Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Thule

Barber rutiner

Recommended Posts

Tenkt at det kunne være morsomt å se hvordan rutinene er til de forskjellig her inne på forumet. Før dere setter (barber-)kniven eller andre utvalgte instrumenter for barberingens utøvelse, på strupen.

For å starte det hele, så er dette mitt ritual:

Pre-shave

-Dusj eller grundig ansiktsvask med clerasil eller såpe + noe grov klut.

-Varm og fuktig håndduk over ansiktet for å åpne porene.

-Varmer opp barber(suppe)koppen og grevlingen min med varmt vann (før dusj eller ansiktsvask).

Barberingen

-Skummer opp min Fitjar Fjellheim barberkrem, i den gule barber(suppe)koppen min.

-Barberer WTG for så å barbere XTG.

Post-shave

-Kald og fuktig håndduk over ansiktet for å få bort rester av barberskummet og lukke porene.

-Blodstift hvis det skulle være noe uhell på ferde (første uke med DE-høvel).

-The Ritual, ''The Balm'' post-shave gel.

Pre-shave

• Lucky Tiger Face Scrub, et par ganger i uka.
  • Av og til dusjer jeg på forhånd, andre ganger nøyer jeg meg med å skylle ansiktet med varmt vann. Og noen ganger gjør jeg ingenting på forhånd.

Barberingen

• Fyller skåla med så varmt vann krana har lyst til å gi meg, for deretter å skylle kosten.
  • Presser kosten mot bunnen av skåla for å klemme ut luftboblene, før jeg slipper grevlingen fri og lar den svømme i vannet et par minutter. Om jeg dusjer før barberinga, gjør jeg dette før jeg dusjer.
  • Skummer opp "dagens såpe", alt avhengig av humøret.
  • Leker litt med skummet, før jeg børster meg inn med det.
  • Barberer først WTG, for så å ta det neste strøket med en blanding av XTG og WTG avhengig av hvor i ansiktet jeg barberer meg.
  • Leker litt mer med skummet.

Post-shave

• Skyller vekk såperester med lunkent vann. (Jeg burde antageligvis kjøpe en form for after shave; anbefalinger, anyone?)

Post-shave

• Skyller vekk såperester med lunkent vann. (Jeg burde antageligvis kjøpe en form for after shave; anbefalinger, anyone?)

du kan jo alltids ta en titt på Gentlemens Tonic Aftershave Cream som er på salg nå. den skal vistnok være 100% naturlig og ha en lukt av Babassu og bergamont, men jeg har ikke noe erfaring med den selv.

Jeg har nå prøved ut:

-The balm fra The Ritual som gir en god og avkjølende effekt etter at den er påført, samt en frisk lukt av trollhassel og tea tree olje (dog ikke alkoholfri). Synd at Barbershop.no har sluttet å selge denne, fikk kjøpe en av de få som var igjen for en svært billig penge når jeg var der å henta den siste bestillingen min (oppholder meg i nærheten av lageret dems).

-Proraso's Protective After Shave Cream, som sant nok gjør jobben sin som fuktighetgiver, men føler at den ikke noe særlig mer utover det. Den minner mye om de fuktighetskremene for ansikt du får i vanlige dagligvarebutikker.

-Truefitt & Hill Grafton ASB (kun en liten prøve men...) den gjorde jobben sin som aftershave, ved at den ga en fin avslappende og avkjølende effekt. Den hadde også en oppfriskende og krydrete lukt med hint av lær... utover det klarer jeg ikke å merke de resterende luktene som beskrives i varebeskrivelsen. Synes personelig at den koster litt for mye for min smak.

Du kan jo alltids bare bruke en av de fuktighetskremene for ansikt du får i vanlige dagligvarebutikker. De har vel å merke ikke noen spesielt frisk lukt, men de gjør jobben ved å tilføre fuktighet til huden...

The Balm var definitivt den mest fristende.. dessverre kosta det ene fraktalternativet 480 kroner, og det andre 520 kroner, så den ble uaktuell for nå. :P

Proraso har jeg forstått at lukter mint, som jeg ikke er så begeistra for, og jeg har allerede en barberkrem med Grafton-lukt, men jeg er ikke så veldig fan av den heller..

Gentlemens Tonic, it is! Takk for tips! :D

Livet mitt er preget av mye jobbing i ikke så rene områder (motorrom på båt, mye betong arbeid osv) og mye trening og svetting (styrketrening 5 ganger i uken, løping 2-3 ganger i uken og MMA 2 ganger i uken). I kombinasjon med dette har jeg veldig følsom hud. Har vært et "stort" problem før nå, har funnet den perfekte komboen for meg:

Pre- shave:

En varm dusj

Proraso pre- shave cream

Barbering:

Legger kosten i varmt vann

Såpen består av "Thayers toner original witch hazel" og "Mama bear Lemon lime"

Barberer med Dovo Shavette med Langt Dovo blad.

Førtst WTG

Så vasker jeg huden med varmt vann. Deretter påfører jeg "Dominica Bay Rum" og Proraso pre- shave cream

Så er det på med det andre laget med skum også barberer jeg ATG

Post- shave

Så vaskes det med varmt vann og påføres Dominica Bay Rum og venter til det tørker ut.

Så skylder jeg med iskaldt vann i 30-50 sek

For så å påføres "Musgo Real" også "The gentlemens refinery after shave balm"

Dette forsikrer meg mot noen barberproblemer! Selvom det er mye skitt og svette :)

Pre:

• Fyller Mühle-koppen med varmt vann og legger kosten i slik at den kan trekke til seg mest mulig vann.
  • Vasker ansiktet nøye med Baxter of California Atlantic soap, og bruker mye varmt vann (Helst i dusjen). (Jeg venter fortsatt på at barbershop.no skal få inn mer av Musgo real lime såpe da jeg har hørt denne skal være fin til en forvask.)
  • Har jeg god tid, så bruker jeg Kyles-prep: lager en superlather med en blanding av C&E nomad såpe og Proraso krem og maserer den godt inn i ansiktet med kosten. deretter legger jeg en varm klut over i 2-3 minutter. Jeg tror ikke det finnes noen bede måte å myke opp skjegget på en dette. (Følger mantic59 på en del punkter)
  • tar av kluten og lather. ansiktet er klart for et nytt lag lather og barbering
  • Har jeg litt dårligere tid lager jeg lather direkte i ansiktet med C&E Nomad soap

Shave:

• Legger et godt lag med lather, maserer det inn med kosten til jeg er fornøyd. 1-2 minutter.
  • Jeg bruker en tradisjonell Parker med blader fra feather.
  • Jeg har kraftig skjeffvekst, og tar som regel 3 pass. 1 med og en høy./ven. Dette funker bare for meg om jeg ikke har barbert meg på noen dager, men tar jeg hver dag blir det 2 pass.

After:

• Skyller ansiktet godt med varmt vann til såpen er borte. på dette tidspunktet kan huden var litt sår av all behandlingen, så jeg skyller kun, og drar minst mulig i huden
  • skyller med kaldt vann
  • Smører huden inn med D.R. Harris Arlington after shave milk. denne er veldig behagelig for huden og lindrer evt. sår hud. den dufter godt, men veldig svakt. passer meg bra ettersom jeg bruker andre produkter for god lukt.

Pre:

God lang varm dusj.

Scrubber annsiktet med bodyshop macca root facial scrub.

Shave:

Lager lather dirkete i anskiktet (Har ikke gått til innkjøp av skål enda) med bodyshop sin macca root shaving cream.

Shaver over en gang hvor jeg følger fjestet.

Vasker fjeset for og deretter påføre et nytt lag met lather.

Barberer rett ned overalt. For å få baby myk hud :)

After:

Vasker med lunket vann.

Bruker rens bodyshop macca root facial wash.

Vasker av med kald vann

Gjerne med noe rolig musikk på radion. f.e Nine inch nails :)

For det første har jeg funnet ut at perfekt shave hver morgen ikke er ment for meg.

Har ganske heavy skjeggvekst kombinert med følsom hud som krever en pause på minst to dager etter en skikkelig barbering. Helst tre.

Ikke at det er noe stort savn heller.

Bytter også barberblad ca hver tredje gang istedenfor hver femte som barbershop anbefaler.

pre-shave

varm dusj

ansiktvask med Anthony Algae Facial Cleanser

tørke godt med håndkle for å rense ut alt som måtte være i porene

Proraso pre-shave krem for å myke opp huden

Barbering 1

Førsk Musgo Real pre-shave oil for bedre gli

Prorase barbersåpe (aloe vera & grønn te), Først et tynt lag med foholdsvis tørr såpe som jeg jobber inn litt, og deretter et litt fyldigere lag med mer vann

dra av med lett trykk og passe på å følge retningen med hårene

rens med varmt vann

Etter første barbering har jeg en ok barbering som jeg skjelden har problemer med, men for en tett barbering kreves litt mer

