Jump to content
Barbershop.no forum
Torsk

Ny og rød

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har startet med knivbarbering for noen uker siden og har barbert meg ca 5 ganger.

Selve barberingen går ganske greit, selv om jeg merker at jeg skulle gjerne sett den

gli lettere gjennom hårene. Men etterpå blir jeg veldig rød og huden kjennes stram i

hele ansiktet. Aftershaven kjennes da ikke "cooling" og "soothing" som det står på tuben,

men oppstrammende og litt sviende.

Utyret mitt består av en Dovo Prima Silver Steel kniv, billig eBaystropp (stropp fra StraightRazorDesigns.com

er på vei), såpe fra Culmak og krem fra Bodyshop, en syntetisk og en badger kost, 444 aftershave

alum block for å lukke sår og aftershavekrem fra Bodyshop.

Av alle barberingene mine, tror jeg den første har vært min beste så langt..!

Da hadde jeg ikke fått stropp enda, men prøvde meg med kniven slik den var. Jeg brukte Venus Satin

Care Avocado ShaveGel for damer og 444 alumn block.

Angående rødheten og svien, vil jeg tro at stroppingen min ikke er helt top notch og kanskje ikke

selve stroppen heller holder mål. I tillegg vil jeg prøve forskjellige kremer/såper for å se om det

er noen som har ingredienser jeg ikke tåler osv.

Vet ikke helt hva jeg skal tro, men høres dette ut som en plan?

Mvh :)

Hei, og velkommen til forumet :) .

Tenkte å prøve å svare litt på dine spørsmål; Du skriver at barberingen går greit, men at huden blir rød og stram etterpå. Betyr det at du får til en barbering som kutter skjegget bra, men at huden deretter blir som du beskriver? Eller sitter du igjen med skjeggstubber her og der? I hvilke retninger barberer du deg - med, mot eller på tvers av hårets vekstretning?

Det er litt vanskelig sånn uten videre å svare på hva som kan være ditt problem, så derfor svarer jeg litt generelt.

En vanlig årsak til barberingsproblemer med kniv, er at kniven rett og slett ikke er skarp nok. Da vil man måtte "skrape og rive" hårene gjentatte ganger med den sløve eggen, i stedet for å skjære det lett og elegant av med en skarp egg. Dette vil naturligvis kunne etterlate huden sår og rød.

Når man så påfører kanskje en alkohol-basert after shave, vil dette kunne svi. Det vil det for øvrig også ofte gjøre selv om barberingen har vært perfekt ellers :unsure:

After shave produkter, såper/kremer man ikke tåler, vil også kunne gi sår og rød hud, men jeg tror at den vanligste årsaken er for "røff" bruk av kniv eller høvel. Husk - kniven eller høvelen skal bare gli med omtrent kun egen vekt over skjegget.

Jeg anbefaler deg virkelig å studere instruksjonsvideoene her; http://www.barbershop.no/artikler/ eller ved å søke opp tilsvarende på f.eks YouTube.

Riktig teknikk er alfa og omega både når det gjelder selve barberingen, men også for stropping av kniv, riktig bruk av barbersåpe/krem m.m.

Om du mistenker at kniven din ikke er skarp nok, kan du sikkert få hjelp av noen her på forumet til å sjekke dette, og eventuelt utbedre den. Er ikke kniven skarp nok, hjelper det lite med godt utstyr ellers.

Hold oss oppdatert på hvordan dette utvikler seg :D

Takk for utfyllende svar Sandman!

Jeg sa barberingen gikk greit, men glemte å nevne at ja - det lugger litt og

jeg må legge ekstra press på kniven for at den skal kutte godt (spesielt i

området rundt munnen/haken der skjegget er tykkest). Det blir ikke så mye

skjeggstubber igjen her og der. Det eneste er litt langs kjeven og øvre del

av halsen, men dette må jeg nok bare trene på. Vanskelig å komme til i groper

og lignende =P I ansiktet tar jeg vanligvis to drag. Et rett ned (wtg) og et

som varierer litt mellom på skrå innover og oppover (xtg).

På halsen tar jeg kun et drag pga irritasjon. Har alltid hatt litt problemer

her, også med andre typer barbermetoder. Det virker som håret vokser litt i

alle retninger så i dag prøvde jeg å da nedre del av halsen oppover mens fra

kjeven og ned på øvre del. Dette for å dra med hårene. Ble ikke så verst, men

det er en del hår igjen. Som sagt - trening..

