Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
puuuzi

Når er det tid for bytte?

Recommended Posts

Det var en ting jeg aldri skjønte helt med Mach-høvelen heller; når skal man bytte bladet? Jeg forstår at det varierer litt med hvor kraftig skjeggveksten er etc., men er det noen «telltale signs» man skal være på utkikk etter? Mach3-bladet byttet jeg etter hver 6. eller 8. barbering, som en rutine. Duken på min eldgamle Braun barbermaskin byttet jeg da den 1) fikk så store hull at den kuttet meg opp og 2) da hullene ble så store at bladene rev av enda større deler av duken... :D

En annen ting; hva i alle dager er de pilene som er på DE-bladene? Har de noen praktisk betydning?

Piler?, Gillette er vel de eneste som har piler,og det er for å fortelle deg hvilken vei du skal skyve bladet ut av dispenseren...

Andre blader har ikke slikt, noen har dog 1-2-3-4 på bladene, virker som om man kan flippe bladet, men jeg tror ikek det kan ha noen betydning.

Jeg sliter litt selv med å merke når et blad skal byttes, men bytt iallefall når bladet lugger :)

Hvis du prøver litt forksjellige bladtyper, så merker du fort hvordan de fungerer, noen er skarpe en-to ganger, andre varer litt lengre.

Piler?, Gillette er vel de eneste som har piler,og det er for å fortelle deg hvilken vei du skal skyve bladet ut av dispenseren...

Andre blader har ikke slikt, noen har dog 1-2-3-4 på bladene

Nope, de ellers så anonyme Israeli Personna-bladene har også dette. Merkelige saker. Og pilene på Gilette-bladene peker i motsatt retning? Kanskje det er en veiledning for emo-unger om hvilken retning man skal kutte seg på armen?

Jaja,jeg tror en mellom 6 og 10 ganger får holde for ett blad. Lugging har jeg ikke noe sans for, så jeg skal nok bytte innen den tid kommer. :)

Har ikke testet hvor langt jeg kan drøye et blad, men jeg bytter etter hver 6. barbering.

Barberer meg 3 gang pr. uke, så 2 uker på et blad får holde.

Men for å finne ut av hva som er best for deg, kan du bruk 3-4 blad av samme merke for å prøve deg frem med. Tell hvor mange ganger du kan bruke hvert blad før du kjenner det begynner å lugge å du legger merke til at barberingen blir dårligere. Så bruker du snittet av dette -1 som et mål for når du skal bytte blad.

...noen har dog 1-2-3-4 på bladene, virker som om man kan flippe bladet, men jeg tror ikek det kan ha noen betydning.

Står litt om blade flipping her.

emo?

Emo kid

Tallene er vel for å vise hvor mange blader det er igjen i despenseren? Alle bladene har nummer fra 1-4, men de legges i forskjellig rekkefølge i dispenseren, slik at tallene vil synke etterhvert som du bruker blader. Pilene viser veien ut av dispenseren, men siden bladene legges i forskjellig rekkefølge, må det trykkes to piler for at systemet skal fungere.

Jeg tolker det i hvert fall slik :)

Bilde tatt fra tråden som er nevnt ovenfor:

blade_flip_(2).jpg

Har vært noen diksusjoner om dette, men det har vel vært til hjelp under bladeflipping.

De gamle-gamle bladene som er sorte, de tror jeg ikke det er slike numre på, vil anta dette er noe som kom rundt samme periode som man startet med å lage slipesteiner, stropper og gudene vet hva for å forlenge DE bladenes levetid.

Har forøvrig en slik slipestein i bestilling nå, måtte bare teste :)

Har forøvrig en slik slipestein i bestilling nå, måtte bare teste :)

Hei Asbjørn,

Hvordan går det med sliping/stopping av DE-bladene?

Ja, haha, det var tabbe :)

Jeg fikk steinen, og har forsøkt flere ganger, men bladene blir bare sløve :)

Har lyst til å kjøpe en sånn stroppemaskin for blader også, men har ikke kommet dit enda..

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this