Jump to content
Barbershop.no forum
Shepard

Rengjøringstips av barberhøvel!

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen har funnet en god måte å rengjøre sin høvel på?

Jeg har en Merkur Vision som jeg rengjør med såpevann og tannbørste, også noe symaskinolje inni mellom og det fungerer helt ok, men jeg er nysgjerig på om andre har funnet sine egne tips og om de er villig til å dele det med andre? Høvelmerke er av mindre betydning, men om du har noen gode tips? Så del det gjerne. - Shep :)

Velkommen til forumet :)

Selv har jeg stort sett brukt tannbørste og Q-tips, men jeg går ut i fra at piperensere også kan brukes.. om man er redd for riper, hvis man f.eks har en antikk høvel, kan mikrofiberklut være løsningen.

Når det kommer til gamle høvler med fastgrodde såperester og rusk, vil jeg tro at ammoniakk er en god løsning. - De fleste "metallrensene" jeg har vært borti, og også de som brukes av sølv- og gullsmeder består i all hovedsak av ammoniakk, men da gjerne med tilsatte pigment og fortykningsmidler o.l. for å polere samtidig som det renser.

Selv har jeg oppnådd ganske blanke flater kun ved å polere med bakepulver og vann, men jeg har også hørt at varm eddik med mel skal fungere ypperlig.

Velkommen til forumet :)

Selv har jeg stort sett brukt tannbørste og Q-tips, men jeg går ut i fra at piperensere også kan brukes.. om man er redd for riper, hvis man f.eks har en antikk høvel, kan mikrofiberklut være løsningen.

Når det kommer til gamle høvler med fastgrodde såperester og rusk, vil jeg tro at ammoniakk er en god løsning. - De fleste "metallrensene" jeg har vært borti, og også de som brukes av sølv- og gullsmeder består i all hovedsak av ammoniakk, men da gjerne med tilsatte pigment og fortykningsmidler o.l. for å polere samtidig som det renser.

Selv har jeg oppnådd ganske blanke flater kun ved å polere med bakepulver og vann, men jeg har også hørt at varm eddik med mel skal fungere ypperlig.

Takk for det! :rolleyes:

Noterer meg tipsene.

-Shep

jeg gnur inn høvelen med såpe, og bruker neglebørsten og skyller, gullende ren, altid.

Nå forsøker jeg imidlertid å gjøre dette ofte da, annenhvert bladbytte f.eks

En annen mulighet for rensing, uten ammoniakk, er dette: Gesswein Ultrasonic Cleaner

Ulempen er at man må ha en ultralydmaskin, men den løser fett ganske bra. Evt spør om din lokale gullsmed kan kjøre den en liten runde.

Baksiden av et lær/skinn og et syntetisk diamantpulver (Diamantine) er gull for polering.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...