Vet ikke om kniven er skarp nok. Den skjærer jo, men som sagt må jeg legge

litt trykk for å få full effekt. Den klarer ikke å kutte hengende hår, med har

jeg hørt at dette nødvendigvis ikke har så mye å si? Når jeg kjenner med

tommelen kjennes den ganske skarp ut, dog har jeg for lite erfaring til å si

om den er skarp nok.

Jeg har også lest at påføring av alumn block skal svi minimalt. Hos meg er det

ikke akkurat slik. Trodde egentlig det pleide å svi når man la salt i sår, men..

Jeg kommer til å fortsette å prøve meg frem med nåværende situasjon, men våger

ikke å barbere meg oftere enn ca hver tredje dag - mye på grunn av irritasjonen.

Dette har jeg heller ikke kunnet gjort med andre metoder tidligere. Jeg skal

fortsette med å se på videoer og lese ting på nettet. Når jeg begynner med slike

nye ting blir jeg ganske så oppslukt og fanatisk, så jeg gir meg ikke enda ;)

Setter pris på alle tips og triks som blir sendt min vei! :)

Hei igjen.

Bare en rask kommentar. Det virker som om du er godt på vei med riktig barberings-teknikk, og de stedene du sliter med, er som regel de vanskeligste for alle.

Jeg vil også nevne at de fleste nye barberkniver man kan kjøpe, ikke leveres barberingsklare/shaveready, om det ikke uttrykkelig er beskrevet. Det vil videre si at det normalt sett ikke vil hjelpe å stroppe en slik kniv, da eggen må settes opp skikkelig først.

Om du skulle ønske å få hjelp til dette, kan du f.eks gå via slipetjenesten som tilbys hos Fitjarsoap.no.

Du har rett i at det kan være vanskelig å foreta de rette tester for å sjekke om en kniv er skarp nok. Til syvende og sist er det kun ved å barbere seg en får bekreftet om kniven er tilstrekkelig skarp. Er du i tvil, ville jeg nok ha anbefalt at du vurderer å sende kniven til sliping. Når du vet at kniven er skarp nok, kan du konsentrere deg mer om de andre teknikkene.

Hei og velkommen!

Her er det to ukjente faktorer inne i bildet.

1) Kniven din.

2) Teknikken din (både stropping og barbering).

Kjøpte du kniven fra noen som kan å slipe barberkniver?

"Barberingsklar fra fabrikk" holder ikke mål, det gjør heller ikke de som bare sliper kniver.

Teknikk:

Teknikken blir bedre etter hvert. Barber deg med kniv en 7 – 8 ganger til og se om det kommer seg.

Du skal ikke behøve å bruke makt på kniven for å få den til å barbere deg.

Lykke til.

Dette høres strålende ut!

Dette var beskrivelsen av kniven som jeg kjøpte på eBay:

Carbon steel blade with 5/8" rounded point. Extremely sharp and shave ready razor. Classic styled Ebony wood handle. Dovo razors are known throughout the world as a top of the line product. If you're considering giving a straight razor as a gift you can not go wrong with a Dovo brand straight razor.

Brand: `Dovo

Overall length: 9 1/2”

Closed length: 6 1/2”

Blade: 3” Blade with gold etch “Prima Silver Steel”

Handle: ebony Wood

Bolster / Guard: n/a

Type: Straight Razor

Condition: NEW

Sheath: n/a

Manufactured in: Germany

Forsegling fra fabrikken var ikke brutt, så jeg kan da gå ut ifra at den ikke er blitt noe annet enn fabrikkslipt uansett hva selger har skrevet i annonsen.

Tror jeg sender min kniv til slik sliping hos Fitjar - det var da virkelig ikke så dyrt heller.

Legger inn en bestilling og ser hva de sier. Takk for nyttig info! :D

Torsk:

Hva betalte du for kniven?

Betalte $124,99 - midt mellom 700-800kr (ja selvfølgelig pluss frakt og mva).

Leste meg frem til at Dovo var et anerkjent merke og tenkte at dette ville i

Norge ha blitt en kniv til litt over tusen norske kroner eller noe sånt.

Kjenner noen til denne kniven? Grei begynnerkniv? Forsøkte meg med en Dovo

Shavette et par ganger før jeg gikk på ordentlig kniv.

Den er forøvrig sendt til Fitjar for sliping i dag.

