Jump to content
Barbershop.no forum
Setarkos

Godt Øl

Recommended Posts

Det finnes mange goder i livet, enten det er en perfekt barbering, god mat eller en god sigar.

En av de jeg setter stor pris på er ordentlig øl.

Her til lands er det en oppfatning om at øl er Pils Rignes eller Hansa er det som gjelder alt ettersom man befinner seg på øst eller vestlandet (Nordover går det i Dahls)

Den siste tiden har folk oppdaget at øl er mye mer enn dette. Vi har selv lange tradisjoner for godt øl i landet vårt. Eksport har gjort det mulig å kjøpe øl fra hele verden.

hovedbilde_servering_av_oel.jpg

Hva er øl?

Vann, malt, humle og gjær

Øl er verdens eldste og mest utbredte alkoholholdige drikk. Det er også verdens mest populære drikk, etter vann og te. Bryggekunsten oppsto trolig for nesten 10.000 år siden, mellom elvene Eufrat og Tigris i dagens Iran. Siden har det gyldne brygget stått sentralt i menneskene sosiale, politiske og religiøse liv.

I det latinsk språket finnes også verbet Bibere, som betyr å drikke. Gjennom tidene har dette blitt til Beer i England og Bier i Tyskland. I Norge hadde vi i middelalderen den samme ordstammen i Bjor som ble brukt på importert øl. Munngodt ble brukt om tynt og lett daglig øl. Men vi kommer ikke frem til øl på denne måten !

Svaret finner vi i gamle indoeurpeiske språk hvor de hadde ordet Olut (gul-brun), dette har gjennom tidene blitt til Alut videre til det norrøne Alu og så til Aul. Blant de aller første skriftlige overleveringene vi har i Norge er runesteiner med ordet Alu fra ca 4-500 e Kr. Dette var nærmest et magisk ord som bl.a ble brukt i forbindelse med rituelle begravelser– altså Gravøl. I England har ordet blitt til Ale og hos oss til Øl. Det spesielle her er at øl fremdeles heter Olut på finsk, dette kom sannsynligvis inn som et låneord fra indoeuropeisk til det finsk-ugriske språket for veldig lenge siden - og har ikke forandret seg siden.

I følge gammelnorsk skikk ble en hver høytid eller offentlig handling beseglet med en skål øl. Uten denne var hverken et giftermål eller en arvepakt juridisk bindende.

Festarøl, Brudeøl, Barnsøl,Gravøl og Arveøl var navn på slike rituelle handlinger.

Rester av disse ordene har vi fremdeles i dag i det norske Barsel (barnsøl) og det engelske Bridal (brudeøl).

Vikingkongenes mjød var ikke noe øl men honningvin (gjæret honning og vann) og ble kun servert ved de rikes bord. Det meste ble importert fra Tyskland og England.

Man deler øl inn i to hovedklasser:

Undergjæret øl smaker rent, er uten preg av gjæringen og er ofte lettere og tørrere enn overgjæret øl. Pilsnerøl, bayerøl og bokkøl er brygget ved undergjæring.

Overgjæret øl er vanligvis fruktig, fyldig og komplekst, og av og til litt sødmefylt. Kjente øltyper som er produsert ved overgjæring er hveteøl, belgiske klosterøl, britiske ales, porter og stout. Overgjæret øl vil som regel utvikle seg positivt ved lagring.

"Øl" er ikke lenger "bare øl", men det er overgjæret, undergjæret, norsk, importert, mikrobrygget, sterkt øl på polet, spesialøl i butikken eller alkoholfritt. Samles dette i en og samme pott blir det som å sammenligne epler og bananer.Hvordan vi skal klassifisere ølet før smaking kan være en smakssak. Som et minimum bør det skilles mellom alkoholstyrke (alkoholfritt, butikk, vinmonopolet). Deretter kan du skille mellom for eksempel overgjæret og undergjæret øl eller mellom norsk og importert øl.

Fordi gjærtypen og gjæringsprosessen er så utslagsgivende for ølets karakter, kalles gjær for ølets hjerte. Når vi skal klassifisere øl, gjøres dette vanligvis ut fra hvilke gjærtype ølet er laget på.

Mikrobryggeriboom

Man trenger ikke importere for å få tak i godt øl av tradisjonelle eller eksotiske ølsorter, de siste årene har antall mikrobryggerier i Norge økt.

Disse mikrobryggeriene produserer i mindre skala og verdsetter kunsten og kvaliteten fremfor kvantitet.

