Jump to content
Barbershop.no forum
Tyfonikus

Irritert hud

Recommended Posts

Jeg har forstått det slik at det er en del på forumet som får sår hud efter barberingen. Dette kommer klarere frem av medlemmer på andre forumer. Jeg kan ikke huske at dette var et fremtredende problem for en del år siden, og jeg har filosofert over grunnen til dette. Som aktiv barberer i Bergen for 40 år siden, kan jeg ikke huske at sår hud efter barbering var et problem. Når jeg nu barberer kunder, kan disse fortelle at de blir sår i huden når de barberer seg selv, derfor barberer de seg skjelden. Og det er her jeg får et problem når jeg barberer disse. I min læretid hadde vi kunder som hver dag kom til barbering. Disse tidene kommer aldri igjen, nu kommer de en til to ganger i måneden, med uker gammelt skjegg. Her får jeg et problem. Huden er ikke herdet.

Jeg har også fått inntrykk av at dette med barbering er blitt "terapi" noen ganger i måneden for enkelte (litt satt på spissen). Det er derfor rimelig å tro at huden på denne måten ikke blir skikkelig herdet. En kunde som jeg barberte i dag hadde mye skjegg, og han også klaget på sår hud når han en skjelden gang barberte seg. Da jeg nevnte for ham mine teorier, kunne han fortelle noe interessant: Da han var i militæret og måtte barbere seg hver dag, hadde han ikke hudproblemer.

Jeg barberer meg hver dag, og skal jeg på losjemøte, barberer jeg meg to ganger om dagen. Da føler jeg at jeg har det godt. Jeg føler meg uren, og hele dagen er ødelagt hvis jeg ikke har fått tid til å barbere meg om morgenen. Jeg er et ekstremt B menneske, så hvis jeg klarer det, kan også du klare det. Blir du sår, bit tennene sammen og ikke la deg stoppe. Ta et enkelt strøk, ikke bry deg om at barberingen ikke blir perfekt. Og til slutt, kan det gjøres ordentlig, hvem vet?

Det er viktig å skylle med kaldt vann efter barberingen

Robert

Interessant, og et godt poeng.

Jeg slet mye med dette tidligere, men etter lang tids prøving og feiling med tradisjonell barbering, er problemet nærmest ikkeeksisterende. Jeg opplever imidlertid at en god barbering krever en svært god prep, hvilket tar tid. Av den grunn barberer jeg meg to til tre ganger i uken, og gjerne på kveldstid (da jeg har god tid).

Jeg skal forsøke din teori, og heller korte ned på prep og barbere meg daglig for å se om huden herdes på sikt.

Jeg er helt enig med deg her Tyfonikus.

Jeg har barbert meg hver dag siden ca 1979 da jeg var 14 / 15. Stort sett med DE til for ett par år siden; etter det har det nesten utelukkende blitt kniv.

Jeg lurer også på om multi-blad høvlene kan ha en "dårlig effekt" på huden.

Godt å høre, både fra Monosokk og Otto. Vi skal selvsagt ikke se bort fra at noen har ømfintlig hud, uansett hva vi gjør. Når det gjelder barberhøvler, da er ikke dette mitt sterke felt. Jeg brukte Gillette, en høvel som jeg ikke likte. Lidl hadde en høvel og meget gode blader, men de er dessverre vekke nu. Rimi hadde en høvel som kom best ut i test. Når det gjelder de gamle tradisjonelle høvlene, da har jeg ikke brukt en slik på minst 30 år. Men det gamle pleier ofte å være det beste!

Å preparere godt før barberingen er sikkert en fordel, men jeg seper meg kun inn med Trumpers. Det kan også bli et problem hvis vi strammer huden der vi skal barbere. Det som da kan skje er at skjegget presses opp, slik at vi kutter det skjegget som er under huden, og på denne måten vokser innover, eller til siden, osv.

Jeg liker ikke å si det som kommer nu, og jeg har full forståelse for, at jeg kan bli kjeppjaget av forumet. Se i "nåde" til meg. Rundt 1965 utga Gillette et barberskum som het Fome, hvis jeg husker rett. Dette inneholdt et stoff som hjalp til med en meget god barbering. Betingelsene var: Efter morgendusjen, eller morgenvasken av ansiktet, måtte vi ikke tørke oss der som vi skulle barbere oss. Vi måtte riste boksen, ta ut skum, og legge det på de stedene som skulle barberes. Merk, "legge på"!. Vi må ikke på noen måte masere det inn i skjegget. Kun legge det lett på! Begynn barberingen med det samme. Ta ingen pauser, da mister vi effekten med en gang. Jeg tror at de selger dette skummet fremdeles, men det er så mye som de forandrer, muligens også dette produktet.

Jeg har også fått forståelsen av at noen bruker Cologne som efterbarberingsvann. Dette tror jeg kan være uheldig. Jeg har nevnt det tidligere, Caswell&Massey er vidunderkur og et mirakelvann for huden. Noe annet som er utrolig godt er "Aloe Vera Forever Living, Gentleman Pride".

Hei så lenge, Robert

Selv er jeg ikke den eldste karen på forumet. Men kun 18 år på denne kloden trenger jeg fortsatt mye erfaringer. Men som sakt, 18 år. Da vokser ikke skjegget så fort. Så jeg barberer meg hver 2. til hver 3. dag, og jeg får perfekt resultat HVIS (dette er et stort hvis). Jeg ikke trener etter barberingen eller dagen etter barberingern. Slik som jeg har forstått det så åpner porene seg når jeg svetter og sammen med friksjon på halsen så blir det fort barberkviser og irritasjon.

