shave være passende for din sarte hud (man har også valget mellom to andre Proraso AS-produkter, men Liquid Cream er kanskje den mildeste)

Den viktigste "pre-behandlingen" du kan gi huden og skjegget, er nok skikkelig fukting med varm vann og god innsåping. Skyll huden med først varmt vann, og deretter med kaldt, etter barbering, for å lukke porene. Tørk av fuktigheten ved å trykke et mykt håndkle mot huden, og påfør deretter et tynt lag med f.eks Proraso Liquid Cream. Voila :D

En hvilken som helst passe stor skål kan i teorien brukes til å skumme opp såpen, men denne gir en ekstra dimensjon: (og ikke så veldig dyrt heller) http://www.georgetow...ry_Code=Shaving

Med dette utstyret får du en flott inngangsbillett til en ny verden ;)

Hei.

Hvorfor ikke bare velge dette Startsettet? http://www.barbersho...tartsett-1.html

Her får du veldig mye og gode produkter for en rimelig penge :). Trolig vil Proraso barberkrem og Liquid Cream After Shave være passende for din sarte hud (man har også valget mellom to andre Proraso AS-produkter, men Liquid Cream er kanskje den mildeste)

Den viktigste "pre-behandlingen" du kan gi huden og skjegget, er nok skikkelig fukting med varm vann og god innsåping. Skyll huden med først varmt vann, og deretter med kaldt, etter barbering, for å lukke porene. Tørk av fuktigheten ved å trykke et mykt håndkle mot huden, og påfør deretter et tynt lag med f.eks Proraso Liquid Cream. Voila :D

En hvilken som helst passe stor skål kan i teorien brukes til å skumme opp såpen, men denne gir en ekstra dimensjon: (og ikke så veldig dyrt heller) http://www.georgetow...ry_Code=Shaving

Med dette utstyret får du en flott inngangsbillett til en ny verden ;)

[/quot

Takk for svaret Sandman. Jeg har sett litt på forumet og på produktene og prosaso-produktene står under kategorien sensitiv hud så disse vil jeg prøve.

Når det gjelder høvel leste jeg at en merkur 34C (tor det var det), var en fin høvel for nybegynnere da denne ikke var for aggresiv? stemmer dette? er det noen andre enkelthøvler som anbefales?

Og så var det kosten, jeg tenkte å kjøpe en silvertip badger kost med det første (da jeg har lest at denne typen er best?) har du noen anbefalninger der?

beklager, men skrev i sted at prorasos produkter var katergorisert under sensitiv hud, men så nå at barberkremen ikke var det. er den likevell og anbefale for sensitiv hud? ikke inhold av alkoholer/parfymer?

T&H ultimate comfort barberkrem var dog kategorisert under sensitiv hud, og hadde et par gode kommentarer/anbefalninger for folk med sensitiv hud. Hva vil du si om denne? er den å anbefale?

beklager, men skrev i sted at prorasos produkter var katergorisert under sensitiv hud, men så nå at barberkremen ikke var det. er den likevell og anbefale for sensitiv hud? ikke inhold av alkoholer/parfymer?

T&H ultimate comfort barberkrem var dog kategorisert under sensitiv hud, og hadde et par gode kommentarer/anbefalninger for folk med sensitiv hud. Hva vil du si om denne? er den å anbefale?

Og hva med barbersåper vs barberskum? tenker i forhold til å jobbe med (skumming) og i forhold til pris og huden min.?

Nomad fra C&E var også anbefalt. Noen erfaringer med denne for sensitiv hud?

beklager hvis jeg spør for mye og roter litt. er som sakt ny her, men ble fanget av lidenskapen med en gang og sitter og leser og leser.

Hei igjen

Her er jeg på litt tynn grunn, men for meg så virker det som om de barberproblemene du har (rød og irritert hud, inngrodde hår osv) skyldes mer dårlig barberteknikk enn følsom hud :unsure:.

