Jump to content
Barbershop.no forum
Sten

Restaurerte kniver, liten samling med etterpå-bilder

Recommended Posts

Jeg har noen ferdig restaurerte kniver som jeg tenkte å vise, litt som eksempel på hva jeg har fått tak i av kniver, og litt som illustrasjon på hvordan de ser ut etter at jobben er gjort. Dette er ikke eksempler med massevis av bilder, bare etter-bilder som viser sluttresultatene. For de som vil se bilder fra mere av prosessen, se post Restaurert kniv; F. T. Worth fra U.S: Barber Supply Co.

Kommentarer mottas som alltid med takk :)

Quick Cutter

5/8 hollow i celluloid håndtak. I sitt tidligere liv hadde noen skrapet inn noen initialer i håndtakene. Det var ikke spesielt vakkert. Bladet var ikke så værst, noen mindre flekker og et par små rustområder. Den var likevel i så pass bra stand at jeg bestemte meg for ikke å demontere den. Autosol og stålull gjorde brorparten av jobben.

Kniven er slipt og benyttet, ikke noe å utsette på den.

post-435-128032936457_thumb.jpg

post-435-128032937427_thumb.jpg

Wade & Butcher

Denne kom til meg uten håndtak, men ellers i overraskende bra stand. Ingen rust eller misfarging, det var nesten mistenkelig. Enten har den blitt oppbrvart fint eller så fikk jeg den fra en restauratør som har gjort jobben halvferdig. Dette er vel mindre trolig, disse er populære kniver og kjent for bra kvalitet.

I alle fall: 5/8, uvanlig tupp. Wedge-kniv og altså ikke hulslipt (hva heter wedge på norsk, finnes det et ord for disse? Jeg håper at Tyfonikus kan hjelpe meg her)

Jeg satte den i håndtak av wenge med mellomstykke i rosentre. (Uffda, her var vi visst igjen - Wenge, finnes det engang et ord for dette treslaget på norsk.)

Det er forresten en spesiell historie om denne kniven. Jeg har ikke så alt for stor erfaring i sliping av barberkniver, og denne gav en utfordring da eggen ikke er rett, den har en svak krumming som gjør det litt vanskeligere å slipe den, eller kanskje er det det at den er wedge-formet og ikke hulslipt (eller kanskje den bare trenger en litt mere øvet hånd, hehe). I alle fall, jeg brukte meget lang tid på å slipe denne kniven, og ble liksom ikke fornøyd. Kniven er tung pga wedge-formen, og den var ikke i nærheten av å passere hengehårtesten. Kort sagt, jeg fortvilet. Under mikroskop kunne jeg ikke se hva som skulle være problemet med eggen, men det var dette med hengehårtesten da. Jeg fortvilet litt mere, til jeg en dag bestemte meg for å prøve den. Kanskje kunne jeg da lettere se problemet.

Det som sien skjedde er nesten utrolig. Jeg sepet meg inn, og satte kniven litt skeptisk i skjegget og startet. Ett trekk, så ett til. Humm, veldig merkelig, jeg kunne ikke kjenne at den barberte i det hele tatt og måtte se på bladet om den faktisk kuttet skjegget! Men det gjorde den altså, helt fint. Det var en flott barbering, ikke overraskende er dette favorittkniven min for øyeblikket.

post-435-128033066517_thumb.jpg

post-435-128033067245_thumb.jpg

post-435-128033067983_thumb.jpg

Erik Anton Berg, Eskiltuna

5/8, doble stabilisatorer, håndtak i horn. Litt rust i tangen så jeg bestemte meg for å demontere den slik at den kunne restaureres ordentlig. Jeg beholdt håndtakene, de er litt misfargede på ene siden og har noen små sår fra sitt lange liv, men jeg fikk meg ikke til å erstatte de siden de nå engang hører til denne kniven liksom. Stabile og rette er de også, så da så.

Det virker som om stålet er litt hardere i denne enn i andre kniver jeg har. Den barberer flott.

post-435-128033108817_thumb.jpg

post-435-128033109444_thumb.jpg

Otto Busch Weltmeister

5/8, hulslipt, doble stabilisatorer. Embossingen er i fin stand selv om den ikke synes så bra på bildet. Fikk denne i fin stand bortsett fra at håndtaket var brukket. Eggen var fortsatt kvass og velholdt, verken rust eller annet fanteri, så jeg har bare forsiktig massert den med litt autosol. Nye håndtak i bubinga. Jeg vurderte lenge om jeg skulle forsøke å berge logoen som var i de opprinnelige håndtakene, men bestemte meg for å skåne meg selv for den pinen - jeg er sterkt i tvil på om en slik operasjon hadde kunnet la seg gjøre med min begrensede kunnskap innen faget :D

I alle fall, en staselig kniv igjen.

post-435-12803315613_thumb.jpg

post-435-128033156727_thumb.jpg

Ukjent merke

7/8, wedge-formet, "barber's notch" (hva heter dette på norsk, noen som vet?) Doble stabilisatorer.

Den kom meg i hende i middels stand, noe rust, pitting, misfarging, uten håndtak. Pusset og polert, nytt håndtak i bubinga. Jeg liker denne kniven kjempegodt.

post-435-128033202989_thumb.jpg

post-435-128033203811_thumb.jpg

Hei

Er på ferie i utlandet, men fikk anledning til å logge meg på forumet et kort øyeblikk.

Jeg må si du har gjort en strålende jobb med disse knivene, som har blitt meget flotte å se på :) . Det er godt at noen lærer seg dette faget også, og du beskriver fremgangsmåten tydelig, så det burde være mulig for andre å følge denne selv.

