Jump to content
Barbershop.no forum
Setarkos

Drømmekost

Recommended Posts

Jo, klar over at kjernen er porøs, men hadde håpet at det ville holde tett dersom den dreide overfalten ikke penetrerte det harde laget i geviret.

Endene må tettes. Planen er å tette med kobberpryd i ene enden og kosten i andre selvsakt. Jeg tenkte at hvis hullene overskrider den porøse kjernen ville det hode tett.

Ja, kan nok hende at jeg må bruke epoxy for ekstra forsegling. Kanskje den rett og slett bør imprigneres med epoxy. <_<

Gode illustrasjoner :)

kommer ikke kobberet til å irre?

Jo, klar over at kjernen er porøs, men hadde håpet at det ville holde tett dersom den dreide overfalten ikke penetrerte det harde laget i geviret.

Endene må tettes. Planen er å tette med kobberpryd i ene enden og kosten i andre selvsakt. Jeg tenkte at hvis hullene overskrider den porøse kjernen ville det hode tett.

Ja, kan nok hende at jeg må bruke epoxy for ekstra forsegling. Kanskje den rett og slett bør imprigneres med epoxy. <_<

Gode illustrasjoner :)

Det er hvertfall viktig å behandle overflaten med et eller annet, for selv om benet i geviret kjennes kompakt ut og du ikke bryter det harde laget, så er det små porer i overflatebenet også, ikke bare i "innmaten". Det vil trekke vann.

Gevir har et hudlag som beskytter når det sitter på dyret.

Alltid gøy med bilder, så legger inn noen fra prosessen.

machined.jpg?t=1302456910

HelicalInterpolation.jpg?t=1302456909

post-495-0-89890900-1353086713_thumb.jpg

post-495-0-08566500-1353086740_thumb.jpg

Angående behandling av gevir/horn. Kjenner noen til oljer eller lignende som kan beskytte, eller må man over på lim/lakk for å holde materialet tett?

Selv om silvertip er deilig luksus kommer jeg nok til å bestille bust av en annen sort neste gang. Ønsker en grevling som er litt stivere. En arbeids"grevling" rett og slett.

Anbefalinger? Bør jeg da gå for Pure Badger / Best badger eller Super badger?

Her er et bilde der man kan se hvor mye den kosten som har blitt brukt har "blomstret" kontra den ubrukte kosten.

Collection.jpg?t=1302456909

Ibenholt-kosten blir nok den tiltenkte gaven i første omgang, men det blir nok flere. Kom gjerne med flere forslag til materialer og design! smile.gif

hvordan vil den i ibenholdt holde seg i kontakt med vann?

jeg har vært borti at ibenholdt kan sprekke litt dersom det blir utsatt for vann - tørket og utsatt for vann igjen.

og kunne dette vært fint å lage i flammebjerk? jeg vet nordmenn bruker det mye i knivskaft.

hvordan vil den i ibenholdt holde seg i kontakt med vann?

jeg har vært borti at ibenholdt kan sprekke litt dersom det blir utsatt for vann - tørket og utsatt for vann igjen.

og kunne dette vært fint å lage i flammebjerk? jeg vet nordmenn bruker det mye i knivskaft.

Har en kost i ibenholt selv, og ja den er sprukket. Ca 1,5 år gammel. Ikke mye, men det begynner å synes.

Men den ser jo så flott ut den Setarkos kosten at det får man vel ta på kjøpet.

Flammebjerk er jo vakkert da. Samene bruker dette mye i knivskaft sammen med kobber. Kanskje en ide?

EDIT: Ikke kobber - messing! Og ikke flammebjørk, men masurbjørk. Er det mulig :P

@Setarkos: Ang hva man kan bruke til behandling så vet jeg at noen bruker bivoks for å impregnere mindre arbeider i ben og gevir. Kun erfaring med reinsdyrgevir selv, men har da ikke hatt behov for forsegling med like strenge krav til vannavstøtende og slitesterke egenskaper. Har hørt at man bruker en annen metode for å konservere hele skjeletter, men vet ikke om det kan fungere. Du kan evt kontakte en taksidermist. De koker da et ferdig renset skjelett eller knokkel før dette monteres direkte etter som jeg har forstått.

Det er noen antydninger til sprekker i kosten jeg lagde også, det vil det bli siden jeg dreide. Når materialet snurrer rundt vil det bli halvparten bearbeiding med og andre halvparten mot veden.

Masurbjørk er lyst med mørke "flekker" også i veden ikke sant? Tror jeg har et slikt skaft på en hunter kniv. Svært lekkert. Hardt virker det også.

Masurbjørk er lyst med mørke "flekker" også i veden ikke sant? Tror jeg har et slikt skaft på en hunter kniv. Svært lekkert. Hardt virker det også.

Stemmer. Her er et eksempel med litt mindre mørke flekker, men mer spill i det lyse treet som også er meget pent.

post-460-0-41251200-1302811000_thumb.jpg

Kostene gjør en utmerket jobb. Det har ikke kommet noen nye i samlingen foreløbig, kreativiteten er rettet mot eksamener om dagen.

Har lyst til å prøve mer i ulike treslag, men lurer også litt på å lage en "space age kost" i enten grad-5 Titan eller karbon-komposittmateriale.

(Skal prøve å huske å si ifra i denne tråden neste gang jeg skal bestille "knobs" med grevlingpels dersom noen ønsker henge seg på.)

Er nok ikke ferdig med dette enda, så alle er velkommen til å komme med forslag på design, materialer eller bare fortelle om sin drømmekost.

horn ja

har leika mye med det, elg,hjort'''''prøvde og lage håndtak av bein fra ein grevling(lang historie)

lempa den bak huset til foreldra siden eg bur i blok.....ikkje stas

men nok om det...horn bruk gjeit. super fint blir det :)

selv ville jeg laga en i plexi glass med cobber kant,noe alla satinegde :)

Tenker stadig på nye design og materialer, men har ikke realisert noe enda. Enn så lenge kan jeg jo dele tegningen av ibenholt-kosten slik at andre med muligheten kan lage selv.

Tegningen er nok litt for detaljert til at det er noen fordeler å følge den for en manuell dreier, men kan komme til nytte om noen har CNC-styring. Dersom noen ønsker tegningen i opprinnelig format, send PM.

Brush5EdwinJaggerClone.jpg

Her er et annet enkelt design med ergonomisk form.

roundbrush.jpg

Brush1.jpg

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...