En øl fra et mikrobryggeri vil sannsynligvis være produsert av de beste råvarene på markedet enten det gjeller korn/malt, humle eller gjær. Ølet er ofte levende, dvs det er ikke pasteurisert.

Disse mikrobryggeriene produserer ikke "på samlebånd" men i individuelle "batcher" på den måten kan de lage akkurat den ølsorten de ønsker.

Eksempler på Norske Mikrobryggerier:

Nøgne Ø

Gamle Rykene Kraftstasjon, 4885 Grimstad

Haandbryggeriet

Thornegaten 39, 3015 Drammen

Oslo Mikrobryggeri

Bogstadveien 6, 0355 Oslo

Ægir Bryggeri

Boks 44, 5742 Flåm

Håper denne tråden kan bidra til at flere ønsker å eksperimentere med øl smaking.

Post gjerne smaks-notater.

Kilder: Tore Hage, Sigrid Strætkvern. m.f.

Anbefaler Valdres Gardsbryggeri, i Øystre Slidre kommune. :)

Kjøpte en 2liters flaske med Staut fra de, håpet og trodde det var en slags Stout, men ble positivt overrasket :)

Ellers, er det synd at trådstarter ikke klarte å få med seg Schauskjelleren mikrobryggeri, og Amundsen Bryggeri og spiseri da :)

Ellers kan jeg kanskje dele en av grunnene til at jeg har vært særdeles stille en periode..

https://picasaweb.google.com/107561384765867748075/Bryggedag#

https://picasaweb.google.com/107561384765867748075/Brygging#

Hoff disse spontanhobbyene.. :)

:)

De nevnte bryggeriene var bare noen eksempler. Flott om flere kommer med oppfordringer, gjerne med noen smaksnotater eller oppsummering av pub eller lignende.

Fine bilder! Veldig fin speidel du har der. 20 eller 50L?

Selv har jeg bare et selvkonstruert plastbryggeri foreløbig, men det gjør nytten. :)

De nevnte bryggeriene var bare noen eksempler. Flott om flere kommer med oppfordringer, gjerne med noen smaksnotater eller oppsummering av pub eller lignende.

Fine bilder! Veldig fin speidel du har der. 20 eller 50L?

Selv har jeg bare et selvkonstruert plastbryggeri foreløbig, men det gjør nytten. :)

20 Liter, holder :), ulempen er nok maks 5.5-6kg malt, så jeg får ikke råsterke øl uten å dobbelmeske eller tilsette dme dog, men holder sålangt.

Har også kjøleboks, kjele, og de greiene der, men ble for plasskrevende, samt at kjelen er bare 25 liter.

(kjelen i Speidelen rommer jo mye, endte opp med 25 liter i et brygg, og det var fortsatt greit med plass i den)

Anbefaler Valdres Gardsbryggeri, i Øystre Slidre kommune. :)

Geir som nå hovedsakelig driver Barbershop var faktisk med å starte dette bryggeriet :)

Av øl som er noenlunde lett å få tak i så er jeg størst fan av Guinness og div. fra Nøgne Ø. Også mye bra tysk hveteøl. Ellers var jeg på Schous Mikrobryggeri for et par uker siden, veldig bra både ølet og lokalet!

Geir som nå hovedsakelig driver Barbershop var faktisk med å starte dette bryggeriet :)

Jeg har virkelig begynt å innse at verden er liten, og Norge enda mindre.. Jeg ble kjent med Valdres Gardsbryggeri gjennom stefaren min, som skal være i slekt med noen av de som driver det. :P

Også mye bra tysk hveteøl.

Liker det jeg leser, selv en stor fan av sydtysk hveteøl. Noen ulike merker er også å få på polet her til lands om dagen. Kan nevne: Paulaner, Weihenstephaner, Erdinger. Slenger opp smaksnotater av noen av de nevnte. Kanskje noen har interesse av det.

@ asbjorn. Er "Valdres Staut" en Stout eller en annen form for ale? Den så veldig kobberfarget ut på bildet.

Weihenstephaner

Hefe Weissbier

Øl fra verdens eldste bryggeri.

Farge og lukt: Lys sommergul, uklar. Lukter lett og fruktig. hint av eple, nellik, honning!

Smak: Masse smak, men den føles alikevel "lett" Lys honning, banan, citrus, god hvetesmak. Lite hint av sitron.

Vurdering: Veldig god allround. Frisk og fruktig. Denne smaker nesten blomster. Den må være perfekt i sommervarmen!

Laget av: hvetemalt og byggmalt, humle, gjær, vann.

Alkohol: 5,4%

Pris. 50 kr.

