Jump to content
Barbershop.no forum
lantesh

Hvordan gjøre ren antikk Gillette Superspeed 1964?

Recommended Posts

Hei. Fikk i dag min Gillette Superspeed fra USA,som jeg vant på ebay. Jeg lurer på hvordan/hvilke produkter jeg bør bruke til å få denne klar til bruk. Desinfisering må jo til :)

Hei. Fikk i dag min Gillette Superspeed fra USA,som jeg vant på ebay. Jeg lurer på hvordan/hvilke produkter jeg bør bruke til å få denne klar til bruk. Desinfisering må jo til :)

Hei

Gratulerer med en flott og klassisk DE-høvel. :)

Jeg fikk nylig en tilsvarende høvel, og den la jeg først en god stund i varmt vann, tilsatt litt Zalo. Når såpen hadde fått virket tilstrekkelig, og eventuell smuss og annet hadde løsnet, brukte jeg en tannbørste til å rengjøre den grundig i alle kriker og kroker, mens jeg holdt den nedsenket i såpevannet. Når jeg var fornøyd med dette, skylte jeg av den i så varmt vann jeg klarte.

Deretter blåste jeg av alt vannet med en hårføhner, til den var fri for vannrester. Til slutt desinfiserte jeg den med "IPA sprit" jeg bruker til dette formål. Det kan være muligens være litt vanskelig å få tak i denne eller tilsvarende teknisk sprit, men hør om apoteket kan ha noe lignende.

Jeg vet ikke om man skal være alt for bekymret for å måtte desinfisere den. Trolig overlever ikke eventuelle bakterier alt for lenge på en høvel, så en grundig såpevask og etterfølgende skylling i varmt/kokende vann, vil sannsynligvis være tilstrekkelig. Om noen har kunnskap om det motsatte, er det bare å korrigere meg :rolleyes:

Håper dette var til hjelp.

Lykke til med høvelen, og velkommen hit forresten :D

Jeg kan ikke dy meg for å komme med en del kommentarer. Men først: Sandmans innlegg virker fornuftig, og jeg "tror" heller ikke at bakterier vil overleve en god vask, men så har vi dette med spriten.

Jeg vet ikke hva slags sprit "IPA" er, men noen år før jeg startet min læretid fikk barbererne sprit som i styrke skulle være opp til 96% til å desenfisere forskjellige ting med. Min læremester fikk flere ganger for året 1 liter av denne spriten fra sin tannlege. Grunnen til at spriten måtte gå denne veien, var at vi barberere ikke var så "sivilisert" og "kultivert" som enkelte andre. Spriten som vi brukte drakk vi selv! Dette ble oppdaget av myndighetene, og det ble lagt ned forbud mot å selge dette til barbersalongene. Nu har jeg også for mange år siden sett en full doktor på et tidlig tidspunkt av dagen, så det er jo også mulig at det er noen "ukultiverte" også der. Jeg må også nevne at min læremester ikke var noen stor forbruker av alkohol.

En annen interessant historie er efterbarberingsvann (A.S.). Dette ble mye drukket av de "løse" fuler, og sikkert også av barbererne. Jeg kan ikke helt forstå at dette skulle bli billigere enn sprit fra polet, men det ble gjort. Det kan jo tenkes at disse fulene var nektet på polet. Nu, med et lite forbehold om at jeg husker rett, jeg tror at det som jeg nu skriver i hovedsak er riktig. Også dette misbruket av A.S. gikk ikke hus forbi myndighetene. Derfor ble det pålagt at A.S. og liknende skulle ha et stoff i seg, slik at det ville være umulig å drikke. Vi ville brekke oss med det samme. Vi prøvde å ta noe av A.S. på tungen (selvsagt på tungen, jeg må ikke avsløre meg selv for mye), og det kunne merkes. Den eneste A.S. av kjent merke som ikke hadde dette stoffet, som jeg vet om, var Elizabeth Arden. Om denne tilsetningen ble fulgt slavisk i den tiden, eller om den fortsatt eksisterer vet jeg ikke. Jeg håper selvsagt at det er anderledes i dag, for da kan jeg få masse god sprit for en billig penge, selvsagt, ikke tro at jeg skal drikke den.

Jeg vil snart få inn et stort antall Clubman, hvis alt går efter planen. Her vil prisen bli billigere enn polvarer. Heldigvis kjenner ikke produsenten meg godt nok, men jeg har selvsagt bedyret at alt som jeg selger skal gå til utsiden av vårt legeme. Jeg har derfor av vishet selvsagt ikke spurt om deres produkter inneholder denne djevelske tilsetning . Jeg kan til slutt nevne en eldre barberer som jeg arbeidet sammen med, og som i sin tid drakk "doktorspriten", og som fremdeles holdt denne tradisjonen ved like, riktig nok med polvarer da det ble slutt på den billige spriten. Enten var han i en rus hele dagen, eller i bakrus, og når han var edru var han ikke til å snakke til. Han fikk ikke lov å barbere.

Selv om disse ville tilstander stort sett var slutt på i min tid, så hang det litt igjen, og en del historier fikk jeg høre. Ikke bare om alkoholforbruket, men også en del andre ting, og en del ting som jeg har oplevd selv. Dette får komme en annen gang.

Mvh, Rob

Da var den ferdig rengjordt og desinfisert. Det jeg gjorde var å koke den i ca 3 min. Deretter vasket jeg den i zalo vann med tannbørste, til slutt smurte jeg den inn med produktet ´rene hender´ som inneholder 70% alkohol. Dette er en slags gel for hender, så jeg lot den ligge innsmurt i ca 4 min. Det jeg er mest redd for når man kjøper slike produkter er jo hva som følger med dem. Som f.eks HBT,HIV virus. Det jeg har lest meg til på nettet er at HIV ikke kan overleve i mer en en uke utenfor kroppen og kan ikke overleve i størknet blod. Grei info hvis det er andre som lurer på dette :)

Jobben høres finfin ut, men av kosmetiske grunner kan jeg anbefale en runde med metallpolish. Jeg benytter Maas på mine høvler, men du kan sikkert benytte andre produkter. Resultatet blir i hvert fall meget bra. Min Redtip ser nå ut som ny =)

Jobben høres finfin ut, men av kosmetiske grunner kan jeg anbefale en runde med metallpolish. Jeg benytter Maas på mine høvler, men du kan sikkert benytte andre produkter. Resultatet blir i hvert fall meget bra. Min Redtip ser nå ut som ny =)

Det høres ikke dumt ut. Hvor selger dem det produktet du nevnte? :)

[quote

Det høres ikke dumt ut. Hvor selger dem det produktet du nevnte? :)

Jeg ga opp å finne det her på berget (som så mye annet), så jeg bestilte fra eBay. Er veldig vanlig i statene. Koster ikke stort, og kan brukes til mye =)

MAAS er fine saker det, billig og kan brukes til mye.

Vil man finne noe lignende her på berget, anbefaler jeg Strahldur metal polish.

Kniver og høvler blir skinnende blanke.

Brukt på metall-kum på kjøkken f.eks. er den også helt fenomenal.

Jeg synes faktisk den gjør enda bedre jobb enn MAAS.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...