Frister å barbere seg hver dag siden det er så avslappende og behagelig, men trener 5-6 gager i uken.

Blir huden "herdet" med bare 2-3 barberinger i uken?

AjaxX: For å si det på en annen måte. Huden blir ikke "herdet" hvis vi barberer oss skjelden. Det er dermed ikke sagt at huden alltid blir så herdet og problemfri hvis vi barberer oss hver dag. Noen får problemer uansett hva de gjør. Siden du fremdeles ikke har så stor skjeggvekst, kan du nesten ikke gjøre det anderledes.

Svette er egentlig urin, og hvis vi ikke vasker oss med det samme efterpå, når vi er ømfintlig, kan det oppstå problemer. Vask derfor med det samme, uten såpe, med så kaldt vann som mulig rett efter trening. Også rett før dusjen hvis dusjing kan gjøres med det samme. Uansett hvilket tidspunkt du dusjer, da bruker du selvsagt sepe. Avslutt alltid med kaldt vann på de partier som du blir sår. Du bruker selvsagt kaldt vann også efter selve barberingen. Selvsagt er ikke dette en garanti på at det hjelper, men prøv.

Rob

Caswell - Massey er blant mine favoritter også, pr i dag har jeg:

Caswell - Massey Number Six

Caswell - Massey Newport

med

Caswell - Massey Lime på vei fra Statene sammen med en ny kniv :D

Caswell og Massey gjør meg sakral. Noe bedre kosmetikk finnes ikke, og den er vidundermedisin for huden. Jeg snakker om no.6, er Newport også god mot huden, Otto? Jeg har prøvd flere ganger å innføre C&M til Norge, men de er ikke interessert, heller ikke å selge den til Europa (jeg snakker her om å bli forhandler). Hvor handler du varene, og går det lang tid? Jeg har også interesse av hvilken kniv du har kjøpt, og hva den kostet?

Mvh Rob

Jeg tror at forskjellen mellom No Six og Newport bare er duften. Det er ingen liste over ingridiensene på min flaske med No. Six så vidt jeg kan se.

Jeg sender deg en PM med opplysningene om kniven og hvor jeg handlet.

Jeg tror at forskjellen mellom No Six og Newport bare er duften. Det er ingen liste over ingridiensene på min flaske med No. Six så vidt jeg kan se.

Jeg sender deg en PM med opplysningene om kniven og hvor jeg handlet.

Kan dere beskrive duften av disse to litt nærmere? Tror jeg har fått med meg at no 6 dufter bl.a. av mentol. Er denne fremtredende?

Mvh

steinar

Kan dere beskrive duften av disse to litt nærmere? Tror jeg har fått med meg at no 6 dufter bl.a. av mentol. Er denne fremtredende?

Mvh

steinar

Hei

Vil nok si at no. 6 dufter mer sitrus, og har ikke merket noe menthol i denne. Lukten beskrives som bl.a. "orange blossom og bergamot". En frisk og god duft uansett.

Hei

Vil nok si at no. 6 dufter mer sitrus, og har ikke merket noe menthol i denne. Lukten beskrives som bl.a. "orange blossom og bergamot". En frisk og god duft uansett.

En ting som forvirret meg litt, var at på produsentens nettsider beskrives Cologne'n slik du skriver, mens After Shaves beskrives som "Our Number Six After Shave contains glycerin to help soothe and menthol to cool the skin, while lightly fragrancing your face." Litt merkelig?

Sandmans beskrivelse er delvis treffende. Den dufter sitrus, men en sitrus som er anderledes enn de sitrus cologner som i dag selges. Når det gjelder beskrivelsen på aftershaven har dette muligens med dette å gjøre: -den opprinnelige no.6, var ren cologne, og at de i eftertid laget en A.S. med samme duft, men med innhold som passet til efterbarberingsvann. Jeg vet ikke om de før i tiden hadde eget efterbarberingsvann, og at de brukte cologne til dette? Cologne er sterke saker, og det bør ikke brukes efter barbering, med muligens unntak av No. 6, som jeg ikke har problemer med.

Robert

Sandmans beskrivelse er delvis treffende. Den dufter sitrus, men en sitrus som er anderledes enn de sitrus cologner som i dag selges. Når det gjelder beskrivelsen på aftershaven har dette muligens med dette å gjøre: -den opprinnelige no.6, var ren cologne, og at de i eftertid laget en A.S. med samme duft, men med innhold som passet til efterbarberingsvann. Jeg vet ikke om de før i tiden hadde eget efterbarberingsvann, og at de brukte cologne til dette? Cologne er sterke saker, og det bør ikke brukes efter barbering, med muligens unntak av No. 6, som jeg ikke har problemer med.

Robert

OK takk til begge for svar. Jeg synes dette virker litt spennende. Ser at det finnes en pakke med både after shave og cologne. Kanskje jeg skal bestille en slik?

mvh

Steinar

OK takk til begge for svar. Jeg synes dette virker litt spennende. Ser at det finnes en pakke med både after shave og cologne. Kanskje jeg skal bestille en slik?

mvh

Steinar

Dette er jo gode produkter, så du gjør nok ikke noe galt i å bestille begge deler smile.gif

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...