Jeg skal ikke våge å påstå at f.eks Proraso barberkrem passer godt for sensitiv hud, men jeg har mer tro på at andre faktorer spiller en mye større rolle for dine problemer.

Spesielt for hardt trykk på høvelen, men også barbering mot hårene, er vanlige årsaker til disse problemene du nevner. Det er også viktig å preparere huden tilstrekkelig før man begynner å barbere seg, og bruke tid på en god innsåping. Du vil trolig ha stor nytte av å se på videoene og artiklene her: http://www.barbershop.no/artikler .

Jeg har aldri brukt T & H Ultimate Comfort selv, så jeg kan ikke gi noen tilbakemelding på den. Om andre med sensitiv hud anbefaler den, stemmer det sikkert :)

Jeg vil allikevel påstå at Startpakken er et meget godt kjøp, og at du ganske sikkert vil slippe hudproblemene du sliter med, om du tar deg tid til å studere og øve inn riktig barberteknikk.

Om det viser seg at du tross alt ikke tåler Proraso barberkremen, skal jeg personlig kjøpe resten av deg ;). Det er nemlig en svært god barberkrem, med mange svorne tilhengere.

Hei igjen

Her er jeg på litt tynn grunn, men for meg så virker det som om de barberproblemene du har (rød og irritert hud, inngrodde hår osv) skyldes mer dårlig barberteknikk enn følsom hud :unsure:.

Jeg skal ikke våge å påstå at f.eks Proraso barberkrem passer godt for sensitiv hud, men jeg har mer tro på at andre faktorer spiller en mye større rolle for dine problemer.

Spesielt for hardt trykk på høvelen, men også barbering mot hårene, er vanlige årsaker til disse problemene du nevner. Det er også viktig å preparere huden tilstrekkelig før man begynner å barbere seg, og bruke tid på en god innsåping. Du vil trolig ha stor nytte av å se på videoene og artiklene her: http://www.barbershop.no/artikler .

Jeg har aldri brukt T & H Ultimate Comfort selv, så jeg kan ikke gi noen tilbakemelding på den. Om andre med sensitiv hud anbefaler den, stemmer det sikkert :)

Jeg vil allikevel påstå at Startpakken er et meget godt kjøp, og at du ganske sikkert vil slippe hudproblemene du sliter med, om du tar deg tid til å studere og øve inn riktig barberteknikk.

Om det viser seg at du tross alt ikke tåler Proraso barberkremen, skal jeg personlig kjøpe resten av deg ;). Det er nemlig en svært god barberkrem, med mange svorne tilhengere.

Takk for gode råd og kommentarer:-) ska se vidioene og lese en del til, så blir det nok å bestille for å prøve seg litt frem. Har stor tro på at dette blir bra!

Takk for gode råd og kommentarer:-) ska se vidioene og lese en del til, så blir det nok å bestille for å prøve seg litt frem. Har stor tro på at dette blir bra!

Hallois!

Jeg startet også med høvel fra Gilette før jeg ville prøve høvel. Jeg prøvde først en 20kroners plasthøvel fra Ungarn og ble etter det frelst. Jeg brukte litt tid og fant så ut at Merkur Futur var høvelen for meg. Denne kan du justere aggressiviteten på, noe jeg fant VELDIG handy. Jeg startet på nivå 1 da jeg ikke hadde brukt så mye klassisk barberhøvel før, og er nå på nivå 4/5 av 6. Jeg kjøpte den til denne julen, så det kan være noe du også vil vurdere. Det er kjedelig å føle at den ikke er aggressiv nok etter noen få måneders bruk.

Jeg har også hatt 2 forskjellige såper fra Crabtree & Evelyn, både Sandalwood og Nomad. Nomad passer best for litt eldre folk da lukten er ganske distinkt. Sandalwood er noe mildere og passer bra for den litt yngre garde (synes ihvertfall jeg. :)) Jeg vet min bror sverger til Tabac sine produkter, så her er absolutt smaken som baken. Du burde kanskje prøve ut en del forskjellige selv, men når det er sagt så holder også en barbersåpe som du skal skumme opp selv i evigheter.

Jeg gikk også for en ny kost (jeg har brukt kost og såpe siden jeg startet å barbere meg for en 10-12 år siden), før hadde jeg Pure Badger, nå har jeg Silvertip. Forskjellen her er hvor myk den føles mot huden, og litt hvor «lett» det er å lage skum. Etter at man får «teken» med silvertip er dette den som er mykest, så jeg vil nok absolutt anbefale å klinke til med en gang når du først er igang. Jeg gikk for den største Mühle Classic Silvertip-kosten de har her på huset, og denne er jeg ikke annet enn strålende fornøyd med. Det kan kanskje også være en ide å se på denne tråden: http://www.barbershop.no/forum/index.php?/topic/882-droemmekost/ da det er noen flinke mennesker som lager custom design-koster her.

Når det kommer til skål kan jeg anbefale en tur på nærmeste «Søstrene Grene» eller Nille. Der finner du relativt store skåler som ikke koster skjorta. Jeg betalte 14,67 for min skål, den er akkurat passe stor og passer bra inn på badet. Det er jo tross alt bare en skål å vispe skummet i...

Barberbladene jeg bruker er Wilkinson Sword. De Merkur-bladene som følger med høvelen er ikke spesielt gode, men også dette er en smaksak. Det vil være litt forskjellig hvordan bladene oppfører seg i forskjellige høvler. Blader koster derimot ikke stort (i motsetning til bladene fra Gilette), så her er det også rom for å eksperimentere litt. :)

Jeg har kopiert inn noen linker under som du kan se på, så ønsker jeg deg lykke til i jakten!

Merkur Futur:

http://www.barbershop.no/barberutstyr/tradisjonell-barberhovel/merkur-futur-tradisjonell-barberhovel.html

Crabtree & Evelyn Sandalwood:

http://www.barbershop.no/barberprodukter/barbersape/crabtree-sandalwood-barbersape-skal.html

Oversikt over kostkvaliteter:

http://www.barbershop.no/oversikt-over-barberkoster

Mühle Classic Silvertip:

http://www.barbershop.no/barberutstyr/barberkost/muhle-barberkost-classic-style-silver-tip-sort.html

Skyll huden med først varmt vann, og deretter med kaldt, etter barbering, for å lukke porene.

Porene har ingen muskler, e.l. som kan åpne eller lukke dem, så dette steget kan du effektivt hoppe over, eller bytte ut med ansiktsvask.

Og hva med barbersåper vs barberskum? tenker i forhold til å jobbe med (skumming) og i forhold til pris og huden min.?

Barbersåper er så og si alltid drøyere i bruk enn barberkrem, og barberkrem er alltid drøyere i bruk enn barberskum på boks.

Jevnt over, så har spesielt barbersåpene få syntetiske tilsetningsstoffer i forhold til både kremer og skum.

Om huden din er virkelig følsom for parfyme vil jeg anbefale deg en duftfri såpe, som f.eks denne fra Mama Bear.

Det bør nevnes at jeg selv trodde jeg hadde sensitiv hud, men at jeg fort innså at en kombinasjon av hardt trykk og dårlige blader (Mach 3/5?) var den virkelige synderen bak den såre huden jeg hadde i ansiktet..

Det må også nevnes at jeg er 23 år, og ikke vil ha helt den bestefar-lukten.

Unngå alt som lukter bay rum eller heter Pinaud Clubman. :P

Porene har ingen muskler, e.l. som kan åpne eller lukke dem, så dette steget kan du effektivt hoppe over, eller bytte ut med ansiktsvask.

Gjentatte søk på div. nettesteder bekrefter at varmt vann åpner porene i huden, og at kaldt vann lukker dem :o .

