Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
GeO

Bruk av alunblokk

Recommended Posts

Jeg er nysgjerrig på alunblokk, og tenkte vi kunne diskutere dette litt.

Starter med å sitere fra Forespørsler (dette er ingen forespørsel lenger, derfor ny tråd :)):

Jeg har litt brukererfaring nå, fant en tyrkisk nettbutikk der jeg kjøpte noen blokker (prisen på blokka var så billig i forhold til fraktkostnadene...), og merker følgende:

- Alum etter barbering fungerer fint, skyll den i kaldt vann, og før blokken over hele ansiktet, som andre sier rundtomrking også, det gir deg en god indikasjon på barberingen, om du har barbert for hardt etc, men det svir mindre enn styptik.

- Du blir ikke vit i ansiktet.. om du gnur veldig mye så blir huden ur litt vit (nå er jo jeg passe vit fra før så..)

- Hvis du fukter fingrene og drar over alumblokka, så blir fingrene dine slik at de sitter godt til høvel eller kniv, så hvis du har glatt utstyr og er redd for å glippe, så er det glimrende.

- Alum FØR barbering sies å være fordelaktig fordi det reiser busta, men der må jeg si jeg er uening, du får nemlig samme effekt som i punktet over, høvelen vil ikke gli glatt over ansiktet, høvelen blir tett av gurba. Barberskummet dør med engang du får det i ansiktet ogsåvidere..

Så Alum etter barbering fungerer fint, men før, nei, ikke for meg, men mulig jeg ikke bruker dette helt riktig enda da.

Jeg lurer først og fremst på om påføring av alunblokk virker slik at huden roes ned, og om små irritasjoner dempes. For eksempel ble jeg selv litt rød og øm i huden i dag (riktig var dette kun den andre barberingen min med klassisk høvel, så jeg trenger vel litt tilvenning), men kanskje en alunblokk kan være med på å dempe slik irritasjon?

Skal blokken brukes på ansiktet etter en skylling med kaldt vann, men før påføring av aftershave-balm eller tilsvarende produkter?

Såvidt jeg kan forstå, er alun slik at det får vevet til å trekke seg sammen, slik at kapillærårene trekker seg sammen og evt. små blødninger stopper. Ved den samme mekanismen burde det dempe irritasjon også.

Jeg vil tro at en alunblokk skal brukes omtrent tilsvarende som kaldt vann etter barbering. (Jeg har en alunstift, men jeg har ikke følt for å bruke den ennå. Kanskje jeg burde ta fram rivjernet fra kjøkkenskuffen og kjøre en test. Grunnlag for denne månedens produktomtale!)

Etter barbering, du vasker trynet, skuller alum blokka i kaldt vann, og gnur den lett rundt i ansiktet, ikke maser med den:), da blir du grå i ansiktet.

Hvis du vil ha vanlig aftershave på etterpå, så kan du gjøre det, MEN, ikke alle typer aftershave er kompatible, Proraso post eller aftershave krasjet vist fullstendig med alum. Jeg finner ikke linken der dette var omtalt nå, men mener det var på B&B.

LeisuireGuy har litt om Alum:

http://leisureguy.wordpress.com/2007/01 ... -alum-bar/

Merker meg dog at alum blokka i butikken her, har en tanke høy pris?, Den varer jo i evigheter med omtanke da, så det er jo ikke så ille.

Aldri la alum bade i vann, den smelter på en måte, renner bort. Tilsvarende, aldri kast den i gulvet.

Jeg har hengt opp en egen såpeholder foreløpig til blokka (Mique har fine til ca 30 spenn ellerno med sugekopp, Saape har også noen tre-rack til få kroner)

...det svir mindre enn styptik...

Jeg har lest at det er folk her på forumet som faktisk liker at produktene svir i ansiktet...syke mennesker! :wacko:

Jeg er av den typen som liker at barberingsopplevelsen kan beskrives med ord som: behagelig, varmt, glatt, mykt, velduftende og ikke ord som: sviende, smerte, irritasjon, blodbad.

Jeg er en ganske fersk wet shaver og jeg må si at jeg er meget fornøyd med den tette barberingen som DE-høvelen gir. Huden min blir dog en smule irritert av denne skarpe gjenstanden som dras fram og tilbake over ansikt og hals. Det hender også at det kommer et lite kutt innimellom.

Jeg pleier å avslutte barberingen med å massere inn ansiktet med men-u Healthy Facial Wash før jeg skyller hele ansiktet godt i kaldt vann for å lukke porene.

Det jeg lurer på er for det første om denne Osma Alum Block svir i ansiktet? Det andre er om den gjør en bedre jobb med å lukke porene enn kaldt vann gjør?

Er dette et produkt jeg trenger eller er det RAD-en min som tar overhånd?

Jeg var som deg i starten; alt som hadde med barbering å gjøre skulle være silkemykt og behagelig. Etter en stund ble jeg dog litt nysjerrig på produkter som min farfar brukte gjennom hele livet, som f. eks. Old Spice og tilsvarende alkoholbaserte aftershaves. Og etter å ha testet en del av de store legendene har jeg funnet ut at det er noe som heter en behagelig svifølelse! Aqua Velva og Old Spice er faktisk to av mine absolutte favoritter å avslutte barberingen med.

