Jump to content
Barbershop.no forum
Setarkos

Drømmekost

Recommended Posts

Hvis du kunne få kjøpt en kost med form ut fra din fantasi, hvordan ville denne sett ut?

Hvilke egenskaper har den?

Hvordan bør grepet være?

Materiale, vekt, design osv?

EDIT. Hvilken type hår ville den hatt?

Jeg har fattet interesse for tradisjonell barbering og tenker på å lage en "custom" barberkost.

Jeg har tilgang på høyhastighets cnc-dreibenk og noen materialer, men ønsker å høre "fagfolks" mening før jeg går for et design.

Fortell om din drømmekost! :)

Del gjerne en skisse. (Jeg kan bruke denne til å lage en 3D modell)

Dersom dette blir noe av kan det bli aktuelt å kjøre ut noen ekstra som eventuelt kunne blitt solgt til interesserte.

Mvh Setarkos

Jeg har dreid litt før, dog det var stål, messing og nylon, men jeg har fantasert om å dreie min egen barberkost i en stund nå; må innrømme at jeg misunner deg litt.. :P

Egenskaper

• Vekta på kosten er ikke et viktig argument for min del, i hvertfall ikke så lenge den er nogenlunde nærme gjennomsnittet (,hva nå enn det er).
  • Om det kler designet på håndtaket, kan tretypen godt være av den "eksotiske" arten, altså et treverk med markante tegninger - Og da skal håndtaket helst kles i en klarlakk - eller en lakk med litt pigment.
  • Om håndtaket kler en "kjedelig" tresort bedre, kan det godt brukes en lakk med kraftig farge, men helst ikke så mye pigment at strukturen i treverket begraves fullstendig.
  • Busten skal helst være en silvertip; når man først skal få seg en skreddersydd kost kan man like gjerne gjøre den så ekstravagant som mulig.
  • Busten skal i tillegg være av den større/bredere typen.
  • Kosten bør helst være solid konstruert. Den må tåle litt juling fra de morgengretne. ;)
  • Grepet bør være enten stilfullt, eller ergonomisk/klumsesikkert - Gjerne en kombinasjon om mulig, men når det kommer til design, er sjeldent ordene "fin" og "praktisk" synonymer.

Designmessig har jeg gått og tygd på et konsept jeg er overrasket over å ikke ha sett før; nemlig sjakkbrikker.

Jeg personlig synes at dette er et perfekt konsept for barberutstyr generelt - Barberreklamer spiller ofte på den "klassiske, elegante og raffinerte mannen", såvidt jeg kan huske. (Reklamene til Gillette, hvor det brukes ord som "ACTION!", "STEALTH!" og "VIBRATOR!" teller ikke.)

Her er et par bilder jeg klaska sammen i Photoshop sånn i farta:

NB! Beklager at jeg ikke skrev noe om lengde og diameter på dem, og at proporsjonene sikkert ikke er helt korrekte - men håndtakene må sannsynligvis være større enn vanlige sjakkbrikker)

(Ja, jeg vet at springeren ikke kan lages i dreibenk, men jeg synes den ble tøff)

post-484-0-04031500-1298239737_thumb.jpg

post-484-0-10892400-1298239825_thumb.jpg

Takk for tips.

Litt morsomt at du nevner sjakk. Jeg har faktisk modeller til et sjakkbrett klart.

Uansett design, så blir det trolig lagd i Alu, kobber, messing, nylon, evt rustfritt, men dette kan bli noe tungt.

Har lite erfaring fra tre, så det kunne forsåvidt vært artig å prøve.

Som du nevner, det kan bli vrient å kombinere det estetiske med en ergonomisk form, men jeg tror at personlig hadde jeg satt pris på noe som var behagelig å holde i først og fremst. (Selv om jeg mener at praktisk kan være vakkert i seg selv.)

Springeren var tøff! Ingenting er umulig, maskinen er "fleksibel" så det meste er mulig, men springeren vil ikke kunne bli like detaljert som den håndlagede på ditt bilde.

Slik vil den kunne se ut.

