Jump to content
Barbershop.no forum
Bjerknez

Min første erfaring

Recommended Posts

Jeg har nå mottatt varene, men høvlene kommer ikke før i morgen, så jeg klarte ikke å dy meg. Jeg bare MÅTTE prøve meg på og lage litt barberkrem.

Produkter brukt:

Merkur Futur Silver Tip

Muhle Poreselensskål

Proraso Creme på tube

C&E Nomad creme på tube

Resultat:

Synes min første kremlaging gikk over all forventning, men tok litt for mye vann første gangen merket jeg. Jeg merket at jeg måtte riste kosten ganske godt før jeg begynte å "vispe" kremen. Andre forsøk ble jeg utrolig godt fornøyd med og fikk en krem som var over all forventning! Knallfornøyd!

Muhle skålen føles litt liten, og det ble litt klin da noe av kremen gikk på utsiden. Skulle kanskje hatt en litt større skål til dette, så tar i mot forslag...?

Såpene har jeg ikke prøvd ennå, men føler meg rimelig sikker på at jeg får til dette også...

Nå gleder jeg meg bare til å teste barberingen, men høvlene kommer som sagt ikke før i morgen, så da blir det enten knall eller fall :)

Muhle skålen føles litt liten, og det ble litt klin da noe av kremen gikk på utsiden. Skulle kanskje hatt en litt større skål til dette, så tar i mot forslag...?

Såpene har jeg ikke prøvd ennå, men føler meg rimelig sikker på at jeg får til dette også...

Sjekk i kjøkkenskapet, se etter en passende skål der B)

Såper skal gå greit det også, man må bare jobbe litt med kosten i såpen før man begynner i skumme opp. Vannmengden kan også variere.

Nå gleder jeg meg bare til å teste barberingen, men høvlene kommer som sagt ikke før i morgen, så da blir det enten knall eller fall :)

Anbefaler å begynne med den "enkle" 34C (var det ikke den?). Da slipper du usikkerheten med hvordan du skal stille inn høvelen i begynnelsen, så kan du øve på teknikken til det sitter bedre. Jeg antar at du har kikket rundt i forumet og i anbefalingene i nettbutikken her for gode råd. Det er absolutt verdt å ta en titt :) Post gjerne dine erfaringer videre, også hvis du støter på problemer, det er folk her på forumet som gjerne øser av sin kunnskap og erfaringer. :D

Takker for svar fatzy :)

Ja, det er 34C og Merkur Vision som er bestilt, ved siden av 20stk. feather blader.

Joda,man kan vel bruke hva som healst av skåler, men jeg er litt opptatt av at det skal se litt bra ut på badet, og ikke stå der med en boks som kommer rett fra tuppeware partyet til samboeren.... hehe.

Synes Muhle skålen er skikkelig tøff jeg da... men så det var en annen skål her i nettbutikken med slik sort knott på... denne så litt større ut samt at den er bedre og holde i muligens...

Men like elegang var den kanskje ikke... ?

Takker for svar fatzy :)

Joda,man kan vel bruke hva som healst av skåler, men jeg er litt opptatt av at det skal se litt bra ut på badet, og ikke stå der med en boks som kommer rett fra tuppeware partyet til samboeren.... hehe.

Nei-nei, ikke Tupperware (selv om de har den fordelen at de ikke går i tusen knas mot gulvflisene, da). :lol:

Her er min (funnet i mitt kjøkkenskap). Den funker utmerket for meg, nøytral og passe stor. Kosten som ligger oppi er forresten en Edwin Jagger Best Badger, har vært min følgesvenn i 2 og et halvt år og er like god nå som når den var ny. Grei pris også (tror det var noe over 300).

post-69-128199173319_thumb.jpg

Aha... hehe

Joda.. en "vanlig" skål gjør jo susen den også... for all del...

Er vel mest det estetiske jeg er interissert siden barbersettet skal stå frmme på badet til utstilling når det ikke blir brukt...

Men skal se litt rundt om jeg finner noen skåler som passer meg :)

En liten oppdatering:

Barberte meg i går for å teste den nye kremen, men brukte da Gillette Mach3 da høvlene mine ikke ankommer posten før senere i dag...

Det føles rett og slett ut som om Proraso/C&E Nomad (tube)er flere klasser over Gilette Gel på trykkboks!

Huden føles rett og slett bedre ut etter barbering, og Proraso Liquid After Shave satt bare en enorm prikk over i'en!

Barberskummet synes jeg som sagt var uhyre enkelt å lage, og jeg fikk akkurat den tykkelsen og fyldigheten jeg ønsket på andre forsøk, da jeg tok litt for mye vann første gangen.

Senere i dag skal jeg teste Merkur Vision og 34C med Feather blader, å da kommer jeg med tilbakemelding.