Jeg var som deg i starten; alt som hadde med barbering å gjøre skulle være silkemykt og behagelig. Etter en stund ble jeg dog litt nysjerrig på produkter som min farfar brukte gjennom hele livet, som f. eks. Old Spice og tilsvarende alkoholbaserte aftershaves. Og etter å ha testet en del av de store legendene har jeg funnet ut at det er noe som heter en behagelig svifølelse! Aqua Velva og Old Spice er faktisk to av mine absolutte favoritter å avslutte barberingen med.

Jeg håper ikke du ble fornærmet av at jeg plasserte deg i kategorien "syke mennesker". :unsure: Jeg synes jo absolutt at det er interessant at du og andre har opplevd dette som du beskriver som "en behagelig svifølelse". Kanskje jeg også i fremtiden vil sette pris på en sviende avslutning på barberingen. :rolleyes:

Jeg er en forholdsvis uerfaren wet shaver og jeg tror at det er lurt å lære seg riktig barberingsteknikk og et par ting om forberedelse og hudpleie før jeg begir meg ut på kapittelet; behagelig smerte!

Jeg lurer vel fortsatt på om denne Osma Alum Block svir og om den vil revolusjonere min barberingsopplevelse..!?!

Jeg håper ikke du ble fornærmet av at jeg plasserte deg i kategorien "syke mennesker". :unsure: Jeg synes jo absolutt at det er interessant at du og andre har opplevd dette som du beskriver som "en behagelig svifølelse". Kanskje jeg også i fremtiden vil sette pris på en sviende avslutning på barberingen. :rolleyes:

Jeg er en forholdsvis uerfaren wet shaver og jeg tror at det er lurt å lære seg riktig barberingsteknikk og et par ting om forberedelse og hudpleie før jeg begir meg ut på kapittelet; behagelig smerte!

Jeg lurer vel fortsatt på om denne Osma Alum Block svir og om den vil revolusjonere min barberingsopplevelse..!?!

Hei

En Alum Block svir helt minimalt ved bruk, og etterlater i stedet en kjølende følelse. Den fuktes først i kaldt vann, og kan strykes over ansiktet etter barbering. Den skal også lukke porene og virke antiseptisk på huden, i tillegg til å stanse små blødninger etter kutt :huh: . Min erfaring er at den etterlater et hvitt "støv" på huden når den tørker, og til tross for dens angivelig allsidige egenskaper, har den aldri blitt noen favoritt hos meg. Når det gjelder å stanse blødning fra småkutt, virker en blodstillerstift mer effektivt http://www.barbershop.no/barberprodukter/b...illerstift.html.

En profesjonell barber jeg var hos i fjor, sverget imidlertid til en slik block etter hver barbering, så det blir nok opp til den enkeltes smak og behag.

Nå koster jo ikke en slik block all verden, så hvorfor ikke prøve den ut selv? Ikke forvent noen revolusjon, men mange er glad i denne blocken, så den har åpenbart en misjon. Om jeg ikke tar feil, kan de også benyttes som en antiperspirant, så da har du også en alternativ bruk i bakhånd ;) .

...Nå koster jo ikke en slik block all verden, så hvorfor ikke prøve den ut selv? Ikke forvent noen revolusjon, men mange er glad i denne blocken, så den har åpenbart en misjon. Om jeg ikke tar feil, kan de også benyttes som en antiperspirant, så da har du også en alternativ bruk i bakhånd ;) .

Du har forsåvidt rett i at det ikke er en stor investering...kanskje jeg rett og slett må kjøpe en og teste selv. Har jo skjønt at det er delte meninger om dette produktet.

Hvis du vil ha vanlig aftershave på etterpå, så kan du gjøre det, MEN, ikke alle typer aftershave er kompatible, Proraso post eller aftershave krasjet vist fullstendig med alum. Jeg finner ikke linken der dette var omtalt nå, men mener det var på B&B.

Skal man bruke blocken før man tar på after shave? Da er jo porene lukket og go'-ingrediensene fra after shaven får ikke trukket ordentlig inn. Er det forskjell på splash og balm i denne sammenheng? Siden jeg er en sensitiv type kommer jeg til å satse på balm uten alkohol..! :blush:

Jeg har tenkt å teste ut Proraso Liquid Cream Aftershave, men kommer til å velge bort et av disse produktene hvis de ikke passer sammen..!

Skal man bruke blocken før man tar på after shave? Da er jo porene lukket og go'-ingrediensene fra after shaven får ikke trukket ordentlig inn. Er det forskjell på splash og balm i denne sammenheng? Siden jeg er en sensitiv type kommer jeg til å satse på balm uten alkohol..! :blush:

Det erikke noe poeng med Alum hvis du allerede har klina til med aftershave, Alum er jo noe du bruker rett på huden slik det er, man kan jo også bruke den som erstatning for deo..

Selv klarer jeg ikke helt bestemme meg for hva jeg synes om alumblokk.

Jeg har i flere perioder prøvd å bruke den etter barbering. Skyller den da i iskaldt vann og drar den over den våte, nybarberte huden. Deretter lar jeg alumen være på ansiktet mens jeg vasker kosten og rydder opp, så skyller jeg av alumen og smører meg med fuktighetskrem. Synes alumen virkelig er digg, men når jeg bruker den slik i lengre perioder av gangen synes jeg huden min blir litt tørr og "rå". Vanligvis bruker jeg den til å stoppe små blødninger osv, men til det er det vel kanskje bedre å bruke en blodstillerstift :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this