Se også Barbershops egne tips for en god barbering:

Steg 4: Barberingen

Skyll barberhøvelen i varmt vann før du barberer deg. Begynn gjerne med kinnene først, slik at barberkremen kan virke på vanskeligere områder som haka og under nesa. Barber deg med hårene i korte drag. Dette er for å unngå røde prikker og irritasjon. Hvis du barberer deg mot hårene, kan disse vokse innover og danne barberkviser. For å ytterligere forebygge barberkviser kan du bruke en post shave behandling etter barberingen. Unngå å presse barberhøvelen for hardt mot huden. Når du har barbert deg ferdig bør du skylle ansiktet med kaldt vann for å lukke porene, og tørke det med et mykt håndkle.

Gjentatte søk på div. nettesteder bekrefter at varmt vann åpner porene i huden, og at kaldt vann lukker dem :o .

Det er dessverre feil. :mellow:

Som jeg nevnte, ville det ha krevd at at muskler åpnet og lukket hver eneste pore.

Når porene blir tette vil de se større ut, men det er visstnok ingen fysisk forskjell. :)

Om du vil, kan du lese mer på disse lenkene:

http://www.beautyfool.net/skin-myths-can-pores-open-and-close/

http://askville.amazon.com/pores-face-open-close/AnswerViewer.do?requestId=6939979

http://spas.about.com/b/2007/07/06/spa-writing-faux-pas.htm

Det må jeg si :huh:

Tilsynelatende er dette da en meget utbredt misoppfatning , som gjelder for diverse barberfora, helsepersonell, hjemmesider for apotek, hudpleiere, spa, treningssenter, badstuprodusenter m.fl. :unsure:.

Men ut fra dine linker, virker det mer vitenskapelig bevist at dette faktisk er kun en myte:

There is no scientific evidence to support the fact that pores can be made to open and close, as many advertisements would lead you to believe. Certain astringents containing acetone and alcohol, as well as various facial masks, however, can produce a temporary "shrinking" effect. These products help remove excess oil from the skin surface that makes the skin feel cool and tight. A possible explanation of this phenomenon is that the astringent or mask acts as an irritant on the skin surface. This irritation causes swelling around the pore, thus making the opening appear smaller and shrunken. Any shrinkage, however, is so insignificant and so short-lived that the time, effort, and cost involved are usually not worth the outcome.

Similarly, hot baths, hot showers, and hot packs followed by cold baths, cold showers, and cold packs do absolutely nothing to the size of the pores. The only effect this "hot-cold" theory has is to make one feel that something – a tightening, a contraction, a shriveling, whatever – is actually going on in the pores. If, however, it makes you feel good – do it! It cannot do any harm.

For å si som Harald Heide Steen: Da må De virkelig be om unnskyldning ;). Det er ikke meningen å spre vranglære.

Her blir det bare flere og flere gode råd og tips, setter stor pris på det:-) begynner å bli ivrig på å bestille nå så skal samle opp all info å se på utvalget!

Tilsynelatende er dette da en meget utbredt misoppfatning , som gjelder for diverse barberfora, helsepersonell, hjemmesider for apotek, hudpleiere, spa, treningssenter, badstuprodusenter m.fl. :unsure:.

Jepp; jeg tror faktisk at det sto i en av linkene at man kan bruke det som et kontrollspørsmål i forhold til hudpleiere o.l. :P

For å si som Harald Heide Steen: Da må De virkelig be om unnskyldning ;). Det er ikke meningen å spre vranglære.

Som det sto i en av artiklene: "If, however, it makes you feel good – do it! It cannot do any harm." , så du tar jo ikke akkurat livet av nybegynnerne ved å råde dem til å bruke kaldt vann. :D

prøvde å bestille meg Truefitt & Hill Ultimate Comfort Shaving Cream. men fikk bare til å bestille på tube (103ml)

Er det utslolgt for den kremen i boksform? evt når kommer den tilbake igjen?, da jeg synes det er litt stiligere.

