Jump to content
Barbershop.no forum
Sandman

Arkansas bryne

Recommended Posts

Tyfonikus nevner under et annet emne her, en "sten" som kun blir solgt til barberer, og som er identisk med de stener barberer brukte tidligere.

I en forretning i Oslo, som blant mye annet også selger litt barberutstyr (kniver, koster, såper og kremer), fant jeg i tillegg et ganske langt og smalt bryne, som etter størrelsen å dømme, trolig vil kunne kalles et barberhone.

Det er 20,5 cm langt, i underkant av 4 cm bredt, og tykkelsen er omtrent 8 mm. Overflaten er meget glatt, og i sammenligning med andre bryner/hones jeg har, tipper jeg korningen ligger på 12-14 K.

Den enkle plastesken det kom i var dårlig merket, men navnet "Arkansas" stod et sted. Forretningen hadde tatt inn noen slike hones fra en leverandør i Larvik tror jeg, som kun selger varer til frisørsalonger og tilsvarende. Jeg mener prisen var rundt kr 250,-.

Jeg har ikke brukt dette mye, da jeg synes det er litt langt for hånden, og foretrekker i stedet andre barberhones (unnskyld engelsken, men denne betegnelsen er mere spesifikk for disse små og hendige bryner :rolleyes: ) som Swaty og lignende.

Her er noen bilder av det. Er det et slikt du snakker om, Tyfonikus?

post-92-127290834343_thumb.jpg

post-92-127290834953_thumb.jpg

Sandman:

Jeg tror med rimelig sikkerhet at det ikke er samme bryne. Hvis jeg har rett, er det bryne som det er bilde av et annet bryne som jeg kjøpte i november. Brynet hadde ingen ekstra sten til å rive det opp, og det ble slurry efter et par strøk med kniven. Jeg mener også at dette bryne var Arkansas, og at det var for mykt. Jeg påpekte dette hos disse i Larvik (muligens de samme som du nevner). Da jeg rundt årskifte besøkte dem, hadde de nye stener, hvorav den jeg kjøpte.

Stenen min har følgende mål: Lengde 17,4 cm, bredde 5 cm og tykkelse 1,8 cm. Stenen er meget hård, og vi vil ikke ha muligheter å slipe hvis den ikke rives godt opp. Jeg kan muligens legge ut et bilde av den, men jeg må vente til madammens barnebarn kommer, det er han som er ekspert på slike ting. Nu må jeg ikke om så lenge besøke Larvik, og det er mulig at stenen er avbildet i deres nye artikkelhefte. Dere kan også gå inn på "Enkelt og Greit" og se om stenen er avbildet. Uansett, jeg tror at stenen koster rundt kr.200, og jeg kan ta inn stenen for salg.

Vennlig hilsen, Robert

Dette høres interessant ut og en sten det skulle vært moro og prøve. Jeg har nå flere steiner/bryner enn kniver og synes det med sliping er svært fascinerende og gøy så kan du ta de inn for salg ville jeg kjøpt en :)

Når du bruker stenen forstår jeg det slik at du river den opp, tynner du ut denne "slurry'en" under slipeprosessen til du til slutt ender opp med polering på rent vann, eller bruker du "slurry'en" ufortynnet under hele prosessen? Hva river du den opp med forresten?

Åja, jeg kikket etter bilde av stenen på siden du nevnte, men fant ikke noe desverre.

Barberere´n:

Det følger med en liten sten. Hovedstenen vetes godt, og derefter strykes hovedstenen med lette sirkelbevegelser med den lille stenen. Vi må prøve oss frem til hvor mye slurry som vi vil ha. Jeg pleier å gå en gang frem og tilbake. Under slipeprosessen kan dette gjøres oftere hvis det føles for det. Slurryen vil selvsagt avta, men egentlig aldri helt forsvinne, og da kan vi muligens snakke om en polering, med lette strøk. Stenen er så langt som min erfaring tilsier best på solingen knivene, eller de såkalte gamle gode. Jeg får ikke et bedre resultat hvis jeg avslutter slipingen på et syntetisk bryne på 8000g. Nu vet jeg at du har stener med finere g. Men jeg kan ikke forstå at en kniv kan bli skarpere enn det denne stenen gjør.

