Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
barberer'n

Naniwa Superstones

Recommended Posts

Jeg har hatt naniwa ss serien (1-5-8-12k)noen mnd nå og tenkte jeg skulle skrive en liten omtale. Disse brynene er svært populære og får mange positive tilbakemld. på SRP blant annet.

Jeg bestilte mine fra Straightrazordesigns.com. Typen med plastsokkel og 10mm tykkelse. Plastsokkelen virker ganske "billig" men gjør det den skal og 4 gummiknotter sørger for at brynet står støtt.

Disse brynene er utrolig lette og behagelig å bruke, noen finner de litt for bløte, selv synes jeg de er akkurat passe med god feedback samt at de kutter forholdsvis raskt.

Rent slipemessig gir de svært bra resultater og 12k gir en veldig bra polering som etter min erfaring gir en svært komfortabel egg. Faktisk foretrekker jeg naniwa 12k over min Shapton "Ceramic on glass" 16k da det føles som eggen fra 12k er en smule mer komfortabel.

Siden de er såpass myke blir det fort mye slurry og de gror fort igjen, spesielt på lavere grit så hyppig skylling er nødvendig.

Bindemiddelet i disse brynene lever noen ganger sitt eget liv og ett par av brynene jeg har (5k-8k) må planes før hver bruk pga brynet får en typisk "kano" fasong når det tørker. Mitt 1k og 12k bryne er mye mer stabilt og tåler å gå lengre uten planing. Dette er noe som er greit og ha i bakhodet og det kan være lurt å sjekke planheten med en maskinlinjal før man starter å slipe. Selv pleier jeg å samle opp så jeg har ett par tre kniver og slipe og planer brynene etterhvert som jeg går gjennom slipeprogresjon.

Alt i alt er jeg svært fornøyd med Naniwa superstones, jeg synes foreløpig jeg får en smule skarpere egg ved å bruke Shapton "CG" brynene mine, men dette beror nok på at jeg har lengre erfaring med disse. Jeg vil iallfall ikke nøle med å anbefale Naniwa SS :D

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this