Jump to content
Barbershop.no forum
slackers

Bestefars barberutstyr

Recommended Posts

Har fått bestefars gamle barber utstyr av min mor. 2 kniver ,1 stropp og 1 oppbevaringsboks. Har vært nede hos Tyfonikus å fått slipt. Stor takk til min lokale barbermentor. Min mor lurer på om bestefar kjøpte noe av utstyret på 30-tallet når han bodde i USA.Stroppen er en Barber's Special Kwik Edge. Kniv 1 er skadet i holken, på den står det F.W Schlechtendahl& sohne Ohligs-Solingen. 100. Macero. Tror jeg skal kjøpe meg ett nytt skaft til den.Kniv 2 står det Lorena Det er denne jeg har prøvd å barbere meg med.Har nå prøvd å barbere meg ett par ganger med kviven. Dette var ikke lett. Ikke så mange kutt ,men noen få små. Rundt hake/munn er vansklig, men med litt trening skal det vel gå bra.Kan vel ikke forvente at jeg skal få en god barbering uten trening.Noen steder føler jeg at det var ostehøvel jeg har barbert meg med. Tidligere brukte jeg skjeggtrimmeren en sjelden gang i blandt. Kjørte så forbi Tyfonikus's barbersalong ,fant ut at jeg ville ha en barbering. Da var det gjort. Gikk til innkjøp av en de-høvel. Har aldri likt barbermaskin. Mack gt turbo super plus med skum på boks var bare ett nødvendig onde til tider. Har gått til innkjøp av T&H Luxury Shaving Soap og Geo F. Trumper Sandalwood Soft Shaving Cream T&H aftershave, Trumpers deo ,Skin Food og shampoo og en kost.Fra å løpe gjennom badet til å bruke litt tid på seg selv over natten kan jeg takke Tyfonikus for . Fruen sier nå jeg bruker badet mer enn henne.

Bilder av barberutstyert

Hei noob, og velkommen hit :)

Jeg skjønner at du også har sett lyset, og gått bort fra alle nymotens barber-remedier, til fordel for gamle, ærverdige redskaper og tilbehør :D

Det er jo spesielt artig at du har fått deg utstyr som sikkert i tillegg har en viss affeksjonsverdi for deg. Bildene er litt utydelige, så det er vanskelig å bedømme tilstanden til knivene og stroppen, men om Tyfonikus har sett på dette og slipt opp knivene, er det helt sikkert godkjent for bruk. Artig også med den oppbevaringsboksen.

Heldigvis er det slik med barberkniver, at alder som regel ikke har noe å si, om de er behandlet pent og er rustfrie. Selv brukte jeg en Henry Sears & Son Blue Steel kniv til dagens barbering, og den er omtrent 150 år gammel, og er helt utrolig god. Med riktig vedlikehold holder disse i flere generasjoner.

Det ser også ut som om du forlot Tyfonikus' salong med hendene fulle av diverse andre kvalitetsprodukter. Dette vil til sammen gi deg den ultimate barberingsopplevelse, når du etter litt mer trening, mestrer kniven til fulle. Barberingen vil i fremtiden ofte bli dagens høydepunkt, og kanskje du først som sist skal bygge et ekstra bad til din kone?

Ikke vær redd for å spørre om eventuelle råd her på forumet, men som alltid anbefaler jeg nybegynnere å titte på diverse instruksjonsvideoer her http://www.barbershop.no/artikler/ eller ved å søke på f.eks YouTube.

Lykke til ;)

Har nå barbert meg endel ganger med kniven. Største problemet er ting blir speilvendt i speilet :) og roter litt med hvordan jeg skal holde kniven. Barberingen går ganske bra, har litt problemer med å få kuttet hårene "dypt" når jeg ikke har rett flate, rundt hake og munn. Kutt kommer bare når jeg skal sette kniven inntil skinnet. Bare små kutt, men ser ut om jeg kan få noen inngrodde hår i kuttsåret. Er ikke så sår og øm i huden som jeg var i starten.Bruker stroppen før og etter en barbering også. Dette ser lovende ut. Ser av andre på forumet som har ett lite lager av barbersåper, mer enn de trenger, tror jeg også kan havne der :P . Tror nok ikke jeg kommer tilbake til bare skjeggtrimmeren igjen.

Hei noob,

kom innom til meg igjen, så kan jeg vise deg barberingen slik jeg gjør det. Nu er det mange gode videoer på nettet angående dette, og alle har sin utprøvde måte å gjøre det på, og den ene måten behøver ikke å være bedre enn den andre. Ta kniven med, slik at jeg kan se på den igjen. Det skal lite til før kniven kan miste litt av skarpheten.

Robert

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...