Jump to content
Barbershop.no forum
Bjerknez

Hvilke type koster trenger jeg?

Recommended Posts

Jeg har for noen dager siden bestillt en del produkter fra barbershop og fitjarsoap.no, og kosten det falt på til slutt (uten at jeg har noe som helst erfaring med koster og jeg har så vidt sett en kost live, selv om jeg er 34 år gammel)

Kosten jeg har bestillt sammens med alt det andre er Merkur Futur (chrome) Silver Tip

Dette går jo for å vertfall være en av de dyreste kostene fra barbershop, så jeg tviler på at den er dårlig sån sett, men må man være mer dreven for å lage skikkelig skum med en Silver Tip kontra en med Svinebust feks.?

Jeg kunne også tenkt meg en kost som passer til ferieturer etc. Er den syntetiske kosten eller en billig svinebustkost en grei sak?

Her er vertfall en liste over det som er bestillt, i tillfelle dette skule være relevant:

Barberhøvel:

Merkur Razor C34

Merkur Vision 2000 Razor in metal case (får denne i chrome blank hvis dem har, hvis ikke så sender dem den som er matt)

Barberblad:

2x10stk Feather DE Barberblad

Barberskål:

Muhle barberskål porselen med sølvkant (farge: sort)

Barberkost:

Merkur Futur Silver Tip (Chrome blank)

Skader:

Proraso Styptic Gel

Barberkrem:

Proraso barberkrem eukalyptus i tube

Crabtree & Evelyn Nomad barberkrem i tube

Barbersåpe:

Crabtree & Evelyn Sandalwood barbersåpe i skål

After Shave:

Proraso Liquid Cream Aftershave

Stativ:

Merkur Future/Vision uten plass til skål (chrome blank)

Hei

Jeg kjenner ikke selv til den Merkur Futur kosten du har bestilt, men jeg er sikker på at den er veldig god ( http://badgerandblad...p?ltr=M&t=37334 ). Det er nok sikkert ikke vanskeligere å lage godt skum med en grevling-kost kontra en i svinebust - trolig tvert om. Jeg har prøvd ut relativt små svinebust-koster, og de er kinkige å få et godt skum med, da de holder på mindre mengder vann enn grevling og blir stive og ubehagelige mot huden.

Men, en av mine favoritt-koster er en stor svinebust-kost fra Proraso ( http://www.barbersho...barberkost.html ). Den holder på mye vann, og har også såpass lang bust at den ikke virker ubehagelig stiv mot huden. Jeg synes også at den stivere busten er mer effektiv til å massere inn barberskummet i skjegget enn grevling.

Personlig ville jeg unngått de syntetiske kostene.

Hovedregelen er at grevlingbust holder på mest vann av de tre typene koster, men jeg mener også at "svinebust holder på mer vann enn man trenger for å vispe opp et godt skum, mens grevlinghår holder på mye mer vann enn man trenger" :rolleyes: . Mao så får man mer enn nok vann med en stor svinebust-kost.

Nå finnes det også egne reise-koster ( http://www.barbersho...-aluminium.html ), som har et håndtak som også virker som et lokk over hårene, når den ikke er i bruk. Heller ikke denne kjenner jeg til personlig, men andre her gjør kanskje det? Selv har jeg en Proraso svinebust-kost til bruk under reiser, og det er ikke fordi jeg er gjerrig ;) , men fordi jeg synes de er gode og effektive å bruke.

Mange vil nok i motsetning til meg, mene at en grevlingkost er det eneste saliggjørende, og de er uten tvil de kostene som er mest behagelig mot huden. Men med en pris på rundt kr 130,- for Proraso-kosten, burde det ikke være en katastrofe om du kjøpte en, og etter hvert oppdaget at du ikke likte den.

Uansett grevling eller svinebust, så er det viktigste allikevel at du lærer deg teknikken for å vispe opp et godt skum, herunder bl.a. hvor mye vann du trenger for å produsere et skum som hverken er for tørt eller for vått.

Jeg vet ikke om du ble noe klokere av dette? :huh:

Hei

Jeg kjenner ikke selv til den Merkur Futur kosten du har bestilt, men jeg er sikker på at den er veldig god ( http://badgerandblad...p?ltr=M&t=37334 ). Det er nok sikkert ikke vanskeligere å lage godt skum med en grevling-kost kontra en i svinebust - trolig tvert om. Jeg har prøvd ut relativt små svinebust-koster, og de er kinkige å få et godt skum med, da de holder på mindre mengder vann enn grevling og blir stive og ubehagelige mot huden.

Men, en av mine favoritt-koster er en stor svinebust-kost fra Proraso ( http://www.barbersho...barberkost.html ). Den holder på mye vann, og har også såpass lang bust at den ikke virker ubehagelig stiv mot huden. Jeg synes også at den stivere busten er mer effektiv til å massere inn barberskummet i skjegget enn grevling.

Personlig ville jeg unngått de syntetiske kostene.

Hovedregelen er at grevlingbust holder på mest vann av de tre typene koster, men jeg mener også at "svinebust holder på mer vann enn man trenger for å vispe opp et godt skum, mens grevlinghår holder på mye mer vann enn man trenger" :rolleyes: . Mao så får man mer enn nok vann med en stor svinebust-kost.

