Gå til innhold

Foto

Gamle barberartikler til salgs

4 replies to this topic

#1 Sandman

Sandman

Skjegg-Terminator

• Moderator
  • 358 Innlegg:

Skrevet 18 oktober 2010 - 07:13

Fra tid til annen titter jeg innom en norsk nettbutikk som heter Skrotnissen.no. Dette er en antikk-forretning som selger alt mulig forskjellig, og tidvis har de også en del gamle barberartikler til salgs, som regel for en rimelig sum :).

Akkurat nå har de hele åtte sider med gamle barberkniver, høvler, blader, stropper m.m. til salgs, og jeg bestilte nettopp selv en gammel C.V. Heljestrand kniv som så meget brukbar ut. Riktignok er bildene og beskrivelsene meget sparsomme, så man får ikke alltid noe svært godt inntrykk av kvaliteten.

Alle knivene som nå er til salgs, koster under kr 300,- pr stykk, og skulle de vise seg å være skadd på en eller annen måte, er de uansett sikkert godt egnet til å bruke til trene på f.eks sliping eller stropping. Ellers kan man gjøre gode kjøp av ubrukte, antikke DE-høvler (NOS), barbersåper, barberblader m.m.

Her er en link direkte til sidene som omhandler barberartikler: http://www.skrotniss... . Fra startsiden har jeg god erfaring med å få flest aktuelle treff ved å benytte søkeordet "barber".

Noe av interesse for andre?
Vi har alt, men det er også alt vi har!

#2 Barbereren i Sevilla

Barbereren i Sevilla

Feather-Ninja

• Member
  • 45 Innlegg:

Skrevet 19 oktober 2010 - 07:19

Humm, jeg har bare sett på barberknivene, men skal man dømme etter disse synes det meg litt dyrt kanskje, med tanke på at det er dårlige bilder og derfor vanskelig å vite noe om det i det hele tatt er mulig å sette knivene i brukbar stand. Jeg så en som var så hakkete at den minnet mest om en brødkniv.. I tillegg er de jo verken rengjorte eller slipte. Man kan få mye mer kniv for pengene andre steder.

#3 Jacob

Jacob

DOVO Corleone

• Member
  • 94 Innlegg:
  • Interests:Musikk, PC, Fotografi.

Skrevet 10 januar 2011 - 04:50

Det så ut som om det meste der var forbeholdt samlere fremfor brukere, men jeg endte allikevel opp med å kjøpe en gammel barberhøvel i messing av ukjent merke, i håp om at den er interessant etter litt oppussing. :)

#4 Sandman

Sandman

Skjegg-Terminator

• Moderator
  • 358 Innlegg:

Skrevet 10 januar 2011 - 11:08

Det så ut som om det meste der var forbeholdt samlere fremfor brukere, men jeg endte allikevel opp med å kjøpe en gammel barberhøvel i messing av ukjent merke, i håp om at den er interessant etter litt oppussing. :)

Hei, og velkommen til forumet.:)

Her kan du kanskje finne nyttige tips for å pusse/restaurere din nyervervede barberhøvel:

http://artofmanlines...e-shaving-gear/

Lykke til, og ofte er det gamle utstyret vel så godt som det nye ;)
Vi har alt, men det er også alt vi har!

#5 Jacob

Jacob

DOVO Corleone

• Member
  • 94 Innlegg:
  • Interests:Musikk, PC, Fotografi.

Skrevet 11 januar 2011 - 05:25

Takk for både velkomst og link! :)

Det sto lite om hvilken stand høvelen var i, så det blir spennende å se hva som skjuler seg under irret, om den i det hele tatt er i brukandes stand, og ikke minst finne en som er litt kyndigere enn det jeg er til å evt. identifisere merke og modell. :P

Svar

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere