Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
glenngutten

noen tips om å resturere/fikse en kniv??

Recommended Posts

hei kjøpte en kniv på finn.no for 70kr men den har en del rust men ikke på selve bladet som jeg kan se noen som har noe tips for å få dene kniven bra igjen?? er en boker noen som vet om disse er gode?? legger med bilde. denne har visst bare liggi innestengt i et skap men virker som det er en del rust på tangen å slikt som sagt takker for alle tips jeg kan få ps må være billigst mulig å få fikset den da jeg er gjerrig å blakk hehe ;)

post-486-0-67291200-1296727468_thumb.jpg

Joda kan fikses

selv ville jeg brukt stålull for og fjerne rust.

deretter ville jeg vannslipt med 2000 papir(spør etter det hos billakkere) og masse autosol =)

trenger litt hjelp self...skaft på satinege dubl duck hvordan få det fint igjen

trenger profesonel resturering

Takk

mvh

Andre T

Vil tro at det er litt som å restaurere en litt mer ømfintlig brukskniv..

Start med et grovkorna sandpapir(150-250) for å få vekk rust, hakk og groper i bladet, deretter øker du korninga gradvis opp til 1500-2000 og pusser til det blir speilblankt, før du går over det med en poleringsmaskin og et godt slipemiddel. Til slutt bør du olje bladet.

Og om håndtaket er i helt elendig stand, er sannsynligvis det greieste å få skåret ut et nytt et.. :P

Om noen har noen innvendinger eller kommentarer, er det bare å fyre løs..

Start med et grovkorna sandpapir(150-250) for å få vekk rust, hakk og groper i bladet

Jeg er helt enig i dette, bare husk at det er en god ide å pusse bladet rent med litt autosol eller stålull for man angriper med 150 grit sandpapir. Avhengig av dybde på rust eller misfarging kan man kanskje starte på 600 eller enda høyere, og sparer da fort noen timers pussing.

..før du går over det med en poleringsmaskin

Her er jeg ikke enig. Selv uskarpe barberkniver kan gjøre stor skade. Det er mye tryggere å polere for hånd, med litt autosol på en klut.

trenger litt hjelp self...skaft på satinege dubl duck hvordan få det fint igjen

Du nevnte ikke noe om hva som var problemet, men 0000 stålull eller litt autosol har ikke skadet noen av mine håndtak (ups, ikke bruk autosol/kjemikalier på naturlig materiale som horn, bein eller enda sjeldnere saker). Så kan du i hvert fall få oversikt over hva som trengs. Dersom det er originalt håndtak kan det være en ide å pusse ned med stålull/vått sandpapir og polere opp igjen, men kanskje lurt å vurdere om bolstrene bør tas av for denne jobben først.

Her er jeg ikke enig. Selv uskarpe barberkniver kan gjøre stor skade. Det er mye tryggere å polere for hånd, med litt autosol på en klut.

Jeg burde vel ha nevnt at bladet bør spennes fast, og at man ikke bare lar det ligge på en bordflate eller i hånda. :P

hei kjøpte en kniv på finn.no for 70kr men den har en del rust men ikke på selve bladet som jeg kan se noen som har noe tips for å få dene kniven bra igjen?? er en boker noen som vet om disse er gode?? legger med bilde. denne har visst bare liggi innestengt i et skap men virker som det er en del rust på tangen å slikt som sagt takker for alle tips jeg kan få ps må være billigst mulig å få fikset den da jeg er gjerrig å blakk hehe ;)

Fikk selv et tips fra Barbereren i Sevilla om å sjekke SRP Forum for masse info.

Når det gjelder kniven, så er Boker et respektabelt knivmerke med godt rykte på SRP for restaurering. Men er kniven en Boker, eller er det bare esken som er derfra? Det sitter endel rust, men se om du ser tre symbolet innstemplet i stålet på kniven så er du sikker.

