Jump to content
Barbershop.no forum
rune

barberer meg til blods

Recommended Posts

se det folkens. må først komentere den raske behandlingern på¨barbershop.no. bestilte mandag. hadde varene på onsdag. bra levert.

er nybegynner med et blads høvel. og har derfor et par spørsmål.

etter som jeg har lest her skal man barbere først med hårene og så mot for og få den beste barbering.

barberte meg i går for første gang. det gikk greit og er fornøyd med resultatet. kun 2 blødninger. wow.

i dag prøvde jeg på nytt.for og få vekk alle hårene. har et felt på hver side av halsen der hårene gror vekk fra spiserøret for og si det sånn. spessielt på høyre side pleier jeg og få utslett etter barbering(røde prikker)når jeg brukte min gamle gilette om ligger i søpla. med den så barberte jeg halsen fra bunen og opp. men når jeg barberer meg der mot hårene så begynner jeg og blø flere plasser. ser ut jeg er skutt med hagle på høyre side. hva kan dette skyldes. bladet er helt nytt. kjenner det rykker og napper når jeg drar høvelen.

varmet opp ansiktet og masserte godt med grevlingen.

takker for svar.

Velkommen til forumet! :)

Selv starter jeg alltid med å barbere med hårene og også nedover i én retning på halsen, deretter går jeg på tvers av hårene i ansiktet og tar enda et drag nedover på halsen.

De gangene jeg har prøvd å barbere mothårs på halsen, endte det stort sett med mye blodsøl.

Et "triks" jeg bruker når jeg barberer de mest sensitive stedene i ansiktet, er å holde fingerne løst rundt "nakken" på høvelen; altså nesten så høyt opp under hodet som mulig - Slik unngår jeg å ta i for hardt med høvelen, og skåner dermed de sartere delene av ansiktet.

Prøv med en lettere hånd på høvelen og ett annet blad merke.

Jeg liker ikke Merkur sine blader og ga bort de jeg hadde da jeg solgte en av De høvelene mine for noe siden.

for meg er Wilkinson Sword og Israeli, eller til og med Feather bedre...

Hei Rune, og velkommen hit :)

Du har nok støtt på de vanlige problemene man ofte opplever når man bytter fra multiblads-høvler til DE-høvel - nemlig småkutt og blødninger <_< . De mulige årsakene har allerede blitt nevnt over, men jeg vil foreslå at du inntil videre i alle fall, ikke barberer deg mot hårene. Mange mener at man aldri skal gjøre dette, mens andre mener at man kan gjøre det, bare man gjør det riktig. Som nybegynner på DE-høvel, vil jeg nok anbefale at du inntil videre unngår dette.

Den aller viktigste årsaken til kutt og blod, er for stort trykk på høvelen. Det kan nesten ikke sies for ofte, men man må være ytterst lett på hånden når man fører bladet over huden, for et tilstrekkelig skarpt blad skal kutte skjegget uten å behøve å trykke og slite. Du kan f.eks prøve å holde langt bak på skaftet med kun tommel- og pekefinger mens du barberer deg. Da er det vanskelig å få trykket veldig hardt inn mot huden.

Husk også på å strekke huden godt ut i området du barberer deg, og vær ekstra varsom rundt de vanskeligste områdene, som rundt hakespissen og Adamseplet.

Det burde kanskje vært nevnt først, men det er også veldig viktig at du får preparert huden/skjegget godt før du begynner å barbere deg.

Detaljer rundt dette finner du bl.a. her: http://www.barbershop.no/artikler, under "videoer".

De fleste, om ikke alle, som går over til DE-høvel eller barberkniv, opplever større eller mindre problemer med den nye barberingsrutinen. Mitt beste råd er derfor å ikke gi opp med en gang, for når teknikken etter hvert blir perfeksjonert, er det ikke noen annen form for barbering som gir like stor glede og resultat, både før, under og etter barberingen :D.

Merkur 34C HD tradisjonell barberhøvel

Feather Hi-Stainless barberblader 10-pakning

Truefitt & Hill Ultimate Comfort barberkrem

dette kjøpte jeg til info

Den aller viktigste årsaken til kutt og blod, er for stort trykk på høvelen. Det kan nesten ikke sies for ofte, men man må være ytterst lett på hånden når man fører bladet over huden, for et tilstrekkelig skarpt blad skal kutte skjegget uten å behøve å trykke og slite.

Helt enig! Med Gillette-høvler må man jo stort sett presse den mot huden, så det er ofte dette som er grunnen til at man kutter seg når man går over til DE-høvel. Bare ørsmå menger trykk gjør en stor forskjell, men dette er ikke alltid så lett å huske på de første gangene. Øving gjør mester :)

Merkur 34C HD tradisjonell barberhøvel

Feather Hi-Stainless barberblader 10-pakning

Truefitt & Hill Ultimate Comfort barberkrem

dette kjøpte jeg til info

Jeg begynte selv for en knapp uke siden og har kun hatt to knøttsmå blodprikker. Jeg dusjer først i varmt vann og har en liten håndduk som jeg dynker i varmt vann og har på kjaken mens jeg skummer opp krem. Jeg bruker preshaveoljen til Truefitt, samme barberkrem som deg, Alu-blokk som jeg går over med for å kjøle ned huden etterpå, og Truefitt aftershave. Med min Merkur Progress (Derbyblader) har dette funket overmåtes bra. Jeg så masse videoer i forkant fra samme fyren som det er lagt ut tutorials av her inne, og tok meg faktisk tiden til å venne meg til å ikke trykke på flerbladshøvelen min før jeg gikk over. Da fikk jeg samtidig studert nøyere hvilken retning hårene vokste. Foreløpig kan jeg ta forsiktig 3dje runde mot hårene i ansiktet, men halsen tror jeg får klare seg med 2 runder medhårs i uoverskuelig fremtid. (Jeg blødde veldig lett med flerbladshøvel og skum på boks). Skal jeg resonere så tror jeg faktisk det er preshaveoljen til Truefitt som gjør den største forskjellen. Kan anbefales veldig (Og lukter sabla friskt og digg).

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...