Og apropos din opplevelse med den tilsynelatende sløve W & B kniven, så har jeg akkurat samme erfaringer med flere av mine. De kan virke tilsynelatende milevis unna å være barberingsklare, men når man forsøker å barbere seg med dem, er de aldeles fremragende. De "stryker" på alle de alminnelige måtene å teste skarpheten på, men består altså den ultimate testen med glans.

Ha fortsatt en fin sommer :D

Hei B. Sevilla

Virkelig interessant å få høre om dine restaureringer. Jeg har også den erfaring at noen kniver ikke klarer testene, men kutter skjegget slik at vi kunne tro at den skjærer smør. Wedge knivene er efter en del beskrivelser ikke så skarpe som de vanlige hulslipte, men, men! Uten å være for bastant, så mener jeg at disse Wedge knivene (fransk slipte) i utgangspunktet er laget av et mykere stål, og den er lettere å holde skarp. Min mye omtalte Biedermeier kniv har et mykt stål, og den holdes kun på en stikke (paddle strop). Jeg slipte den til og med opp på en stikke efter at jeg hadde brukt den til å skjære hår med. Og den mislykkes i alle tester.

Jeg har tidligere nevnt i forumet at jeg tviler på at de knivene med det hårde stålet er de beste. Jeg har meget dårlig erfaring med slike kniver. Jeg vet ikke om de gamle gode knivene inneholder Sheffield eller Damaskus stål, jeg tviler på det. Disse to ståltypene skal være de to hårdeste. Jeg er kommet så langt at jeg ikke vil ta inn nye kniver til salg, men heller selge gamle kniver som jeg kan garantere.

Det er en ting jeg ikke får tak i (det blir fusking), og det er de naglene som du bruker til skaftene. Hvor kjøper du disse?

Mvh Tyfon

Takk for tilbakemeldingene fra Sandman og Tyfonikus, hyggelig å høre at du likte presentasjonen Sandman :) Fint å høre at det er flere som har den erfaringen med franskslipte kniver (takk Tyfonikus), det gjør det litt tryggere :)

Tyfonikus: det er faktisk ikke nagler i det hele tatt. Jeg bestilte noen meget små stoppskiver og noen helt rette stenger i messing - jeg simpelthen kutter et stykke, setter en stoppskive på, og klinker forsiktig. Det tar ikke lang tid og har den fordelen at det blit likt på begge sider, i motsetning til ferdige nagler som har ferdig hode på ene siden og bare klinkes på den andre. Rimelig var det også. Jeg har link dersom noen skulle være interessert.

En ting til Tyfonikus, om jeg kan få høste litt av din kunnskap: Den siste kniven jeg postet, titlet Ukjent merke, har en såkalt "barber's notch" tupp. Jeg har bare et par-tre stykker med en slik tupp, av min totale samling på kanskje 25 kniver. Hva er denne designet til bruk for, og hvordan ble den benyttet?

Selv om denne tuppen eksisterer på en del gamle kniver, så kan jeg ikke huske at de ble brukt av de gamle barbererne. Det er nu i nyere tid at jeg ble bevisst om disse knivene. Forklaringen min angående denne tuppen skal du ta med et forbehold, men jeg er rimelig sikker på hvorfor enkelte kniver fikk denne fasongen.

De vanlige hulslipte knivene har en rund spiss, og disse knivene ble foretrukket av barbererne. Det er en del grunner til dette, men det får være til en annen gang. De knivene med fransk spiss hadde vi mer kontroll med på enkelte steder av kundens ansikt, først og fremst de av kundene som hadde spesielle markerte trekk. Vi så helt klart hvor spissen traff, mens den hulslipte kniven sperret for utsikten, eller mer riktig, den var for stor og rund slik at den kunne være "i veien" for å treffe detaljert. Dette gjelder først og fremst der hvor nesen begynner. Her har vi en liten, meget liten myk forhøyning. En fransk tupp sperret ikke for "utsikten", og den smyger seg lettere inn i nesen, så vi kunne barbere meget forsiktig nesehår som var der, og litt inne i nesen på sidene.

Derfor tror jeg at disse knivene med denne spesielle tuppen ble laget for å gjøre denne operasjonen lettere, slik at de som foretrakk de hulslipte knivene også kunne gjøre denne operasjonen lettere. Selvsagt kan vi klare en slik operasjon også med en vanlig hulslipt kniv.

Mvh Rob

Gratulerer.

Du er tøff som begir deg ut på sånne prosjekter. Hadde sjøl en rustholk og den ble sendt over dammen for å bli brukbar igjen. (Feige meg.) :unsure:

Du bretter opp ermene og setter i gang med sandpapir og autosol. Jeg beundrer folk som deg. :D

Etter som jeg kan se på bildene har du gjort en fenomenal jobb. Det er bra det er noen i landet som lærer seg dette slik at andre kan spørre om råd dersom de drister seg på slike prosjekt.

Takk for kommentarene Jimaxl :) Om noen har behov deler jeg gjerne av min beskjedne kunnskap. Det meste er faktisk så enkelt som autosol og sandpapir - det eneste du glemte var plaster og svette :D

Spøk til side, jeg har faktisk begynt å eksperimentere litt med en mere maskinell tilnærming men jeg har fremdeles langt igjen å gå der. Og så må man påregne en solid slipejobb etter restaureringen, sannsynligvis med helt ny oppsett av eggen, men det er jo en morsom oppgave bare man har bryner.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...