Jump to content
Barbershop.no forum
Bjerknez

Tips til barberkrem/såpe

Recommended Posts

Jeg har nå hatt noen tradisjonelle barberinger siden jeg startet og har allerede testet ut noen såper.

Under er min mening om de forskjellige såpene jeg har testset:

Proraso (tube): Min absolutte favoritt så langt! Basta!

Den lukter friskt, men ikke alt for mye, og den "river" litt i kjaken når du har på skummet en liten stund. (noe jeg liker)

C&E Nomad (tube): Lukten er ikke vond, men kjedelig for min del. Den mangler friskhet, så denne blir nok ikke kjøpt inn noe mer desverre.

C&E Sandalwood (såpe): Denne lukter noe bedre enn Nomad (på tube)men mangler friskheten jeg er ute etter. Veldig god såpe dette også, men jeg liker som sagt noe som virker friskt på huden.

Har dog bestillt meg Fitjar barberkrem med Mint Exreme, og denne ventes i posten ganske snart. Jeg tipper denne vil bli en slager, sammens med Proraso'en.

Når det gjelder oppskumming av såpene synes jeg alle er like lette og skummet blir flott på alle sammen. Men av en eller annen grunn så liker jeg krem på tube bedre enn såpe, da jeg synes at såpe er litt mer "klin" Det positive med såpe er jo at disse ofte kommer penere innpakket i fine krukker og ser derfor bedre ut rent estetisk. Passer feks. bedre som gaver etc.

EDIT:

Ser at jeg glemte hovedpoenget her... hehe.

Det jeg vil ha tips om er barberkremer som er litt friske i duften og som river litt i kjakene når den er påført...

Hvis man da ser bort fra Proraso og Fitjar Extreme Mint Condition.

Mama Bear har noen såper med Ice som benevnelse; Lime Ice, Mandarin Ice osv. De river godt. De selges her på Barbershop --> Mama Bear

Ellers så liker jeg et par fra Fitjar, spesielt kanskje Folgefonn i den kategorien du nevner. Liker personlig Miklagard ganske godt. Frisk, kraftig duft og myk på huden, men den røsker ikke.

Det kan være lurt å ta kontakt med Jorunn på Fitjar på mail. Da kan du få tilsendt en pakke med prøver på forskjellige såper du vil teste. Fungerer kjempebra og hun gir super service.

Eneste bakdelen med Fitjar Såpekokeri er at hun tar et kortgebyr som er ganske høyt når du skal betale med kort, og det er jo eneste muligheten. Lønner seg ikke ved kjøp av et mindre kvantum varer.

EDIT: Hun sender også prøver på kremer.

Takker for svar :)

Skal ta en titt på disse :)

Prøvde forresten Fitjar Mint Extreme for litt siden og den var bare helt super!

Skikkelig krutt for å si det mildt!

Men det virket som om den var LITT vanskeligere og skumme opp enn feks. C&E såpen... Men ikke noen krise...

kan hende det kun er meg som er litt uvant med såper...

Skal ta en titt på disse :)

Prøvde forresten Fitjar Mint Extreme for litt siden og den var bare helt super!

Skikkelig krutt for å si det mildt!

Men det virket som om den var LITT vanskeligere og skumme opp enn feks. C&E såpen... Men ikke noen krise...

kan hende det kun er meg som er litt uvant med såper...

Såper er en vitenskap i seg selv, og alle såper oppfører seg forskjellig. Har f.eks en Mitchell Wool Fat såpe som skal skummes opp i lunkent til kaldt vann for å gi bra resultat.

Når det gjelder Fitjar sine såper har jeg best resultater med å bruke veldig varmt vann, og å la såpen stå i vannet i koppen noen minutter før jeg skummer den opp. Synes også at resultatet blir best dersom jeg har MYE vann i kosten, såpen har en tendens til å tørke fort.

Ellers så kan jeg anbefale Badger & Blade og Straight Razor Place som gode forumer med mye informasjon og med tips til hvordan andre brukere har fått gode resultater med forskjellige såper.

Som du skjønner, så er jeg fan av såpe. Synes utfordringen i å få et godt skum er krevende og desto mer morsom. Jeg synes også kremer har en tendens til å bli liggende på huden litt for lenge etter at barberingen er over, dvs at jeg føler huden blir litt feit etter barbering med kremer. Men det er min hud. Lykke til med videre utforsking, det blir bare morsommere!

Ja, jeg får prøve meg litt frem...

Jeg prøvde dog Derby barberbladene i går for første gang og disse synes jeg reiv mer enn Feather bladene synes jeg, så disse syntes jeg ikke noe om...

Feather bladene er nok kommet for å bli her i huset :)

jeg bruker bodyshops sin :P den river ikke men lukter godt og fungerer veldig bra for meg. skal teste noe mer senere når den går tom om en måneds tid....

jeg kjøpte hele macca root serien med skrubb barberings krem og rens...

Vil anbefale Cella til de som ikke har prøvd italienske soft-såper.

Soft-såper er nesten som en hybrid mellom krem og såpe. De er myke nok til at man kan ta opp en liten bit med en finger om man vil, og putte den i en skål.

Personlig bruker jeg denne slik italienske barberere gjør (anbefalt fra et italiensk medlem på badger & blade).

Det fungerer omtrent slik:

Dynk kosten i varmt vann og la den stå med busten opp til alt vannet har rent inn og bakover mot knuten.

Uten å skvise eller riste av vannet surrer man kosten forsiktig rett på såpen i ca. 45-60 sekunder.

Deretter pisker du ut skum direkte i fjeset. Dypp kosten forsiktig i vann etter behov.

Dette er nok en litt uvanlig måte å gjøre det på da det er mye vann i kosten, men ansiktet eksploderer i kraftig skum etter kort tid og det fungerer utmerket.

Den lukter søtlig marsipan/mandler og er utrolig glatt. En av de beste såpene jeg har testet ut.

cellatin.jpg

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...