Lykke til! :)

Du nevnte ikke noe om hva som var problemet, men 0000 stålull eller litt autosol har ikke skadet noen av mine håndtak (ups, ikke bruk autosol/kjemikalier på naturlig materiale som horn, bein eller enda sjeldnere saker). Så kan du i hvert fall få oversikt over hva som trengs. Dersom det er originalt håndtak kan det være en ide å pusse ned med stålull/vått sandpapir og polere opp igjen, men kanskje lurt å vurdere om bolstrene bør tas av for denne jobben først.

AndreasT: Jeg har selv en Satinedge som jeg skal i gang med å restaurere og jeg har gjort endel research på SRP rundt disse håndtakene. Ikke bruk autosol eller slikt på acrylhåndtak. Ser ut til at fremgangsmåten som folk i SRP forumet har best resultater med er å koke håntakene (forsiktig) og deretter å "flotte opp" acrylen med bilinnredningspolish. Sett noen bilder, og det blir helt fantastisk ut. Skal se om jeg kan finne igjen tråden med bilder og tips.

Har du de gule eller klare håndtakene, og har du metallpynt på? I så tilfelle så må metallpynten forsiktig demonteres før du bruker denne fremgangsmåten. Denne kan du fint bruke stålull og autosol på.

Gi gjerne lyd når du starter, hadde vært kult med noen før og etter bilder. Lykke til (til oss begge)!

Hei Ralph

Vel har begge to har en klar uten pynt og en klar med pynt hehe og en wonderege

må vel ta ut boltene men er egentlig helit livreed for og gjøre det.

Reed for og skade skafta. den Satinedge Med pynt trenger et nytt blad siden det er kortet ned iriterene men men.

Jo takk for det ska vente litt med og starte til du finner links til di sidene.

Ska også prøve og legge ut noen før etter bilder har starta på bladene men gjør vel ikke no

lykke til du også

MVH

Andreas T

Ojoj...for en samling DD.

Driver å sikler veldig på et par til selv, Wonderedge og Goldedge, men synes de er dyre på ebay.

Har en Satinedge uten pynt, bladet trenger en real overhaling, det er fint og helt, men sløvt. Spekulerer litt på om det lønner seg å sende den til restaurering da jeg ikke er noen mester på sliping akkurat. Skulle nok klart resten med litt trening på en kjip kniv først.

Har også mottatt to Wade & Butcher i dag, en med inngravering på bladet som jeg kommer til å sende til gssixgun for restaurering, og en Bow som jeg nok vil prøve meg på selv etterhvert.

Holder kontakten AndreasT. Skal sjekke litt i dag, men har helt ærlig glemt hvor den linken var.

Finner ikke linken jeg snakket om, men fant en annen interessant tråd på SRP med gssixgun som restaurerer en wonderedge

Ser han "koker" håndtaket for å rette ut håndtakene som er veldig skjeve, deretter bruker han faktisk MAAS metall polish (Sorry Barberern i Sevilla, my bad) for å shine opp håndtakene. Tydelig at jeg har misforstått misjonen med kokingen tidligere.

Nå er riktignok disse wonderedge celluloid håndtakene litt anderledes enn på satinedge'n, men prinsippet blir det samme når det gjelder kokingen hvertfall.

Beklager alt maset :P

Men...fant tråden.

Superbra bilder fra en kar som gjorde restaureringen av Satinedge selv. Fremgangsmåten han brukte ligger på bunnen i tråden. ScratchX ble brukt på håndtakene, og jeg må ha vært hjernedød når jeg leste tråden sist, for ScratchX er en billakkpolish, og han brukte også MAAS og sandpapir.

Bare bildene gjør at jeg får lyst til å sette i gang med det samme.

Okay

da starter vi med bidemeiern(litt usikker på utalesen)

har fjerna pins og skal til og fikse skafte blir litt spennende=)

men en ting har ikke bolter haha

noen plas jeg kan kjøpe dette ??

mvh

Andreas T

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this