Hei alle:

Efter en del måneder i dvale, så jeg litt på forumet. Det som var skrevet angående varmt/kaldt vann, "åpning og lukking av porene" vakte min interesse. I barberkretser er uttrykket "åpne porene", først og fremst ment å gjøre porene "åpnere" og mer tilgjengelig for barbering. Det er riktig at porene ikke har egne muskler, derfor må de åpnes med "MAKT". Varmt vann vil myke opp huden, og når vi drar i huden, gjør vi de steder som vi skal barbere til større områder, slik at huden strekkes ut, og porene må avgi sin "tetthet", slik at kniven vil skjære bedre. Derfor vil jeg ikke uten videre akseptere at å "åpne porene" er et galt uttrykk.

Normalt vil også varmt vann vie ut huden, og kaldt vann vil få huden tilbake i "opprinnelig" stand. Vi må også ha i minnet at selv om vi vasker godt efter barberingen, kan små partikler av skum fremdeles arbeide til irritasjon i huden, eller små (nano) partikler av metall. Kaldt vann kan muligens nøytralisere de irritasjoner som kan komme efter en barbering.

Det kan være langt mellom liv og lære. En teori er en ting, det virkelige liv en annen ting. I begynnelsen brukte jeg bare varme duker til kundene, og noen kunne bli sår, først og fremst på halsen. Dette bedret seg sterkt da jeg tok kalde duker på helt til slutt i barberingen, og de mest sensitive kundene, mer enn en kald duk. Uansett, varmt vann, og kaldt vann på slutten kan aldri skade, og med "makt" åpner vi porene.

Utvidelse/sammentrekning kan også skje med kniven. Når jeg har sepet inn en kunde, da drar jeg kniven på stroppen, for så å ta den under "kokende" springvann. Nu skal stålet utvide seg. og jeg tørker av kniven og stryker den med det samme meget lett på stroppen. Hvis teorien er riktig, da skal kniven bli meget skarp. For å spissformulere meg litt, jeg stropper en skarp kniv som på grunn av sin varme er blitt større, stryker den så på stroppen, og når kniven "krymper" vil den bli ekstra skarp. Når jeg under selve barberingen skyller sepen på kniven vekk noen ganger, bruker jeg alltid kaldt vann. Ut fra mine erfaringer er dette klart det beste.

Mvh Tyfon

Det er riktig at porene ikke har egne muskler, derfor må de åpnes med "MAKT". Varmt vann vil myke opp huden, og når vi drar i huden, gjør vi de steder som vi skal barbere til større områder, slik at huden strekkes ut, og porene må avgi sin "tetthet", slik at kniven vil skjære bedre. Derfor vil jeg ikke uten videre akseptere at å "åpne porene" er et galt uttrykk.

Mine tanker rundt det å strekke huden, er at når det gjøres vil hårene stritte mer ut fra ansiktet, og man vil oppnå en tettere barbering. Det vil så klart også hjelpe med tanke på rynker, arr og å generelt gjøre ansiktet "flatere", slik at det blir færre kriker og kroker for bladet å krype rundt.

Det vanligste, og forsåvidt eneste, argumentet jeg har hørt hittil i forhold til åpning og lukking av porene, er at det skal hjelpe med rensing av huden når de er åpne, og at huden skal se friskere ut når de er lukket. - Det argumentet faller så klart i fisk når man ser på hvordan huden faktisk oppfører seg.

Ditt innspill var derimot et langt mer interessant og troverdig argument.

Det bør dog nevnes at marokkanske barbere visstnok gjør det absolutt motsatte; altså at de klemmer huden sammen(!).

I begynnelsen brukte jeg bare varme duker til kundene, og noen kunne bli sår, først og fremst på halsen. Dette bedret seg sterkt da jeg tok kalde duker på helt til slutt i barberingen, og de mest sensitive kundene, mer enn en kald duk. Uansett, varmt vann, og kaldt vann på slutten kan aldri skade, og med "makt" åpner vi porene.