Jeg kan ringe til "enkeltoggreit" og spørre om de fremdeles har denne stenen (de kan sikkert skaffe flere hvis de ikke mer har dem), men det er en liten stund til jeg trenger varer fra dem. Jeg kan selvsagt fremskynde et besøk. Jeg kommer tilbake til dette på forumet, men det kunne være interessant å vite om hvor mange som har interesse av stenen.

Jeg har vært usikker på om slike stener nu selges. Nu har jeg kommet i det nostalgiske gjørne, og minnes da bestefat og jeg var ung. Og i glede over dette, kan jeg formidle stenen uten noen stor fortjeneste fra min side.

Robert

Barberere´n:

Det følger med en liten sten. Hovedstenen vetes godt, og derefter strykes hovedstenen med lette sirkelbevegelser med den lille stenen. Vi må prøve oss frem til hvor mye slurry som vi vil ha. Jeg pleier å gå en gang frem og tilbake. Under slipeprosessen kan dette gjøres oftere hvis det føles for det. Slurryen vil selvsagt avta, men egentlig aldri helt forsvinne, og da kan vi muligens snakke om en polering, med lette strøk. Stenen er så langt som min erfaring tilsier best på solingen knivene, eller de såkalte gamle gode. Jeg får ikke et bedre resultat hvis jeg avslutter slipingen på et syntetisk bryne på 8000g. Nu vet jeg at du har stener med finere g. Men jeg kan ikke forstå at en kniv kan bli skarpere enn det denne stenen gjør.

Jeg kan ringe til "enkeltoggreit" og spørre om de fremdeles har denne stenen (de kan sikkert skaffe flere hvis de ikke mer har dem), men det er en liten stund til jeg trenger varer fra dem. Jeg kan selvsagt fremskynde et besøk. Jeg kommer tilbake til dette på forumet, men det kunne være interessant å vite om hvor mange som har interesse av stenen.

Jeg har vært usikker på om slike stener nu selges. Nu har jeg kommet i det nostalgiske gjørne, og minnes da bestefat og jeg var ung. Og i glede over dette, kan jeg formidle stenen uten noen stor fortjeneste fra min side.

Robert

Noter meg gjerne for en slik stein, om det skulle bli aktuelt å ta inn disse :)

......men det kunne være interessant å vite om hvor mange som har interesse av stenen.

Jeg er også interessert i å forsøke en slik stein.

Arkansas bryne, eller.

Jeg blir mer og mer overbevist om at det bryne jeg introdukserte for en tid siden ikke er Arkansas bryne, eller, at Arkans brynet ikke er Arkansas. Jeg har nu vært på besøk hos Enkelt og Greit (som forhandler frisørartikler), og disse hadde kun 3 bryner igjen. To av disse har jeg lovet bort, og jeg beholder muligens ett selv som reserve. Ingen hos E&G visste at de hadde brynene, eller hvor de var kommet fra. Det var en tilfeldighet at jeg fant et da jeg besøkte dem før jeg hadde papirene (Brønnøysund osv) i orden, men jeg fikk et som en av de ansatte førte på seg selv.

Jeg snakket med henne som har med innkjøp å gjøre, og vi fant ut at brynet selges fra Frankrike, og så langt som jeg forsto det, har E&G kun en leverandør som kommer fra Frankrike. Hun skal kontakte disse. Stenen koster kr.125,- + moms. Med frakt vil den koste ca.200,-. Jeg tror at denne stenen er dyrere, men E&G har den ikke i sine priser, men bruker prisen på en annen sten som ikke har de samme kvaliteter. Uansett, jeg vil kontakte dem om ikke så lenge for å høre om de har funnet leverandøren.

Nu vet jeg ikke hvor lenge E&G har eksistert. Det hender at gamle firmaer har "gamle" ting på lager, eller at et firma kan kjøpe opp fra andre firmaer som har sluttet, osv. Og så er det stablet vekk, hva vet jeg. Denne stenen er identisk med de stenene norske barbererer brukte i sine glansdager.

Robert

Jeg kan informere at både Nogusra, KA-Rasmussen og Edeltek fører arkansastener. Prisene varierer fra oppunder 300 til oppunder 600. Disse er primært tatt inn med tanke på gullsmeder for å sette opp polerstål og gravørstikler.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...