Det er kun ett lite problem med en av produktene jeg har fått, og det er Merkur Futur Silver Tip kosten. Hele busten løsnet fra skaftet. Altså ikke selve hårene, men den "kladden" hårene er festet i. Jeg prøvde og dytte den nedi igjen, men den faller ut så fort jeg rister av den vannet etc. Skal den være slik...? Kan den limes...? Eller kan jeg reklamere og få en ny...?

EDIT:

Fikk telefon fra Geir (barbershop.no) angående mailen jeg sendte angående kosten som løsnet, og dette har vist vært en produksjonsfeil da mange har hatt dette problemet.

Jeg får tilsendt en Proraso barberkost asap inntill dem får inn Merkur Futur Silver Tip igjen...

Virker som en grei deal detta, så jeg får bare lime den jeg har så lenge, så har jeg to koster frem til den nye kommer :)

Ikke noe å si på servic'en vertfall :)

EDIT 2:

Har nå bestillt en Merkur Vision Silver Tip samt stativ i matt design istedet, da det andre ikke var på lager.

Siden Merkur Vision Høvelen også er i matt finish, så blir vertfall alt likt :)

Da har jeg for litt siden gjennomført min første barbering med Merkur 34C og Merkur Vision og har følgende å melde om produktene:

FANTASTISK!!!

Barberingen gikk lekende lett uten kuttskader og jeg synes faktisk ikke det var noe vanskeligere å barbere seg med tradisjonell høvel kontra en av typen mack3...

Brukte Vision på den ene siden og 34C på den andre og den som imponerte meg mest av disse to var nok faktisk 34C. Latterlig enkel/hendig og genial. Glatt som en barnerumpe ble jeg selv ved å KUN dra høvelen med hårene. Like glatt ble det ikke med en møkk3 høvel...

Når dte gjelder Visionhøvelen, så ble resultatet like bra med denne, men den var en del tyngre og mer klumpete enn 34C. Fordelen med Vision høvelen var at denne kan stilles inn til å ta litt grovere enn 34C, noe jeg nok kommer til å ønske etter hvert...

Kommer med fler tilbakemeldinger etter neste barbering :)

Konklusjon:

Jeg kommer ALDRI tilå gå tilbake til gillette møkk3 eller lignende høvler igjen. Gillette boksen med skum er allerede kastet, og madammen har arvet høvelen :)

Da er stativ samt Vision Silver tip motatt, så legger ut oppdaterte bilder av barbersettet :)

post-457-128214445381_thumb.jpg

post-457-128214446085_thumb.jpg

post-457-128214447227_thumb.jpg

post-457-128214447918_thumb.jpg

post-457-128214448738_thumb.jpg

post-457-128214449583_thumb.jpg

post-457-128214450329_thumb.jpg

Bildene i forrige post ser kjente ut.

Mottok denne uka.

- Merkur 34C HD

- Feather Hi-Stainless barberblader

- Proraso barberkrem i tube - eukalyptus og menthol

- Proraso Liquid Cream Aftershave

+ Et par spennende samples.

Første barbering var ikke uventet litt blodig, men veldig bra.

Andre barbering var perfekt :D

Kommer nok til å anskaffe meg en ny kost etterhvert, den gamle er en gillette trolig syntetisk. (Gjør en brukbar jobb)

Fikk med en sample på en Parker pre/after oli med sandalwood. Den luktet fabelaktivt, kommer nok også til å bestille en krem/aftershave med sandalwood neste gang.

BarbSize7.jpg?t=1298713648

BarbSize8.jpg?t=1298713557

Kommer nok til å anskaffe meg en ny kost etterhvert, den gamle er en gillette trolig syntetisk. (Gjør en brukbar jobb)

Slik jeg har forstått det, er det ganske delte meninger på hva som er best av syntetiske og svinebust/grevlingkost.

Noen av punktene som fremheves i forhold til de syntetiske er:

• Syntetiske buster har blitt utviklet for sitt formål, mens grevlingpelsen har blitt utviklet gjennom evolusjon for å holde grevlingen varm. (Dette argumentet er dog ikke helt perfekt, ettersom et produkt lett kan utføre flere oppgaver)
  • Grevlingpels er hul, det er ikke syntetiske hår; ergo absorberer ikke syntetisk bust vann og såpe/krem, og vil derfor være lettere å holde ren, og den vil tørke fortere.
  • De (påståtte) hygieniske fordelene til synt. buster, vil også være fordelaktige om du skulle kutte deg under barberinga.

Selv har jeg kun brukt grevlingbust, men jeg innbiller meg allikevel at den største grunnen til at grevling fortsatt blir brukt er tradisjon.. :P

Ser poenget med tradisjon når det kommer til grevlingkost selv om jeg aldri har prøvd en selv.

Det handler vel ofte om komfort og hvor godt den "pisker opp" skummet.

Syntes ikke den syntetiske gjorde en alt for dårlig jobb med proraso'en.

post-495-0-24772800-1298772804_thumb.jpg

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...