KingUltaView.jpg?t=1298272804

Ønsker å få belyst flere synspunkt! Kom gjerne med flere forslag :)

Det første jeg tenker på i forhold til koster i metall, er at selv aluminium kan bli ganske tungt, med mindre du huler ut skaftet.

Selv Merkur Futur og Vision, skal være relativt tunge, til tross for sitt slanke design.

Jeg har ikke brukt hverken Futur, eller Vision, men jeg ser for meg at et serratert håndtak hadde gjort dem langt mer brukervennlige uten å bryte med det futuristiske utseendet.

Det finnes også en del interessante materialer man kan bruke, annet enn tre og metall, som jeg har tenkt en del på..

• Bakelitt (antageligvis ikke så lett å få tak i emner lenger)
  • TruStone (finmalt stein, blanda med noe rusk og noen greier, skal være forholdsvis greit å dreie, og det finnes mange interessante farger og mønster)
  • Polyester
  • Horn, eller hornimitasjoner.

Jeg tror Otto her på forumet har en barberkost med sjakkbrikkefasong. Mener å huske at det er kongen?

Når det kommer til min "drømmebørste" bør den ha følgende egenskaper:

Skaftet

- Vekt

Et sted midt i mellom. Ikke for lett så børsten har vanskelig for å "soake". Heller ikke så tung at det blir slitsomt å skumme opp såper.

- Materiale

Gjerne et treslag hvor treet virkelig synes. Gjerne noe litt eksotisk. Jeg har bestilt Cocobolo og Bocote, og skal prøve å dreie litt selv. Skal prøve å huske å lage en tråd av det når den tid kommer. Jeg ville unngått metall om jeg var deg, da det har en tendens til å bli svært varmt/kaldt etter omgivelsene. Kaldt når du begynner morgenritualet, og ubehagelig varm etter at du har "soaket" den.

- Størrelse

Et skaft med litt lengde, så enden på skaftet går såpass langt opp fra skummeskålen at jeg ikke trenger å trykke hånden så langt nedi. Dette resulterer også i mindre såpe på hendene.

- Grep

Gjerne litt ergonomisk. Helst heldreid, så du har likt grep uansett hvordan du tar tak i den, eller en mer kubisk form, f.eks. 6-kantet

Hårknuten

- Lengde (loft)

Litt usikker her, jeg er en såpeperson, så den må være såpass kort at den ikke blir "sloppy". Heller ikke så kort at den blir for stiv på huden

- Diameter

21-23 mm. God og universal, fungerer godt både til såpe og krem. Eventuelt en skikkelig sværing på 30mm

- Fasong

Flat top. Se post #5 i denne tråden: http://badgerandblade.com/vb/showthread.php?t=160924&highlight=flat+shaving+brush

- Hårtype

Grevling. Two band silvertip. Stiv "backbone" til såpe, og myke ender til ansiktsskummingen.

Interessant tråd.

For meg er det viktig at den kan stå med busten opp når den tørker, så flat base for min del. Vet ikke hvorfor, men har aldri fått smaken på tørkestativene.

Ellers liker jeg tre personlig, men åpen for alt annet enn metall nettop på grunn av tidligere nevnte tempraturledningsevne.

Hadde vært interessant å se andre kreative forslag til utformingen.

Jeg kommer til å prøve å lage en i messing eller alu for å teste ut denne hypotesen.

Dersom den viser seg å bli for varm under en banlig rutine så vil jeg gå over til en kombinasjon. Nylon og messing for en blaning av utseende og funksjonalitet.

Jeg har bestilt et par grad A silvertip koster av denne typen.

24mmST_A.jpg

Tenkte noe i den duren.

post-495-0-42652600-1299446797_thumb.jpg

Har lagd en test-kost i kveld for å sjekke passformen på designet. (Idè hentet fra Edwin Jagger)

Ganske fornøyd med passfom og design, fin ble den også selv om det er litt ensformig med bare alu.

Den ble slettes ikke for tung når jeg maskinere vekk litt av kjernen under hullet der kosten sitter.

Kosten er forresten som nevnt i posten over en 24mm silvertip grade A.