Nå finnes det også egne reise-koster ( http://www.barbersho...-aluminium.html ), som har et håndtak som også virker som et lokk over hårene, når den ikke er i bruk. Heller ikke denne kjenner jeg til personlig, men andre her gjør kanskje det? Selv har jeg en Proraso svinebust-kost til bruk under reiser, og det er ikke fordi jeg er gjerrig ;) , men fordi jeg synes de er gode og effektive å bruke.

Mange vil nok i motsetning til meg, mene at en grevlingkost er det eneste saliggjørende, og de er uten tvil de kostene som er mest behagelig mot huden. Men med en pris på rundt kr 130,- for Proraso-kosten, burde det ikke være en katastrofe om du kjøpte en, og etter hvert oppdaget at du ikke likte den.

Uansett grevling eller svinebust, så er det viktigste allikevel at du lærer deg teknikken for å vispe opp et godt skum, herunder bl.a. hvor mye vann du trenger for å produsere et skum som hverken er for tørt eller for vått.

Jeg vet ikke om du ble noe klokere av dette? :huh:

Jeg takker for nok et flott svar Sandman :)

Skal vurdere det du sier over her, og henviser sammtidig til denne tråden:

http://www.barbershop.no/forum/index.php?/topic/832-min-foerste-erfaring/

Jeg startet selv med kniv og kost for et år siden og regner meg som rimelig fersk. Sandman hadde en del gode poeng, men jeg er en av de som sverger til grevlinghår. Grunnen til det er at jeg har hud som lett irriteres. Jeg startet med en ganske billig kost og trodde lenge det var knivteknikken min som irriterte huden, men det viste seg å være kosten.

Kjøpte en relativt billig grevlinghårskost fra www.rasurpur.de og jeg kommer aldri til å se tilbake. Innsåpingen blir silkemyk og virkelig den beste delen av barberingen (ikke den morsomste, det er kniven B) ). Vet at det finnes reisekoster med grevlinghår, men du skal passe på at de tørker før de pakkes ned. Grevlinghårskosten min tørker godt i løpet av noen få timer.

Flott pakke du har kjøpt deg. Håper du elsker den nye barberingsopplevelsen.

-ralph

Takker igjen for svar...

Legger ved ett lite bilde av samlingen min...

Det som mangler på bildet er Merkur Vision Stativet...

post-457-128206641494_thumb.jpg

Ja, slenger meg på, imponerende! Den kosten så fantastisk ut!

Vil gjerne høre hva du syntes om proraso kremen. Det er mange proraso fans som er høylytte, men hadde vært gøy å høre fra en som prøver for første gang. Spesielt hvordan du synes den lukter, hvordan den kjennes på huden og hvor lette du synes det er å få skummet den opp første gang.

Ja, slenger meg på, imponerende! Den kosten så fantastisk ut!

Vil gjerne høre hva du syntes om proraso kremen. Det er mange proraso fans som er høylytte, men hadde vært gøy å høre fra en som prøver for første gang. Spesielt hvordan du synes den lukter, hvordan den kjennes på huden og hvor lette du synes det er å få skummet den opp første gang.

Kosten du ser på bildet, som er en Merkur Futur Silver Tip løsnet desverre fra håndtaket og jeg får en ny kost i posten i dag. Nemmelig en Merkur Vision Silver Tip. Disse er vel ganske like vil jeg tro...(?)

Futur kosten likte jeg veldig godt, men har dog ingenting å sammenligne med da...

Jeg likte både lukten og egenskapene til Proraso kremen!

Oppskummingen gikk lekende lett (etter å ha sett noen videoer på youtube) og skummet ble skikkelig tjukt og fint etter ca. 1-2 min. med "visping"

Var en helt annen opplevelse enn den guffa man får fra gillette på boks.

Lukten er forfriskende og ren uten at den er alt for sterk. Deilig ren og frisk lukt. Anbefales!

C&E Nomad synes jeg kanskje var LITT vanskeligere å skumme opp, men kan nok tenkes at jeg brukte for mye vann til å begynne med. Lukten på denne er litt mer spesiell, men absolutt ingen vond lukt. :)

Eg vil nok tru at ei hard såpe var vanskelegare å skumma opp med den kosten der, ja;)

Personleg føretrekk eg svinebustar framfor min silvertip, då eg skummar opp i andletet.

Ang. reisekost, kan jeg absolutt anbefale de sylinderformede modellene (beskyttende ved reise, som nevnt av andre). Jeg har en relativt rimelig Edwin Jagger, som faktisk er en fantastisk kost, selv sammenliknet med dyrere Simpsons-modeller. Den er for øvrig svært lik denne av utseende og pris. Tar svært liten plass :)

Jeg har lyst til å henge meg på og fortelle at det var en skikkelig "aha" opplevelse å få seg en ordentlig kost, det utgjorde SÅ mye på oppskumming, tid og resultatet til slutt! Men som en av B videoene sier, å finne ut av jungelen av koster er ikke lett :)

Erik.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...