Jump to content
Barbershop.no forum
nattugle@gmail.com

Gillette super speed

Recommended Posts

Kom over nettsidene til barbershop.no for et par dager siden, og gikk straks i gang med full gjennomsøkning av huset på jakt etter en gammel høvel jeg viste jeg hadde liggende. Jeg har blitt møkka lei engangs-høvler og maskiner. Ingenting fungerer som det skal, og det har ført til at jeg har latt håret vokse seg frodig og villt i ansiktet (litt trimming i ny og ne).

Til alt hell kom jeg over høvelen jeg har savnet: Gillette Super Speed. Det er en godt brukt høvel fra 50-tallet en gang, så det er en del nostalgi ute og går må jeg medgi.

Det jeg kunne ønske meg nå er noen gode tips til en totalt fersk barberer. Jeg har skjønt at jeg trenger såpe/krem, kost, blader, god tid, og en stor porsjon tålmodighet for å mestre denne edle kunstformen.

Så alle gode råd/tips mottas med takk :)

Hei Rookie, og velkommen :)

Jeg har selv et par høvler av typen Super Speed, og de er solide, klassiske modeller, som er ganske ettertraktede.

Du nevner ganske riktig de tingene du trenger for å få best utbytte av barberingen. Du kan selvfølgelig benytte skum på boks, og påføre dette med hånden, men siden du er på disse sidene, er du åpenbart ute etter noe bedre :lol:

Anbefalingene av merker og modeller vil nok være like mange som brukerne her, men om jeg skulle foreslå noe, ville jeg valgt en Proraso barberkrem på tube, og Feather eller Derby barberblader. Koster i grevlinghår regnes som de beste (selv om jeg personlig synes f.eks Proraso's grevlingbust-kost er ypperlig). og sjekk omtaler av forskjellige modeller på forumet. Pris gjenspeiler som oftest størrelse, samt kvalitet på hårene.

Bruken av høvelen er i utgangspunktet ganske lik en flerbladshøvel, men krever bl.a. en mye lettere hånd og aktiv strekking av huden under barberingen.

Det finnes flere gode videoer som beskriver oppskumming, bruk av høvel m.m. på forumet/butikken, og jeg anbefaler at du studerer disse.

Lykke til, og hold oss oppdatert :)

Når det kommer til såper/kremer, har jeg forstått det som at spesielt kremene fra Proraso er populære blant nybegynnere. Jeg har ingen erfaring med produktene til Proraso selv, men ut i fra det jeg har hørt, er såpene deres et "safe bet".

Selv vil jeg anbefale Lucky Tiger liquid shave cream, fordi den er både god på huden, lett å skumme opp, lukter godt og er drøy i bruk.

Les anmeldelse og kommentarer til barberkremen til Lucky Tiger her.

Angående blader tør jeg nesten ikke å anbefale et bestemt merke, fordi synspunktene varierer ekstremt når det kommer til blader; selv hørte jeg mye godt om bladene til 7AM, men hadde selv en forferdelig opplevelse med dem.

Mitt råd vedrørende blader, er å prøve ut flere forskjellige på egenhånd; dog det bør nevnes at de tre, kanskje største, merkene som selges via Barbershop, alle er av høy kvalitet, og at det er sannsynlig at du vil ende opp med å like minst ett av merkene. :P (Derby, Feather, Merkur)

Da er diverse utstyr (endelig) bestilt!

Feather-blader, Mühle gavesett (barberkost, barbersåpe og skål), og sist, men ikke minst; Proraso Styptic gel B)

Regner med at det blir litt blodsutgytelse på badet en stund fremover, men jeg går på med krum hals og skarpe blader, så får vi se åssen det bærer av sted :D

Gleder meg til å rake av alt trynehår med skikkelig utstyr!

Will keep y'all posted B)

Da var første barbering med DE-høvel, feather-blader, såpe og kost unnagjort. Må si jeg er mektig imponert over skarpheten i bladene! Det ble selvfølgelig blodsøl, men det var jeg forberedt på :rolleyes:

Leste en god del, og så en del videoer på Youtube i forkant, men ingenting kunne egentlig forberede meg på lukta av grevling fra kosten! Fy og f... for en lukt! :( Får trøste meg med at det visstnok skal bli bedre over tid. Eneste jeg nå mangler er et stativ:-)

Frelst på barbering med De-høvel? JA! Kommer jeg noengang til å gå tilbake til nymotens skrot? NEI!

Takk til Barbershop for rask ekspedering av utstyr:-)

Lukten forsvinner i løpet av en uke. Så det trenger du ikke å bekymre deg over.

Blodsølet ditt kommer nok av dårlig lagd skum. Hvis du har kjøpt det settet jeg tror du har kjøpt så er den såpen litt mer tricky å få skum av enn mye annet. Anbefaler deg å kjøpe deg colonel conk amber. Billig og god såpe. 75 kr. Varer vel omtrent et år. Litt mer tilgivelig når det kommer til oppskumming enn mye annet. Så det er bare å slenge med når du kjøper deg stativet du mangler.

Hvis du ikke har kjøpt deg skikkelig aftershave balm e.l. så anbefaler jeg det. Merket forskjellen når jeg gikk tom og over på noe jeg hadde fra nivea. Makan til feit lotion som ikke ville inn i huden. Proraso sin var i hvert fall mye bedre.

Men du får nå bare prøve deg frem og gratulerer med barberingsåpenbaringen.

... ingenting kunne egentlig forberede meg på lukta av grevling fra kosten! Fy og f... for en lukt! :( Får trøste meg med at det visstnok skal bli bedre over tid. ...

Det hjelper også å vaske busten i shampo eller Zalo. Ikke bruk for varmt vann til dette, bare lunkent.

Det hjelper også å vaske busten i shampo eller Zalo. Ikke bruk for varmt vann til dette, bare lunkent.

Det tipset skal prøves i ettermiddag. Jeg synes fortsatt det stinker grevling av kosten, så her må jeg gå på med nye remedier for å få bort dyrelukta :D

Blodsølet ditt kommer nok av dårlig lagd skum.

he, he... ja, det skal innrømmes at jeg nok var litt for utålmodig når jeg satte i gang med å lage skum. Det kan også godt hende jeg var litt for hardhendt med høvelen. Det er ganske stor forskjell på en god DE-høvel og moderne "junk". Tror nok det fortsatt sitter litt for mye i at jeg må ta i litt når jeg skal barbere med høvel.

Takker for tips og råd!

I kveld skal det høvles til den store gullmedaljen! :D :D :D

Superspeed er glimrende høvler, som allerede nevnt :)

Jeg kan legge til at det finnes (så vidt meg bekjent) tre typer av disse, avhengig av skjeggtype og aggressivitet. De ulike modellene har forskjellig farge på håndtaket; blå, sølv og rød (fra mild til aggressiv). Selv bruker jeg rød, som fungerer meget godt sammen med Feather.

Lykke til :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...