Jump to content
Barbershop.no forum
glenngutten

klagesag til dovo angående rust på kniven???

Recommended Posts

kjøpte en dovo bismarck kniv for 14-16 dager siden å bruker denne hver dag å etter brukt den skyller den i varmt vann tørker av den med papir både tangen kniven å inni skjellene stropper først da føre jeg tørker den av. den har begynt å ruste på tangen hvor det er gulltrykk finner dette sabla skuffende når jeg gide 1360 for den ferdig oppsat og den fadder har begynnt å ruste allerede den ligger åpen å tørker den blir tørka godt av kunne tro jeg hadde kjøpt en alt for tidlig født baby her å ikke en kniv... for har en gammel kniv jeg glømte å tørke av så den la våt eter honing i to dager å ikke noe rust.. så må være noe galt med dovo kniven noen som vet åsen jeg går fram for å klage eventuellt som jeg ønsker få ny da jeg er svært misfornøyd med rust allerede spesiellt der det er gulltrykk. å noen andre som har hat noen lignende saker hvor de er misfornøyde med kniver??

Har du oljet bladet etter bruk?

Bismarcken er nemlig lagd i karbonstål, og ikke rustfritt stål. Derfor må bladet oljes jevnlig for å unngå rust.

Hvis du ikke har oljet den er det nok liten sjanse for at det hjelper å klage ettersom det ikke er en produksjonsfeil, men du kan allikevel prøve å ta kontakt med de du kjøpte den av.

Hvis du faktisk har oljet den, men ikke unngått rust, ville jeg tatt kontakt med selger og/eller Dovo.

har ikke oljet nei dessverre men er gulltrykk der pluss den er godt tørket av som skal holde ville jeg regne med for skal en olje kniven hver dag så blir jo det utgifter ettervert pluss mye svineri. å er rart det er på gulltrykket hadde skjønnt det vis det var for eks eggen eller selve kniven.

Nei, dessverre holder det ikke å kun tørke godt av en kniv i karbonstål, de må oljes.

På barbershop.no er det en guide til vedlikehold av barberkniver, og der står følgende: Selv etter at du har tørket av kniven med papir eller et håndkle vil det fortsatt være mikroskopiske dråper på bladet. Spesielt med kniver av karbonstål må man passe på at bladet er fullstendig tørt for å unngå rust.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe mineralolje av "kjøkkenkvalitet", altså slik olje som brukes til vedlikehold av kjøkkenkniver o.l.. Dette skal man få tak i på f.eks Jernia, Clas Ohlson og lignende butikker.

Barbershop selger denne oljen, men jeg tror det blir mer økonomisk å kjøpe en olje fra f.eks Jernia eller Clas over tid.

Kunne du ha lastet opp et bilde av kniven? :)

ikkemulighet for bilde nå dessverre å er ikke mye rust er bare litt på tangen men det blir jo et orke da olje inn åtørke av hver sabla dag å en stropper også etterpå¨lissom kanskje revurdere det kniv greiene hehe for nekter så mye pes for å barbere seg

Det er meget merkelig at du opplever rust på kniven, spesielt siden den er nesten ny, og du tilsynelatende er nøye med tørkingen.

Det er ellers stor forskjell på hvor godt de forskjellige tørkepapir suger til seg fuktighet, så kanskje du heller skal bytte til en myk klut?

Som det svares over, så bør ofte kniver oljes inn (og ja, det kan være en nødvendig utgift om man først har anskaffet kniv, på samme måte som at selv en ny bil trenger å skifte olje innimellom ;) ), spesielt om de skal lagres over tid.

Når det er sagt, så har jeg selv mange kniver, enkelte med gulltrykk, bl.a. en Bismarck, og jeg har aldri opplevd rust på noen av dem. Etter bruk er jeg alltid meget nøye med å skylle av bladet med varmt vann. Deretter tørker jeg meget forsiktig av hele kniven med en myk klut/håndkle (man kan også i tillegg benytte en hårføhner eller blåse bort eventuelle vannrester med munnen, spesielt rundt pinnene). Så stropper jeg den ca. 10 runder , og deretter lar jeg kniven ligge oppslått i flere timer for å tørke, før jeg slår den sammen. Kniver jeg bruker sjelden, har jeg satt inn med DOVO Sterol http://www.barbersho...barberkniv.html

Om du bruker samme kniv hver dag, og er nøye med å få tørket den, ser jeg ikke det store behovet for å olje den inn heller. Det er videre slik at om du ikke vil ha for mye vedlikehold rundt ditt barberutstyr og barbering, er kanskje en DE-høvel eller multibladshøvel mer for deg? Spesielt barbering med kniv fører med seg litt ekstra arbeid, men det er det som for mange gjør at det er så givende å bruke nettopp kniv :) . Knivbarbering er ikke for alle, og det er en ærlig sak om man innser at det medfører for mye vedlikehold.

Håper du finner ut av dette ;)

mhm takk liker honinh å stropping å sånnt men kan ikke skjønner åsen den skal ruste tar å tørker veldig godt av den å lar den som du sier ligge å tørke så er litt skuffet der kanskje gå over til en rust fri en??? hehe men åsen olje anbefaler dere våpen olje? ellermat olje? eller hva? hehe å å ofte skal en olje??

mhm takk liker honinh å stropping å sånnt men kan ikke skjønner åsen den skal ruste tar å tørker veldig godt av den å lar den som du sier ligge å tørke så er litt skuffet der kanskje gå over til en rust fri en??? hehe men åsen olje anbefaler dere våpen olje? ellermat olje? eller hva? hehe å å ofte skal en olje??

I mitt svar la jeg inn en link til en olje fra DOVO, som er laget for denne bruk. Denne er anbefalt for barberkniver. Om det er kun et lite område på tangen du har problemer med, kan du forsøke å smøre bare dette området inn med oljen. Om oljen ikke gjør at det blir for glatt å håndtere kniven, kan du bare la den sitte på fra gang til gang, og passe på at det alltid er beskyttet av et tynt lag med olje.

For at noe skal ruste, kreves det bl.a tilførsel av fuktighet til et metall. Om denne fuktigheten fjernes tilstrekkelig, skal ikke metallet ruste. Mitt inntrykk er videre at vi ikke er så mye plaget med rust på kniver i vårt klima, men at det er et større problem i områder med f.eks høy luftfuktighet. Se litt på rommet du lagrer kniven i. Er dette rommet ofte fuktig, fra dusj, badstue eller annet? Kanskje det er mulig å lagre kniven i et annet, tørrere rom?

Min prosedyre etter barbering er å vaske vekk alle såperester fra bladet (jeg er alltid nøye med å ikke få vann eller såpe inn i "hengslet" på kniven under barbering)Så skyller jeg den i kun varmt vann og tørker/blåser vekk vannet som er på kniven før jeg legger den til å lufttørke. Når kniven har fått normal romtemperatur stropper jeg den 10-12 ganger på lærsiden før jeg lar den ligge minst en time til før jeg rydder den vekk. Pass på at du ikke oppbevarer eller lar kniven ligge og tørke i ett fuktig miljø. Jeg oljer sjeldent eller aldri inn mine kniver og har ikke noe problem med rust. Hvis du derimot opplever rustproblemer er det nok best å olje inn kniven etter bruk. Dovo sterol som Sandman nevner er bra.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...