(Beklager dårlig bildekvalitet)

post-495-0-87948500-1300395900_thumb.jpg

post-495-0-74028000-1300395910_thumb.jpg

post-495-0-36934000-1300395926_thumb.jpg

Edit.18.03.11 Nå er den prøvd for første gang. Glemte nesten at kosten var ny når jeg holdt på. Grepet ble helt naturlig. Den ble heller ikke ubehagelig varm når kosten lå til bløt (i glovarmt vann) Så jeg kan konkludere med at koster med metallhåndtak fungerer utmerket.

post-495-0-54672000-1300475588_thumb.jpg

Edit.18.03.11 Nå er den prøvd for første gang. Glemte nesten at kosten var ny når jeg holdt på. Grepet ble helt naturlig. Den ble heller ikke ubehagelig varm når kosten lå til bløt (i glovarmt vann) Så jeg kan konkludere med at koster med metallhåndtak fungerer utmerket.

Den ser utrolig bra ut. Gratulerer! Godt jobba!

Takk for det, hyggelig.

En håndlaget premiumkost kan komme til å bli en fin gave, og vil kanskje introdusere noen for denne hobbyen.

I utgangspunktet lagde jeg den i aluminium kun for å sjekke passformen, men etter å ha brukt kosten noen dager ser jeg at det er et likegodt alternativ. God passform og "henger godt" på kanten av barberskålen.

post-495-0-65588500-1300729422_thumb.jpg

Den jeg nå bruker daglig er massiv og har ikke blitt hulet ut på noen måte. Den andre jeg dreide, freset jeg vekk litt av kjernen og den ble muligens et snev bedre balansert. Hullet var bare Ø15 x 35mm.

post-495-0-06635200-1300729819_thumb.jpg

Selv om jeg er fornøyd kommer jeg til å prøve litt videre, i neste kost tenker jeg å bruke en blanding av polert kobber og ibenholt (Er i utgangspunktet ingen storforbruker av tropiske treslag, men har en skadet tre-utskjæring liggende med mye brukbart treverk) Noe som kan bli en spennende kombinasjon. Ibenholt er det treslaget med høyest tetthet noe som i teorien bør gi et kosthåndtak med fordeler som god balanse og et spennende utseende.

Jeg er fortsatt åpen for forslag når det kommer til designet!

Ibenholt er det treslaget med høyest tetthet noe som i teorien bør gi et kosthåndtak med fordeler som god balanse og et spennende utseende.

Jeg er fortsatt åpen for forslag når det kommer til designet!

Må jeg få anbefale bocote?

Jeg kjøpte nylig et par scales til en barberkniv jeg leker meg litt med, og treverket jeg endte opp med å kjøpe var nettopp bocote.

Bocote skal ha en ganske høy tetthet, og det kan ha både enkel og "vill" struktur i mønsteret, det er forholdsvis mørkt, og selv synes jeg det går veldig fint sammen med messing (og sannsynligvis også kobber). Dessuten har det en kul struktur. (Framhevet av blitzen i bildet)

- Og før noen spør; nei, kniven er ikke ferdig. :P

post-484-0-34631500-1300747227_thumb.jpg

Interessant.

Googlet det og fant en side med mange eksotiske treslag.

Likte strukturen i bocote. Kan bli tøft ettersom jeg skal dreie, på den måten ville årringene muligens bli consentriske.

Bocote_peppermill2.jpg

Kjøper du bare "ved" eller ferdige scales?

Kunne godt tenkt meg å lagd en egen kniv, eller scale selvfølgelig.

Forskjellig metall leder temperatur i forskjellig grad også. verdt å ta i betraktning. Kobber irrer. Aluminium får hvit oksydbelegg i kontakt med luft. Ellers kan man jo forsølve eller forgylle det meste, trenger ikke å være metall engang så lenge man gjør det strømførende :D Jeg tente litt på kostlagingsidéen. Ettersom jeg lærer mer så kan det hende jeg prøver meg på en. Kan hende jeg må bestille noen halvfabrikata trehåndtak for å utsmykke dem med jåledetaljer, graveringer og edelstener :P

Men hvor kjøper man bare selve tuppen uten håndtak?

