Jump to content
Barbershop.no forum
Bjerknez

Er Merkur 34C for snill?

Recommended Posts

Kjøpte for litt siden en Merkur 34C med Feather blader, og er veldig fornøyd med denne...

Men jeg hørte mange her inne som har skjert seg og har hele tiden fått advarsler om at man IKKe må bruke press.. for da skjærer man seg...

Vel... når jeg drar høvelen nedover kinnet for å barbere meg, så kjenns det ikke ut som om den "river" så veldig i det hele tatt... Jeg kan presse ganske hardt uten at det gjør noe som helst...

Joda.. hårene forsvinner og alt det der, men har liksom litt lyst til at det river litt... hvis dere skjønner..?

Jeg stillte inn Vision høvelen skikkelig og den reiv akkurat slik jeg ønsket... men finnes det ikke høvler ala 34C som "river" litt mer...?

Hei

Om jeg skjønner deg riktig, får du en tett barbering med din 34C, men du savner altså at den "river litt" under barberingen.

Dette må nok sies å være et luksusproblem, for om du oppnår et godt resultat uten lugging og riving i hårene, samt kutt i huden, er det vanligvis det som er ønskelig. En barbering skal jo være en behagelig opplevelse :) , og lugging skyldes som regel enten at bladet er for sløvt, eller at man ikke har gjort gode nok forberedelser (varmet og fuktet hud og skjegg, samt vært nøye med påføring av barberskum). Et skarp barberblad, spesielt som Feather, vil lekende lett kappe et hår, uten at det lugger. Riving vil ofte si at huden får en tøff behandling, og kan bli rød og sår.

Vanligvis anbefaler man ikke å barbere seg mot hårene, men noen tåler dette, og er man forsiktig, kan man forbedre barberingen ytterligere (f.eks etter første runde, som vanligvis utføres med hårene). Jeg gjør alltid dette når jeg bruker barberkniv, og vanligvis også med en DE-høvel, og klarer dette uten å få problemer av den grunn. En slik mot-hårene runde vil kanskje gi deg litt av den "rive-følelsen", også med en 34C. Men, lær deg å bruke DE-høvel grundig først, så har du også et godt grunnlag om du skulle velge å forsøke kniv senere.

Imidlertid sier du også at du får denne rive-følelsen med Vision-høvelen, så da har du i grunnen begge ytterpunkter; En mindre aggressiv, men allikevel effektiv høvel i 34C, og muligheten for å bruke din Vision på en virkelig aggressiv innstilling, og få den følelsen du ønsker.

Jeg ser i grunnen ikke hvorfor du da skulle behøve en høvel i sjiktet mellom disse. Det finnes høvler uten innstillingsmuligheter som er noe mer aggressive enn 34C, f.eks de som kalles "slant", med et skråttstilt skjærehode ( http://www.barbersho...arberhovel.html )

Mitt forslag er at du nå lærer deg å kjenne alt det flotte utstyret du har kjøpt ;) , og tar en ny vurdering på om du egentlig trenger andre høvler enn de du har kjøpt. At du kan bli bitt av basillen som rammer mange her inne, og som medfører en sterk trang til å ville prøve ut alt som finnes av produkter, er selvfølgelig en annen ting :o . Men med to så gode høvler som du har fått deg, ville jeg heller brukt penger på forskjellige barbersåper og kremer, after shave, osv :D

Jeg vil også bare nevne at det finnes et ultimat redskap for fjerning av skjegg, som heter barberkniv. Jeg tror ikke det er mulig å få en bedre barbering enn med kniv, men det medfører selvfølgelig noe mer vedlikehold enn en høvel. Bare så det er nevnt :rolleyes: . Men , lær deg å bruke DE-høvel grundig først, så har du et godt utgangspunkt om du skulle ønske å forsøke kniv senere.

Jeg skjønner hva du mener Sandman :)

Det er bare det at jeg fikk intrykk av at tradisjonell barbering ble omtalt som "ikke press hardt!!" "regn med kutt til å begynne med!" etc... og når jeg prøvde for første gang, så er det jo nesten kul umulig og skjære seg med en tradisjonell høvel. Så lenge man sef. ikke beveger den sidelengs, men det kan man jo også komme til å gjøre med en Gilette Mach3 etc.

Jeg fikk bare for meg at tradisjonell barbering var litt "skumlere" og at det krevdes mer teknikk, men for min del så synes jeg ikke det er så stor forskjell i forhold til mach3 høvler. Bortsett fra at selve resultatet blir bedre da sef...

Joda... jeg har det jeg trenger av høvler foreløpig, så kanskje er det som du sier kniv som blir det neste...

Hva kreves av vedlikehold av kniv da?

For denne må vel "slipes" til tider også, å gjør man dette feil, så kan man jo ødelegge hele kniven...?

Setter pris på om du kommer med en oversikt over hvilken kniv som bør prøves, og hva jeg bør regne med å gjøre for å vedlikeholde kniven og hvor ofte...?

Jeg skjønner hva du mener Sandman :)

Det er bare det at jeg fikk intrykk av at tradisjonell barbering ble omtalt som "ikke press hardt!!" "regn med kutt til å begynne med!" etc... og når jeg prøvde for første gang, så er det jo nesten kul umulig og skjære seg med en tradisjonell høvel. Så lenge man sef. ikke beveger den sidelengs, men det kan man jo også komme til å gjøre med en Gilette Mach3 etc.

Jeg fikk bare for meg at tradisjonell barbering var litt "skumlere" og at det krevdes mer teknikk, men for min del så synes jeg ikke det er så stor forskjell i forhold til mach3 høvler. Bortsett fra at selve resultatet blir bedre da sef...

Joda... jeg har det jeg trenger av høvler foreløpig, så kanskje er det som du sier kniv som blir det neste...

Hva kreves av vedlikehold av kniv da?

For denne må vel "slipes" til tider også, å gjør man dette feil, så kan man jo ødelegge hele kniven...?

Setter pris på om du kommer med en oversikt over hvilken kniv som bør prøves, og hva jeg bør regne med å gjøre for å vedlikeholde kniven og hvor ofte...?

Hei igjen

Jo, jeg kommer mer enn gjerne med noen tips rundt barbering med kniv :) , men jeg synes kanskje du bør bruke DE-høvel en liten stund først. Du har tilsynelatende klart overgangen til DE veldig bra, siden du øyeblikkelig har fått gode resultater, og uten å kutte deg til og med, men la det gå noen uker, og spør mer enn gjerne om tips da.

Om du allikevel insisterer på å få disse tipsene raskt, får du bare si ifra ;) .

Det er du føler at høvelen skal rive er nok bare noe gilette har klart å få deg til å tro. At den ikke river betyr bare at den skjærer godt. Jo mindre den river jo glattere barbering klarer jeg å få. 34C kan etter min erfaring virke litt lite agressiv mot kraftig skjeggvekst. Så med god teknikk kan du få en bedre og mer skånsom barbering enn hva 34c leverer med en som har litt skarpere vinkling på bladet. Men hvis du absolutt ønsker riving for en billig penge ville jeg sett litt på merkurbladene. De rev og slet hos meg i hvert fall.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...