Ut i fra det jeg har sett på ymse nettforum og kommentarer til Youtube-videoer, har jeg forstått det som at både kaldt og varmt vann sies å hjelpe mot sår hud.

Selv tror jeg det avhenger mest av personlige preferanser, men også det faktum at alle er forskjellig.

Jeg har personlig merket liten forskjell på kaldt og varmt vann, annet enn at jeg foretrekker det varme, og at det kalde får meg til å skynde meg litt mer for å bli fort ferdig.

Tusen takk for et interessant innspill, og velkommen tilbake!

Da har min første bestilling fra Barbershop kommet og det jeg kjøpte var:

- Merkur 34c HD høvel

- derby og feather blader

- Proraso barberkrem

- T&H aftershave balm

- Prosaso styptic gel

- blodstillerstift

Olje, rens, kost, stativ osv får bli mitt neste kjøp da jeg har dette fra før.

her er mine første erfaringer/problemer:

- den første barberingen var naturlig nok en slags utprøving, der jeg brukte lang tid og var veldig forsiktig. God foreredelse med rens og mye varmt vann og olje. Selve barberingen ble naturlig nok ikke den tetteste da jeg barberte en runde rett ned. etter barberingen påførte jeg rikelig med kaldt vann og T&H aftershave balm. et par små kutt ble effektivt stoppet av blodstillerstiften.

Resultatet ble litt som forventet, hadde noen barberkviser/utslett på hals fra før som nok ble litt irritert etter en ny barbering. det jeg merket fra før var at det rødheten og irritasjene ble litt mindre i løpet av de første timene sammenlignet med tidligere 5-blads barberinger. før har det hatt en tendens til å bli litt mer irritasjon etter et halvt dødn, men nå ble det mindre etter hvert. dette følte jeg som positivt.

Den andre barberingen derimot:

samme forberedels og barberte en gang rett ned: brukte ikke like lang tid som den første barberingen. resultatet av denne barberingen var mange små kutt på halsen der jeg bruker å få irritasjoner/ingrodde hår osv og huden var ganske irritert. nesten mer enn vanlig. Jeg hadde håpet på en et bedre resultat en første barbering med et ble altså ikke det.

Har etter de to første barberigene noen spørsmål:

- Det er vel normalt at huden blir irritert de første gangene og at men får små kutt, men siden jeg barberte en passering rett ned, er det andre ting jeg kan gjøre for å ungå mine problemer? Problemene med irritert hud(barberkviser/ingrodde håer oppstår nesten bare på halsen min. Er det noe jeg burde gjort annerlede? eller bør jeg bare være tolmodig og kanksje prøve å barbere mere med hårene på halsen enn rett ned?

Det andre problemet mitt var bruken av T&H aftershave balm. den føltes god og lindrene, men det flasset veldig. Etter bare litt massering i hånden og annsiktet flasset alt av og det resutlerte i et tørt og klistrete flassbelegg som bare falt av? Kan det være no galt med produktet? tro det var på salg. Kan slike produkt gå ut på dato? evt er dette noe jeg kan få igjn på garanti?

Jeg er iallefall i gang med barberingen og det var gøy! Håper teknikk osv blir raskt bedre slik at resultatene også kan komme! Håper på svar og videre rådgivning fra dere på forumet.

På forhånd takk.

Hei

Dine første erfaringer høres ut som de samme som for veldig manges del; Små kutt, skjeggstubber som står igjen her og der, rød og sår hud, osv :rolleyes:

Ikke la dette ta motet fra deg. Det er viktig at du tar tiden til hjelp, eventuelt studerer instruksjonsvideoer som demonstrerer riktig teknikker osv. Noen mestrer denne nye barberingsmetoden nesten med en gang, mens andre trenger uker, kanskje måneder, før det sitter.

Jeg har en mistanke om at du nok bruker for stort trykk på høvelen mot huden. Det er dette som er den vanligste årsaken til hudproblemene du nevner, og det som kanskje skiller DE-høvler mest fra flerbladshøvler. Med flerbladshøvler er det nesten så man må ha et markant trykk mot huden, mens dette ikke er tilfelle med en DE. Husk også på å strekke/rette ut huden der du barberer deg, slik at bladet får en glatt, plan flate å bevege seg over.

Jeg har sett profesjonelle barberer hevde at alle menn har samme vekstretning på skjegget i ansiktet, bortsett fra akkurat rundt Adamseplet. Dvs at det stort sett gror "rett nedover" i mesteparten av ansiktet og halsen, men at det kan ha forskjellige retninger rundt Adamseplet.

Til å begynne med synes jeg du skal satse på f.eks to runder med WTG (With The Grain - med vekstretningen), og heller meget forsiktig forsøke deg litt på tvers rundt Adamseplet. Du kan også med et par fingre, trekke med deg huden sidelengs vekk fra Adamseplet, slik at du slipper en kul under, som gjør huden ujevn når du barberer dette området.

Pass også på at du ikke bruker blader som har blitt sløve, da dette også kan forårsake sår og rød hud. Det er meget individuelt hvor lenge den enkelte kan bruke et blad, før det må skiftes. Her får du prøve deg frem, men det virker som om mange bruker et blad 5-7 dager før de skifter.

Jeg har ingen erfaring med T&H AS Balm, og kan ikke gjette hva som kan være årsaken til flassingen du beskriver. Kanskje andre har noen erfaring eller tips om dette?

Men altså, det viktigste for deg er å godta at det kan ta noe tid å finne rett teknikk, men du vil trolig se forbedring fra dag til dag :)

Her får du prøve deg frem, men det virker som om mange bruker et blad 5-7 dager før de skifter.

Selv kan jeg bare bruke et Feather- eller Derby-blad to ganger, mens Merkur kan tynes litt mer og brukes tre ganger før jeg ser ut som en kokt hummer etter barberinga. :D

Om du kjenner at bladet tar ujevnt, lugger, krafser og bråker, bør du bytte det ut selv om du er midt i barberinga.

Jeg anbefaler ikke å tenke "Pyttsann", og lide deg gjennom en barbering med et sløvt blad!

Gooner,

Jeg har noen spørsmål angående din barbering:

1. Hvor ofte barberer du deg?

2. Lager du skum først?

Jeg bruker selv T&H Balm. og jeg har ikke det problemet som du nevner.

jeg bruker også T&H balm og har heller aldri opplevd de problemene du beskriver... Jeg påfører den riktignok rett i ansiktet med noen små "klatter" hist og pist før jeg smører den utover. Du bruker ikke noe annet i ansiktet først eller?

Gooner,

Jeg har noen spørsmål angående din barbering:

1. Hvor ofte barberer du deg?

2. Lager du skum først?

Jeg bruker selv T&H Balm. og jeg har ikke det problemet som du nevner.

Hei,

jeg barberer meg ikke så ofte, jeg veksler med å ha litt 3-dagers å det å barbere meg ofte. Har ikke kraftig skeggvekst så et par ganger i uken holder egentlig for å se representabel ut.

Jeg lager skum først ja, kjøpte prorasos sitt skum. har tidligere brukt Zihr barber krem, men har alltid hatt problemer med rødhet og irritasjon.

jeg bruker også T&H balm og har heller aldri opplevd de problemene du beskriver... Jeg påfører den riktignok rett i ansiktet med noen små "klatter" hist og pist før jeg smører den utover. Du bruker ikke noe annet i ansiktet først eller?

hei,

jeg brukte en Zihr barberolje før jeg la på selvblandet skum fra prorasos krem. så skyldte jeg annsiktet godt etter barberingen før jeg masserte inn balmen. mulig jeg kne den for mye i hånden først slik at den tørket og begynte og flasse?

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...