Må nok ha noe klarlakk på aluminiumen for at den skal holde seg blank ja.

Koster eller "knobs" får du på ebay og nettbutikker som selger "jåleri" som grevlingkoster og fyllepenner og slikt.

Mye å spare på dette faktisk, tror jeg gav 60$ for 2stk. 24mm. silvertip av det fineste slaget. (ink frakt)

Om jeg skal kjøpe nye grevlinger blir det trolig litt mindre enn 24 og muligens også litt stivere.

Snart er det duket for neste prosjekt.

Har tenkt å prøve ut noen ulike materialer. Som nevnt tidligere har en skadet afrikansk løve i ibenholt måtte bukke under for dette forfengelighet-prosjektet. Deler av bogen og et frembein måtte under kniven.

Det samme måtte geviret til et avdødt reinsdyr fra Hjartdal's fjella i indre Telemark.

Bilde0900.jpg?t=1301837460

Bilde0899.jpg?t=1301837464

Bilde0896.jpg?t=1301837345

Bilde0898.jpg?t=1301837409

Løven hadde ikke bare knekt bakpoten, den led dessverre også av innvoll-råte. Noe som kan begrense størrelsen på en eventuell ibenholtkost.

Lurer også på å lage en ordentlig "jeger-kost" av elg-gevir. Isåfall er jeg litt usikker på om overflaten bør være natural eller "blank"/dreid.

Blir spennende å se hvordan disse ulike materialene oppfører seg under sponfraskillende bearbeiding.

/Setarkos

Lurer også på å lage en ordentlig "jeger-kost" av elg-gevir. Isåfall er jeg litt usikker på om overflaten bør være natural eller "blank"/dreid.

/Setarkos

Det jeg mener her er på en måte som denne kosten.

Hva tror dere? Natural eller blank eller en kombinasjon?

http://badgerandblade.com/vb/attachment.php?attachmentid=119166&stc=1&d=1282299049

http://badgerandblade.com/vb/attachment.php?attachmentid=119164&stc=1&d=1282298668

Se også denne tråden. Syntes de helt runde blir litt kjedelige, men tøffe forsåvidt.

http://badgerandblade.com/vb/showthread.php?p=2944796

Fra naturens side så er det ganske stor forskjell på horn og gevir. Horn består av døde celler og kan samenlignes med negler hos oss mennesker, gevir er benvev. Forskjellen er viktig fordi benvev består av et kompakt ytre lag med en porøs kjerne. Denne vil "suge" vann dersom den ikke prepareres ordentlig, blir spennende å se hvordan geviret duger.

Horn er sannsynligvis lettere å jobbe med da det ikke vil suge vann på samme måte.

post-460-0-85047800-1301985168_thumb.jpg

tverrsnitt av reinsdyrgevir, se på kjernen som er porøs.

post-460-0-57376700-1301985216_thumb.jpg

her er tverrsnitt av kuhorn som er bygget opp av konsentriske sirkler med døde hudceller.

det var dagens histologitime, og kun til informasjon. :)

Se også denne tråden. Syntes de helt runde blir litt kjedelige, men tøffe forsåvidt.

http://badgerandblade.com/vb/showthread.php?p=2944796

Ser jo i denne posten at han bruker epoxy for å forsegle bunnen av geviret, fornuftig nok. Spørsmålene jeg da har er holdbarheten og slitestyrken. Han bruker jo også polyurethan i 3-4 lag for overflatebehandling. Høres ut som det kan holde, men viktig uansett å behandle gevir på en riktig måte for å holde vannet ute, ellers råtner det fra innsiden.

Jo, klar over at kjernen er porøs, men hadde håpet at det ville holde tett dersom den dreide overfalten ikke penetrerte det harde laget i geviret.

Endene må tettes. Planen er å tette med kobberpryd i ene enden og kosten i andre selvsakt. Jeg tenkte at hvis hullene overskrider den porøse kjernen ville det hode tett.

Ja, kan nok hende at jeg må bruke epoxy for ekstra forsegling. Kanskje den rett og slett bør imprigneres med epoxy. <_<

Gode illustrasjoner :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...