Torsk:

Jeg har ved flere anledninger kommentert kniver, og samtidig spekulert på hvorfor knivene er forskjellig. Du kan finne mine tidligere innlegg på forumet. Jeg tror at den vanlige loven også gjelder her: "Vi får det som vi betaler for". En kniv til kr. 1000,- kan i utgangspunktet ikke "alltid" være like god som en til Kr. 3000,-! Jeg setter ikke mer opp kniver til disse billige prisene. Vi får dem skarp, de hopper ikke over skjegget, men de "setter" seg fast, uten å gli over skjegget, noe som også de gode knivene gjør, men det er en liten forskjell: De gode knivene glir inn i skjegget med mye mindre kraft, enn de billige. Derfor blir de "dårlige" knivene mer hårde, noe som kan medvirke til at huden blir irritabel og rød.

Det har blitt en stor efterspørsel efter de gamle gode barberhøvlene i salongen min. Jeg vil også snart formidle kniver, men det blir dyre kniver, som jeg kan garantere for. Disse knivene vil bli prøvd og testet meget nøye, og jeg stiller meget høye krav.

Rob

Torsk:

Jeg har ved flere anledninger kommentert kniver, og samtidig spekulert på hvorfor knivene er forskjellig. Du kan finne mine tidligere innlegg på forumet. Jeg tror at den vanlige loven også gjelder her: "Vi får det som vi betaler for". En kniv til kr. 1000,- kan i utgangspunktet ikke "alltid" være like god som en til Kr. 3000,-! Jeg setter ikke mer opp kniver til disse billige prisene. Vi får dem skarp, de hopper ikke over skjegget, men de "setter" seg fast, uten å gli over skjegget, noe som også de gode knivene gjør, men det er en liten forskjell: De gode knivene glir inn i skjegget med mye mindre kraft, enn de billige. Derfor blir de "dårlige" knivene mer hårde, noe som kan medvirke til at huden blir irritabel og rød.

Det har blitt en stor efterspørsel efter de gamle gode barberhøvlene i salongen min. Jeg vil også snart formidle kniver, men det blir dyre kniver, som jeg kan garantere for. Disse knivene vil bli prøvd og testet meget nøye, og jeg stiller meget høye krav.

Rob

Det høres vel og bra ut. Hvis jeg virkelig fortsetter med denne type barbering, kanskje dette er noe jeg vil vurdere i framtiden.

Takk for fin informasjon :)

Torsk:

Det er intet som vil glede meg mer enn at du får en god kniv tilbake fra sliping. Jeg vet også at mange nybegynnere kanskje vil gi opp når de hører min vurdering. Men hvis det ikke reageres fra mange av oss, mener jeg at det vil skade knivbarbering mer, av de som begynner med denne edle barberingsmetode. Vi må aldri gjøre vår "neste" en bjørnetjeneste, uten å tenke på at konsekvensene blir derefter. De som er ny på dette feltet har nok å stri med, og her lærer vi å feile, og det å feile er den største læremesteren. Men verktøyet må være i orden.

Jeg har en formering om at det er flere som har oppgitt knivbarbering, fordi at de ikke har fått det til, med sliping og stropping. Og det har kommet mange velmenende råd fra medlemmer av forumet, "uten" tanke på at det muligens er kniven det er noe gale med.

Selv om din kniv kanskje ikke er av den beste, kan det godt være at den er mer enn god nok til ditt skjegg. Det vil slipetjenesten fra Fitjar avgjøre. Jeg er villig til å gi deg gode råd, og jeg kan også skaffe deg en meget god sten, som, så langt jeg vet, kun selges til barbererer, og det vil være gratis. Bare gi meg en personlig melding. Jeg er opptatt av at alle nye medlemmer lykkes, og da må vi ikke være så diplomatiske, eller politisk korrekt at vi ikke trenger inn i kjærnen av problemet.

Dette måtte sies, ikke for å skremme de nye vekk, men det motsatte.

Vennlig hilsen, Robert Aarberg (Tyfonikus).

Jeg er villig til å gi deg gode råd, og jeg kan også skaffe deg en meget god sten, som, så langt jeg vet, kun selges til barbererer, og det vil være gratis.

Nå ble jeg nysgjerrig. Har du noe mer info om denne stenen? Størrelse, korning o.s.v?