Karakter 90/100

post-495-0-33442000-1299878978_thumb.jpg

Paulaner Hefe-Weissbier

Naturtrüb

Farge og lukt: Ekte fyldig weissbier. Fruktig lukt av banan og kanskje eple nådde meg allerede når jeg helte i glasset. Behagelig gjærlukt. Fargen er ganske mørk "Kobbergyllen".

Smak: Mykt anslag, massiv fruktighet tar over og fortsetter utover i ettersmaken. Litt karamell.

Vurdering: Herlig! Denne er det klasse over. Ettersmaken varer lenge. Hint av honning faktisk! Fantastisk god og fruktig.

Laget av: Hvete, bygg, humle, gjær, vann

Alkohol: 5,5%

Ca Pris. 45 kr.

Karakter 95/100

post-495-0-26139500-1299878950_thumb.jpg

Pinkus Hefe Weizen

Naturtrüb (Flaskemodnet)

Brauerei Pinkus Müller, Tyskland - Bioland

Farge og lukt: Strågul, tåkete, dominerende lukt av hvete. Sitrus-aktig.

Smak: Søtaktig hvete, lite frukt, frisk brød lignende smak. Flatt nesten fraværende skum.

Vurdering: Midt på treet, frisk og god, kunne vært mer fyldig. Perfekt etter en plenklipp i sommervarmen.

Credit for fullstendig økologisk brygg.

Laget av: hvetemalt og byggmalt, humle, gjær, vann. Organisk dyrket(Økologisk)

Alkohol: 5,00%

Pris. 46,50 På Vinmonopolet.

Karakter 40/100

post-495-0-84025200-1299879129_thumb.jpg

Liker det jeg leser, selv en stor fan av sydtysk hveteøl. Noen ulike merker er også å få på polet her til lands om dagen. Kan nevne: Paulaner, Weihenstephaner, Erdinger. Slenger opp smaksnotater av noen av de nevnte. Kanskje noen har interesse av det.

@ asbjorn. Er "Valdres Staut" en Stout eller en annen form for ale? Den så veldig kobberfarget ut på bildet.

Desverre, ikke en Stout, det var det jeg trodde selv. Men det var en veldig god Ale, slags Pale Ale om du vil, ikke kraftig humlet, ikke bitter, men god, lettdrikkelig.

Har et ganske morsomt øl å bringe opp på banen.

Kriek.

Spontantgjæret øl brygget på kirsebær. Morsomme her er at i stedet for å tilsette en gjærkultur så bare åpner de taket på bryggeriet og slipper inn sporer som flyr i luften. Vanskelig å få fatt i Norge grunnet vår gode alkoholpolitikk.

Men fant dette i Spania for et par år tilbake. Husker ikke navnet i farten.

Ølet jeg drakk hadde en fruktig smak, men var ikke søt på noen som helst måte. Ganske intens på smak. Ingen direkte favoritt for min egen del. Men absolutt kjekt å prøve en øltype jeg ikke hadde prøvd før. Kunne også godt tenkt meg å smakt på Geuze som er en annen form for Lambicøl. Men den har jeg dessverre ikke klart å snuble over enda.

Har et ganske morsomt øl å bringe opp på banen.

Kriek.

Spontantgjæret øl brygget på kirsebær. Morsomme her er at i stedet for å tilsette en gjærkultur så bare åpner de taket på bryggeriet og slipper inn sporer som flyr i luften. Vanskelig å få fatt i Norge grunnet vår gode alkoholpolitikk.

Men fant dette i Spania for et par år tilbake. Husker ikke navnet i farten.

Ølet jeg drakk hadde en fruktig smak, men var ikke søt på noen som helst måte. Ganske intens på smak. Ingen direkte favoritt for min egen del. Men absolutt kjekt å prøve en øltype jeg ikke hadde prøvd før. Kunne også godt tenkt meg å smakt på Geuze som er en annen form for Lambicøl. Men den har jeg dessverre ikke klart å snuble over enda.

Du finner forskjellig på Polet av dette, og er du lokalisert rundt Stavanger eller Oslo så serveres dette i pub. Cardinal i Stavanger og Håndtverkerstuene i Oslo (Tror også Amundsen og Schouskjelleren også har litt forksjellig)

Kriek er vel langt fra søt ja, er temmelig syrlige hvis du støter på de riktige, jeg har smakt litt forskjellig av de, men husker selvsagt ikke den ene jeg likte, så jeg har testet andre som ikke var så digg :) Kriek med bringebær f.eks blir alt for surt for min del.