Barbering 2

Ved andre runde føler jeg ofte at det holder med kun barberolje

Tar ofte først en runde på hele ansiktet, denne gangen mot hårene. så forsiktig.

påfører deretter olje på begrensede områder der jeg føler at det trengs litt mer og går over med korte kontrollerte strøk (ikke raske) til det kjennes bra ut.

post-shave

Renser først godt med varmt vann, deretter med så kaldt vann som springen kan gi for å lukke porene og få de små blodårene i huden til å trekke seg sammen. Pleier å være ganske effektivt for å stoppe små kutt hvis det skulle være noen, og ellers roe ned huden litt. Funker også bra for å våkne litt før frokost :)

påfører Anthony Razor Burn Repair

venter 5 minutter før jeg avslutter med Proraso liquid cream aftershave

Tar gjerne imot tips/kritikk :-)

AE

Jeg gikk også rundt i årevis og trodde at barbering hver dag ikke passet meg. For det første mente jeg at sjeggveksten ikke var tilstrekkelig nok til barbering hver dag, for det andre var huden veldig sensitiv.

For ca. 1 år siden bestemte jeg meg for å prøve barbering hver dag likevel for å se om det var mulig. Først og fremst fordi denne nye interessen er så morsom at den ikke kan begrenses til 2-3 ganger i uka.

Min erfaring er at nesten alle har sensitiv hud, men at dette kun er en tilvenningssak. Det tar nok en stund før man tilvenner huden til daglige barberinger, men jeg er sikker på også du kan klare det etter noen uker. Det blir mer behagelig etterhvert. Garantert!

Ettersom jeg bruker kniv foretrekker jeg å barbere meg på kveldstid. Da har jeg god tid til å gjøre ting riktig i et behagelig tempo. Kjakene er glatte frem til litt etter lunsj dagen etter. Av og til barberer jeg meg om morgenen, men da med en DE høvel for å spare tid.

Min erfaring er at nesten alle har sensitiv hud, men at dette kun er en tilvenningssak. Det tar nok en stund før man tilvenner huden til daglige barberinger, men jeg er sikker på også du kan klare det etter noen uker. Det blir mer behagelig etterhvert. Garantert!

Vil bare påpeke at noen er sensitive ovenfor noen av produktene som trengs sammen med kniven eller DE høvlen. Det er dermed ikke selve barberingen som gir irritasjon. Kremer, såper, balmer og alkoholer daglig kan være mer enn nok for å gi hudirritasjon hos dem som reagerer på dette. :)

Jeg gikk også rundt i årevis og trodde at barbering hver dag ikke passet meg. For det første mente jeg at sjeggveksten ikke var tilstrekkelig nok til barbering hver dag, for det andre var huden veldig sensitiv.

tro meg, jeg er gammel nok til å ha barbert meg i en 10-15 år, og har tilstrekkelig skjeggvekst :) er ikke mange timene jeg kan nyte en glatt barbering.

Jeg har også hørt tidligere noen si at det er en tilvenningssak, så mulig dette stemmer. Men jeg har til nå hatt særdeles dårlig erfaringer med forsøk på å barbere meg hver dag. forskjellen mellom å vente 24 og 48 timer kan være fra en helt glatt barbering helt uten razor burns til det rene blodbad. Huden blir rett og slett for irritert etter barbering og trenger litt tid på å roe seg for at ikke neste barbering skal høvle over ujevnhetene som en ostehøvel.

Liker å barbere meg, spesielt etter at jeg arvet den gamle gilette høvelen med butterfly mekanisme etter min morfar, men har uansett ikke noe stort behov for en glatt barbering hver dag. det holder for meg om jeg får gjort det 2-3 ganger i uka. Men for all del, hvis du mener det er en tilvenningssak skal jeg alltids gjøre et forsøk.

Jeg bør vel også nevne at jeg hadde akkurat det samme problemet med flerbladshøvel, så det er ikke noe som har oppstått som følge av overgang til tradisjonell.

For meg var det det, men det tok forholdsvis lang tid før det ble behagelig (noen uker). Skal sies at det fortsatt er litt bedre å vente noen dager, men jeg er alt for utalmodig til å la det gå 2-3 dager i mellom. Dessuten har jeg baderomsskapet fullt av gode barberingsprodukter som skriker etter å brukes B)

Nå begynner tråden å gå veldig off-topic karer...!

Hadde vært fint å kunne beholde denne tråden som en referanser for ''Barber rutiner''. Slik at folk som er nybegynnere, så vel som de mer avanserte strupekutterne, får noe de kan sammenligne samt eksprimenter med....

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this