Torsk:

Det er intet som vil glede meg mer enn at du får en god kniv tilbake fra sliping. Jeg vet også at mange nybegynnere kanskje vil gi opp når de hører min vurdering. Men hvis det ikke reageres fra mange av oss, mener jeg at det vil skade knivbarbering mer, av de som begynner med denne edle barberingsmetode. Vi må aldri gjøre vår "neste" en bjørnetjeneste, uten å tenke på at konsekvensene blir derefter. De som er ny på dette feltet har nok å stri med, og her lærer vi å feile, og det å feile er den største læremesteren. Men verktøyet må være i orden.

Jeg har en formering om at det er flere som har oppgitt knivbarbering, fordi at de ikke har fått det til, med sliping og stropping. Og det har kommet mange velmenende råd fra medlemmer av forumet, "uten" tanke på at det muligens er kniven det er noe gale med.

Selv om din kniv kanskje ikke er av den beste, kan det godt være at den er mer enn god nok til ditt skjegg. Det vil slipetjenesten fra Fitjar avgjøre. Jeg er villig til å gi deg gode råd, og jeg kan også skaffe deg en meget god sten, som, så langt jeg vet, kun selges til barbererer, og det vil være gratis. Bare gi meg en personlig melding. Jeg er opptatt av at alle nye medlemmer lykkes, og da må vi ikke være så diplomatiske, eller politisk korrekt at vi ikke trenger inn i kjærnen av problemet.

Dette måtte sies, ikke for å skremme de nye vekk, men det motsatte.

Vennlig hilsen, Robert Aarberg (Tyfonikus).

Må bare si at du imponerer, Robert! Har fulgt med på innleggene dine her, og det er veldig bra at de som er nye når det gjelder barbering med kniv får en hjelpende hånd. Honnør for det.

Jeg har for mange måneder siden kommentert denne stenen, og samtidig spurt om hjelp angående merket/navnet, uten at jeg fikk svar. Alle har hørt om Arkansas stenen, som er natursten. Min sten heter Arkan, og jeg kunne ikke se noen steder på innpakningen navnet Arkansas. Jeg tror at det er det samme, muligens en opprinnelig type, eller forbedret. Dette er en spekulasjon. Uansett, stenen er identisk med de som vi hadde for 40 år siden, og ganske sikkert, eldre enn dette. Jeg har ennu ikke sett noen steder "Arkansas" stenen, der vi får to stener, en sten til å rive den opp med.

Efter min mening og erfaring, er dette det ypperste verktøy til sliping av solingen kniver, men ikke Thiers Issard. For T.I. er muligens de syntetiske best, og om dette er det mye å si, men det kan være til en annen gang.

Arkan stenen selges så langt jeg vet, kun til etablerte barbererer/frisører. Alle formaliteter må være i orden for å handle hos slike firmaer. Hvis denne stenen virkelig er et "unikum", kan jeg ta den inn og selge den. Jeg har lovet Torsk en slik, gratis, hvis han ønsker det.

Det fine med denne stenen er at den er meget billig. Og vi kan "aldri" gjøre noe galt når vi bruker den. Og det er viktig at de som er nye får hjelp til å begynne med slipingen. Det er lett å slipe en kniv på en sten, verre med stroppingen. Og da tenker jeg ikke først og fremst om farten. Jeg har nevnt det tidligere: Jeg barberte over 100 kunder før jeg slipte min kniv på en sten, og da var det strengt tatt ikke nødvendig.

Interessant med kommentarer til dette. Vennlig hilsen, Rob.

Hmmm.. jeg er helt blank desverre.. Er det en Arkansas sten står det mye om den på http://www.straightrazorplace.com/forums/. Ett søk der på Arkan ga null treff.. Har du mulighet til å legge ut bilde av den? Vil du si den skjærer raskt eller langsomt og hva er størrelsen på den? Bruker du den med vann eller olje? Hvis prisen ikke er så gal og det er mulig å få tak i den er det absolutt noe som ville være interessant og prøve ut.

Hei Torsk,

Kniven din ser i hvert fall ut til å få en del positive tilbakemeldinger på nettet, blant annet her:

http://www.royalshave.com/p/405-030-00/dovo_razor_ebony_silversteel.html

"I received this razor today and it sharpened up quickly on a strop. The edge shown like a sparkle from a diamond, it cut through my beard like a white hot knife though butter. This razor takes the best edge of all the razors I own. The heat treatment of the steel alloy is excellent as it’s a hard as a diamond. I know DOVO has been making this same model for over 75 years and I can see why. In my opinion the “Silver Steel” holds an edge better than any of their stainless steel alloy models. You won’t get stung by purchasing this razor you will be very pleased..."