Belgia er ellers stedet for å finne slikt øl :)

Føler jeg har sett på alle pol rundtom i Bergen. Til og med spurt på enkelte. Ganske mulig at det serveres på utesteder. Skal ærlig innrømme at jeg er veldig lite ute på byn. Er altfor dyrt med øl her til lands. I hvert fall hvis du skal ha noe annet en pils. Går vel derfor mest i Hansa fatøl for min del.

Føler jeg har sett på alle pol rundtom i Bergen. Til og med spurt på enkelte. Ganske mulig at det serveres på utesteder. Skal ærlig innrømme at jeg er veldig lite ute på byn. Er altfor dyrt med øl her til lands. I hvert fall hvis du skal ha noe annet en pils. Går vel derfor mest i Hansa fatøl for min del.

Dyrt og dyrt.. :)

Istedet for å tylle i seg billig industripils, så betaler jeg gjerne mer for bedre øl, trenger ikke å helle det i seg:)

Pub'er har "desverre" bedre tilbud på slikt enn vinmonopolet, så det blir der jeg tester endel.

Mener det skal være noen kurrante pub'er Bergen som har bra utvalg også, websiden Venner av nøgne ø har endel info.

I Bergen har du vinmonopolet på Valken (ellerhva det heter), sjekk der, det er det en av Norges to spesial-pol, de har mye kult. (som overhodet ikke eksiterer i pol-listene)

Vært på hovedpolet i Valkendorfsgate og ja. Liker å ta turen innom der når jeg er i byn. Men som det ligger i navnet er det vin de satser mest på og relativt lite på øl i grunn.

Ser faktisk at de har 4 lambictyper i sortimentet sitt og nå. Det hadde de ikke for noen år tilbake. Synes fortsatt at det er ganske dyrt for 50 kr for en liten flaske øl på polet. Da har du en flaske whisky til 500 kr lengre. Men allikevel altfor dyrt.

En annen ting som irriterer meg med alkoholpolitikken her til lands er at øl blir rett og slett diskriminert. De blir pålagt å brygge de slik at de får en alkoholprosent på 4,7. Alt over dette blir mye dyrere og havner på polets hyller. Hvis det i det hele tatt havner der. Ser for meg at det hadde blitt mye bedre øl hvis de hadde fått lov til å bry seg mer om smak enn prosent. De har nærmere 10 000 ulike typer vin mens de har 200 ulike øltyper. Skal ærlig innrømme at 200 hørtes ganske mye ut. Men for alle som tar seg en tur på polet ser at ølet helst er gjemt borte i en krok. Og består av 1-2 hylleraster.

Et annet problem er at polet er bare åpent i normal arbeidstid så det er faktisk ganske vanskelig for en som jobber å ta seg en tur på polet. Må liksom utsette middagen eller ta det i lunsjen. Virker som om det er tilrettelagt for trygdesnyltere og folk som jobber på båt etc.

En annen ting, er ølet de selger på polet ferskt nok? Ser for meg at det kan være litt dårlig rullering på det de har der.

Det beste ølet får du uansett av puber som brygger ølet sitt bak disken. Noe som ikke er eksisterende her til lands.

Det beste ølet får du uansett av puber som brygger ølet sitt bak disken. Noe som ikke er eksisterende her til lands.

Jeps, var i Bamberg, og der brygges det øl over en lav sko, fantastisk :)

Men i Oslo er det allerede tre bryggeripub'er som brygger sitt eget øl, i Flåm har Ægir en bryggeripub og i Valdres har Valdres Gardsbryggeri en egen pub..

Ting skjer..

Er klar over at denne tråden egentlig ser ut til å være "død", men jeg følte at jeg måtte tipse om et fantastisk øl jeg akkurat har fått smake.

Brewdog Paradox Jura, http://www.petedrink...g-paradox-jura/

http://www.brewdog.c...ct/paradox-jura

f9ad2bd3105a624d229d0b930b9090ec_64506.jpeg

Denne tråden er så levende som vi gjør den!

Imperial Stout og øy-whisky er godt. Kult at det funker sammen også. Hvordan vil du beskrive denne? Kan den sammenlignes med noe?

Ægir Natt Imperial Porter er en jeg kan anbefale på det sterkeste! Fløyelsmyk og svært rund til tross for høyt alkoholinnhold, massiv sødme som holder det balansert. Ikke veldig markant bitterhet, men man har kontakt med humlesmaken.

Natt-Imperial-Porter.jpg

http://www.ratebeer....-porter/129139/

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...