Dersom det er sant at denne typen kniv har vært smidd uavbrutt og uforandret i 75 år, så kan dette være et pluss etter min mening, da jeg har intrykk av at knivene kanskje var bedre i "gamle dager" enn de er nå.

Vil bli interessant å høre resultatet etter sliping.

Robert

Det var interessant å høre om steinen din. Når jeg hadde bare en brukende barberkniv kunne det gå et halvt år, med barbering hver dag, uten at jeg trengte å slipe den.

Jeg gikk på jern og metall (smed) utdanning i min ungdom så sliping synest jeg er interessant, selv om jeg nå lever av noe helt annet.

Mvh

Otto

Veldig interessante innlegg her!

Satser på at kniven vil være meg i hende maks et par dager ut i denne uken, så det blir spennende å se.

Holder dere oppdatert!

Hei!

Fikk kniven min tilbake fra Fitjar i går og barberte meg med den straks jeg kom hjem.

Fitjar skrev klart og tydelig at kniven var ferdig oppsatt med stropping og alt, så

jeg lot være å gjøre noe med den før bruk.

Gårsdagens barbering:

Varm dusj

Varmt vann i ansiktet

Caswell-Massey almond pre-shave oil

Caswell-Massey almond shaving creme

Hjm badger brush

Dovo Prima, et drag med hårene

Kaldt vann i ansiktet

444 alum block. vente litt

Kaldt vann i ansiktet

Caswell-Massey almond after shave balm

Jeg må si at det var en formidabel forandring i knivens oppførsel! Fortsatt barberer

jeg ikke helt jevnt over alt (særlig halsparti), men gårsdagens barbering bød på

utrolig lite irritasjon! Jeg kunne barbert meg igjen i dag hvis jeg ville, og det

har jeg aldri kunnet gjort før! Kniven satte seg ikke fast på samme måte som tidligere,

men gled glattere og uten trykk gjennom skjegget. Jeg er overbevist om at hvis jeg

nå klarer stroppingen på en skikkelig måte, vil jeg få mange fine barberinger fremover.

Videre vil jeg eksperimentere med flere drag og måter å holde kniven på.

Noen spørsmål til sist:

Vet noen om det er forskjell på "Dovo Prima Klang" og den jeg har? På min står det kun

"Silver Prima Steel." Det må være to forskjellige modeller?

Hadde litt vanskeligheter med å få opp et godt skum med Caswell-Massey barberkremen.

Prøvde både i bolle og rett på fjeset. Fikk til slutt noe som kunne barberes med, men

var ikke ordentlig godt skum. Må det bare trenes på, eller lager den ikke like mye

skum som andre kremer og såper?

Og ta en titt på min nyanskaffede (dyre) stropp. Den har en tøystropp, men på meg ser

den utrolig grov og ruglete ut. Er dette noe som kan bli anbefalt? Kan hende jeg hadde

misforstått hvordan en tøystropp skulle se ut og bare ble overasket, men.. Noen syn?

Takk for all hjelp! :D

Kniv

047.jpg?t=1273231373

Stropp

077.jpg?t=1273231364

Rygg

094.jpg?t=1273231363

Gårsdagens utstyr

084.jpg?t=1273231360

Hei.

SRD premium 1 som jeg tror det er du har er en snasen stropp det. Fått tonnevis av gode reviews på nettet.

Jeg har 3 stykk av SRD Premium stroppene selv og er veldig fornøyd.

Stoffet, som du lurer på, funker veldig bra. (webbed fabric, som det kalles på engelsk)

Jeg bruker det før og etter barbering, 25/50 før og 10/20 etter barbering.

Det er helt klart mitt foretrukne stoff for min daglige stropping.

Etter sigende skal det funke brillefint med Pastes også. CeOx, CrOx, diamantspray o.l., men det har jeg aldri prøvd.

Bruker Paddle strop for den type ting, med filt stropper.

+1 på Premium 1 stroppen, både skinn- og webbing siden. Webbing siden kan nok virke grov, men gjør virkelig susen :)

Vet noen om det er forskjell på "Dovo Prima Klang" og den jeg har? På min står det kun

"Silver Prima Steel." Det må være to forskjellige modeller?

Det er nok to forskjellige modeller ja. Prima klang har så vidt jeg vet en kraftigere hulsliping (ekstra hollow), mens Dovo silver prima steel er en "full hollow", altså ett noe stivere blad med mindre "flex" :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...